Ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut cu 3,9 puncte procentuale, în perioada 2018-2020 faţă de perioada 2016-2018, a anunţat vineri Institutul Naţional de Statistică, conform Agerpres.
În perioada analizată, ponderea întreprinderilor inovatoare, în total întreprinderi, a scăzut, faţă de perioada 2016-2018, atât în sectorul industriei cât şi în sectorul serviciilor, astfel: în industrie cu 2,8 puncte procentuale, iar în servicii cu 1,1 puncte procentuale.
În schimb, raportat la numărul total de întreprinderi din fiecare sector, situaţia se schimbă, în favoarea industriei, aceasta având o pondere cu 0,2 puncte procentuale mai mare decât serviciile (10,8% în industrie, faţă de 10,6% în servicii).
Ca şi în perioada 2016-2018, în perioada 2018-2020, per ansamblu, întreprinderile mari, cu cel puţin 250 de salariaţi, au fost de două ori mai inovatoare decât întreprinderile mici şi mijlocii (IMM-uri). Din numărul total de întreprinderi mari, 22,6% au fost inovatoare, în timp ce IMM-urile au inovat în proporţie de 10,1%. Însă, în comparaţie cu perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor inovatoare mari a scăzut cu 5,4 puncte procentuale, de la 28% la 22,6%, iar IMM-urile inovatoare au avut aceeaşi tendinţă de scădere, cu 3,8 puncte procentuale, respectiv de la 13,9% la 10,1%.
INS menţionează că, din totalul întreprinderilor, 4,4% au fost inovatoare numai de produse noi sau îmbunătăţite, 3,1% au aplicat numai pentru inovaţii ale proceselor de afaceri şi 2,6% au implementat numai inovaţii de produse şi procese de afaceri.
Scăderea ponderii întreprinderilor inovatoare de produse se datorează atât scăderii ponderii întreprinderilor inovatoare de bunuri cât şi de servicii. Ponderea întreprinderilor inovatoare de bunuri, în total întreprinderi, a scăzut, în perioada 2018-2020, cu 3 puncte procentuale (de la 8% la 5%). Întreprinderile inovatoare de servicii au avut şi ele o scădere de 1,5 puncte procentuale (de la 6,3% la 4,8%).
Ponderea produselor "noi pe piaţă" şi "noi pentru întreprindere" în total întreprinderi a scăzut în perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018.
Dacă ponderea întreprinderilor inovatoare care au introdus "produse noi pe piaţă", în total întreprinderi, a scăzut cu valori între 0,4 şi 2,6 puncte procentuale, în funcţie de mărimea întreprinderii, în perioada 2018-2020 comparativ cu perioada 2016-2018, ponderea întreprinderilor care au introdus "produse noi pentru întreprindere" a scăzut cu valori cuprinse între 2,2 şi 6,1 puncte procentuale. Scăderile semnificative au fost înregistrate de întreprinderile mari, cu cel puţin 250 de salariaţi.
În perioada 2018-2020, întreprinderile inovatoare au cooperat mai mult între ele (31,3%), în comparaţie cu perioada 2016-2018 (30,2%). Pe tipuri de parteneri de cooperare, raportat la numărul total de întreprinderi inovatoare, cea mai mare creştere s-a semnalat în cooperarea cu consultanţi, laboratoare comerciale (+3,9 puncte procentuale), clienţi sau cumpărători din sectorul privat (+2,8 puncte procentuale) şi alte întreprinderi private (+2,7 puncte procentuale).