VIDEO Prima cursă de 'Formula 1 a cerului': va deveni o astfel de competiție ceva obișnuit în viitor?

Autor: Daniel Mihai Dragomir

Publicat: 11-11-2025 02:20

Article thumbnail

Sursă foto: captură youtube

Aeronava personală Jetson One a fost prezentată recent într-o cursă aeriană cu patru vehicule. Aeronava este proiectată pentru o singură persoană, decolează și zboară ca un elicopter și poate atinge o altitudine de până la 450 de metri deasupra solului, informează livescience.ro.

Cursele cu mașini zburătoare nu mai sunt science fiction după primul eveniment Jetson Air Games, pe care organizatorii Jetson l-au descris ca fiind „Formula 1 a cerului”.

Evenimentul a prezentat piloți care zburau cu patru vehicule Jetson One, denumite „mașini de curse pentru cer” de către compania care le-a fabricat, fiecare dintre ei încercând să treacă linia de sosire. Aeronava personală, care seamănă vag cu o mașină zburătoare dintr-un film de science fiction, este proiectată pentru a transporta o singură persoană și, în prezent, nu necesită licență de pilot pentru a zbura în Statele Unite.

Imaginile de la eveniment, care a avut loc la mijlocul lunii octombrie în cadrul evenimentului 2025 UP. Summit, o reuniune privată a investitorilor din industria transporturilor, arată patru Jetson One zburând la aproximativ 6 metri deasupra solului, în timp ce se strecoară printre conuri și accelerează peste un câmp cu iarbă și asfalt.

Jetson One este un avion electric cu decolare și aterizare verticală (eVTOL), ceea ce înseamnă că utilizează energie electrică pentru a pluti, decola și ateriza vertical, ca un elicopter. Cu toate acestea, odată ajuns în aer, zboară mai degrabă ca un avion, cu o durată maximă de zbor de 20 de minute.

Vehiculul cântărește aproximativ 54 de kilograme, poate urca până la 457 de metri deasupra solului și poate zbura cu o viteză de până la 102 kilometri pe oră, conform specificațiilor Jetson.

Riscuri semnificative

Zborul cu un avion personal prezintă totuși unele riscuri semnificative. Jetson susține că a rezolvat aceste probleme cu un sistem de aterizare automată cu senzori radar, capacitatea de a zbura în siguranță chiar și în cazul pierderii unuia dintre cele opt motoare și o parașută balistică concepută să se deschidă extrem de rapid.

eVTOL-urile sunt în curs de dezvoltare de când conceptul tehnologic NASA Puffin a fost lansat în 2009. Rezultat al colaborării dintre NASA, MIT și Georgia Institute of Technology, NASA Puffin a fost un prototip conceput pentru a demonstra că aeronavele personale de mici dimensiuni sunt posibile.

Acesta a fost construit și testat la scară redusă în 2010 pentru a evalua dacă aeronava funcționează conform așteptărilor, dar nu a fost niciodată produsă la scară reală.

Alte companii din întreaga lume au făcut progrese recente în domeniul eVTOL-urilor. Ehang, un producător de vehicule din China, a primit permisiunea de a produce în serie taxiuri eVTOL autonome în aprilie 2024.

Supernal, o filială a Hyundai, a început testarea în zbor a taxiului său aerian pentru patru pasageri în aprilie 2025. Honda și Airbus au dezvoltat, de asemenea, eVTOL-uri în ultimii ani.

Jetson One este disponibil în prezent la comandă pentru aproape 150.000 de dolari (fără taxe și comisioane), iar noile comenzi vor fi livrate în 2028.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri