Prețurile la gaze cresc din cauza propunerilor Comisiei Europene și a cererii de GNL: foaia de parcurs pentru dependența de energia rusească

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 08-05-2025 07:15

Actualizat: 08-05-2025 10:15

Article thumbnail

Sursă foto: finimize.com

Contractele futures europene pentru gazele naturale au crescut ieri cu peste 4%, peste 34 de euro pe megawatt-oră, marcând a treia sesiune consecutivă de câștiguri, pe măsură ce cererea globală de GNL a crescut, iar oferta a fost constrânsă de întreținerea sezonieră, scrie energypress.gr.

Această nouă traiectorie ascendentă a coincis cu publicarea de către Comisie a foii de parcurs pentru independența completă a UE față de sectorul energetic rusesc. UE consideră că planul său de eliminare treptată a gazului rusesc va avea doar un impact

limitat asupra prețurilor, pe măsură ce un nou val de aprovizionare cu GNL ajunge pe piață.

Totuși, analiștii estimează că în viitorul apropiat prețurile la benzină vor crește cu cel puțin 10%, posibil cu 20%.

Deși prețurile la gaze din UE sunt acum la doar o zecime din maximul atins în timpul crizei energetice care a urmat invaziei Rusiei în Ucraina în 2022, aprovizionarea regiunii este încă limitată, deoarece aceasta își reaprovizionează rezervele epuizate.

Foaia de parcurs

Ieri, Uniunea Europeană a dat cel mai puternic semnal de până acum că este serioasă în ceea ce privește încheierea dependenței sale de cinci decenii de energia rusească, dar un mediu geopolitic dificil ar putea deraia planurile sale.

Comisia Europeană a prezentat o foaie de parcurs pentru încetarea definitivă a fluxurilor rămase de gaze naturale, combustibil nuclear și petrol rusesc, la mai bine de trei ani de la invazia totală a Ucrainei de către președintele Vladimir Putin.

Planul prevede ca firmele europene să își rezilieze toate contractele cu furnizorii de gaze ruși până la sfârșitul anului 2027.

Turnură notabilă

Dacă UE va reuși, ar fi o schimbare remarcabilă față de ceea ce a fost cândva cel mai mare furnizor de energie al blocului: Rusia reprezenta 40% din necesarul său de gaze și o treime din consumul său de petrol înainte de război. Bruxelles-ul pariază că poate extinde producția de energie regenerabilă și se poate aproviziona cu combustibili fosili din alte părți, dar planul său ar putea fi pus în pericol de eforturile președintelui american Donald Trump de a negocia un acord de pace în Ucraina și de cererea sa ca Europa să cumpere mai mult gaz american.

Foaia de parcurs a UE este văzută ca parte a unei abordări față de Trump, dar rămân semne de întrebare cu privire la extinderea transporturilor de GNL către SUA, în contextul în care Washingtonul amenință cu tarife comerciale. Și, în timp ce blocul format din 27 de națiuni plănuiește o modalitate de a mări contractele de gaze existente ale Rusiei, Putin a afirmat în repetate rânduri că gazul ar putea curge către Europa prin secțiunea intactă a conductei Nord Stream 2.

„Războiul din Ucraina a expus brutal riscurile șantajului, coerciției economice și șocurilor de prețuri”, a declarat Ursula von der Leyen, președinta comisiei. „Acum este momentul ca Europa să rupă complet legăturile energetice cu un furnizor nesigur.”

Contracte cu companii

Detalii despre modul exact în care UE intenționează să oblige companiile să încheie contractele cu Rusia vor fi publicate luna viitoare, însă foaia de parcurs prezentată marți la Strasbourg sugerează că aceasta prevede o abordare graduală. În primul rând, va interzice toate contractele noi și va opri tranzacțiile existente pe piața spot - o treime din fluxurile de gaze rusești către uniune - până la sfârșitul anului 2025. Contractele pe termen lung vor fi eliminate treptat până la sfârșitul anului 2027.

Succesul nu este în niciun caz garantat. Comisia a amânat deja publicarea planului din cauza complexității elaborării instrumentelor pe care le-ar putea folosi pentru a forța companiile să încheie contractele secrete cu Rusia și a inițiativei de pace a lui Trump pentru Ucraina. În același timp, UE se confruntă cu prețuri ridicate la energie și cu temeri legate de un exod industrial, pe măsură ce face tranziția către o economie mai verde.

Repere

Foaia de parcurs stabilește eliminarea treptată a petrolului, gazelor și energiei nucleare rusești de pe piețele UE, „care va fi realizată într-un mod coordonat și sigur pe măsură ce avansăm tranziția noastră energetică”. Măsurile sunt concepute pentru a menține securitatea aprovizionării cu energie a UE, limitând în același timp orice impact asupra prețurilor și piețelor.

Începând cu 2025, se preconizează că aprovizionarea globală cu GNL va crește rapid, în timp ce cererea de gaze naturale va scădea. Odată cu implementarea deplină a Cadrului de Tranziție Energetică și a Planului de Acțiune pentru Energie Accesibilă, se preconizează că UE va înlocui până la 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale până în 2030, ceea ce înseamnă o reducere a cererii de 40-50 de miliarde de metri cubi până în 2027. În același timp, se preconizează că capacitatea GNL va crește cu aproximativ 200 de miliarde de metri cubi până în 2028, o cantitate de cinci ori mai mare decât importurile actuale de gaze rusești ale UE.

Propunerile legislative ale Comisiei vor urma luna viitoare.

Coordonare și eliminare treptată

Se așteaptă ca Comisia să colaboreze cu statele membre pentru a se asigura că eliminarea treptată a importurilor de energie din Rusia în UE se face treptat și bine coordonat în întreaga Uniune. Li se va cere să elaboreze planuri naționale până la sfârșitul anului, stabilind modul în care vor contribui la eliminarea treptată a importurilor de gaze, energie nucleară și petrol din Rusia.

Toate măsurile vor fi însoțite de eforturi continue de accelerare a tranziției energetice și de diversificare a aprovizionării cu energie, inclusiv prin concentrarea cererii de gaze și o mai bună utilizare a infrastructurii, pentru a evita riscurile la adresa securității aprovizionării și a stabilității pieței.

Pentru gaze naturale

În ceea ce privește gazele naturale, propunerile viitoare vor îmbunătăți transparența, monitorizarea și trasabilitatea gazelor naturale rusești pe piețele UE. Un aspect crucial este acela de a preveni încheierea de noi contracte cu furnizorii ruși de gaze (conducte și GNL), iar contractele spot existente vor înceta până la sfârșitul anului 2025. Această măsură va garanta că, deja până la sfârșitul acestui an, UE își va fi redus cu o treime aprovizionarea rămasă cu gaze din Rusia. Comisia va propune, de asemenea, oprirea tuturor importurilor rămase de gaze rusești până la sfârșitul anului 2027.

Flota din umbră

Conform foii de parcurs, Comisia va propune, de asemenea, noi acțiuni pentru a aborda problema flotei de transport petrolier din umbră a Rusiei. În ceea ce privește energia nucleară, propunerile care vor fi prezentate luna viitoare vor include măsuri privind importurile rusești de uraniu îmbogățit, precum și restricții privind noile contracte de aprovizionare semnate împreună cu Agenția de Aprovizionare a Euratom (ESA) pentru uraniu, uraniu îmbogățit și alte materiale nucleare originare din Rusia. De asemenea, este prevăzută o inițiativă europeană a Valea Radioizotopilor pentru a asigura aprovizionarea UE cu radioizotopi medicali prin creșterea autoproducției.

Care sunt măsurile specifice propuse și când vor fi adoptate?

Foaia de parcurs stabilește nouă acțiuni specifice pentru o abordare coordonată și graduală a eliminării treptate a aprovizionării cu energie a Rusiei. Propunerile legislative privind petrolul, gazele și energia nucleară vor urma luna viitoare.

Statele membre ar trebui să elaboreze planuri naționale pentru eliminarea treptată a gazelor, energiei nucleare și petrolului rusesc în întreaga UE, în termene specifice. Aceste planuri vor permite luarea în considerare a specificităților naționale și a nevoilor de diferențiere ale fiecărui stat membru, astfel încât eliminarea treptată să poată fi realizată într-un mod coordonat și bine gestionat.

Probleme interne

Reticența Slovaciei și Ungariei de a pune capăt relațiilor energetice cu Rusia înseamnă că sancțiunile - cel mai puternic instrument al UE pentru rezilierea contractelor, dar care necesită unanimitate între cele 27 de state membre - s-ar putea dovedi un obstacol prea

mare. Blocul ar putea folosi în schimb instrumente comerciale, cum ar fi tarifele sau cotele, dar nu este cert din punct de vedere juridic că acestea ar putea acționa ca „forță majoră” pentru a permite companiilor să rezilieze contractele tehnice de tip „take-or-pay” cu Moscova.

„Deși un embargou complet asupra gazelor rusești ar fi, desigur, foarte dezirabil din punct de vedere politic, opțiunea ar putea fi foarte dificil de implementat, având în vedere cerința unanimității”, a declarat pentru Bloomberg Simone Tagliapietra, analist la think tank-ul Bruegel din Bruxelles. „Având în vedere această limitare, aplicarea de tarife la toate importurile de gaze rusești ar putea fi cea mai viabilă opțiune.”

Probabil că vor exista îngrijorări și în rândul companiilor europene. Conform regulilor care vor fi prezentate luna viitoare, aceștia vor fi obligați să furnizeze detalii cheie ale contractelor pe care le au cu furnizorii ruși. TotalEnergies SE, Naturgy Energy Group SA și Securing Energy for Europe GmbH din Germania se numără printre companiile care au contracte pe termen lung.

 

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri