Oficialii școlilor catolice lansează un avertisment ferm împotriva climatului de suspiciune și exploatare politică pe care l-au văzut dezvoltându-se în ultimele luni, notează ncregister.com.
Raportul și controversa
Un nou raport publicat de Secretariatul General pentru Educație Catolică (SGEC) din Franța a trimis unde de șoc în peisajul educațional al țării, redeschizând dezbaterea privind metodele utilizate în supravegherea statului, posibilele abuzuri ideologice și impactul acestora asupra libertății educaționale.
Publicat pe 8 decembrie, documentul de 14 pagini, citat pe scară largă în presa franceză, compilează mărturii ale profesorilor, directorilor și personalului din școlile catolice aflate sub contract de stat, care declară că au fost supuși a ceea ce liderii educației catolice descriu drept inspecții „abuzive”, „intruzive” efectuate de oficiali ai Ministerului Educației Naționale. Raportul subliniază că nu contestă principiul supravegherii statului în sine, ci denunță metodele utilizate - metode care, potrivit liderilor catolici, riscă să submineze atât demnitatea educatorilor, cât și însăși identitatea școlilor catolice.
Controversa a izbucnit la doar câteva luni după publicarea unui raport parlamentar care solicita o supraveghere sporită a instituțiilor catolice în numele protecției copilului. Oficialii școlilor catolice emit acum un avertisment ferm împotriva climatului de suspiciune și exploatare politică pe care l-au văzut dezvoltându-se în ultimele luni.
În iulie, dezvăluirile privind abuzurile fizice și sexuale la Notre Dame de Bétharram, un internat catolic din sud-vestul Franței, au declanșat o dezbatere la nivel național cu privire la modul în care abuzurile în școli sunt identificate, raportate și abordate, alături de cazuri similare din alte instituții. O anchetă parlamentară a examinat ulterior aceste cazuri, evidențiind deficiențe instituționale grave, ridicând totodată întrebări cu privire la modul în care se efectuează supravegherea în școlile confesionale care funcționează sub contract de stat.
Conform mărturiilor adunate, inspecțiile au luat uneori forma a ceea ce raportul numește „demonstrații disproporționate de forță”. Inspectorii ar fi sosit neanunțați în grupuri de 10 până la 16 persoane, dispersându-se prin clădirile școlii fără însoțire, întrerupând orele, fotografiind sălile de clasă, interogând elevii și chiar percheziționând ghiozdanele elevilor. Unii profesori descriu inspectorii intrând în sălile de clasă fără să se identifice, răsfoind caietele elevilor în timpul lecției și interogând personalul în fața copiilor.
Educatorii catolici spun că natura unora dintre întrebările adresate a fost deosebit de îngrijorătoare. Profesorii au raportat că au fost chestionați cu privire la practicile lor religioase personale, inclusiv dacă participă la slujba de duminică. Inspectorii ar fi examinat și fotografiat jurnalele spirituale personale ale elevilor - documente menite în mod explicit să rămână private. Directorii povestesc că au fost presați să elimine referințele creștine din proiectele școlare sau să elimine simbolurile religioase, cerințe care contrazic direct recunoașterea legală a caracterului distinctiv al școlilor catolice în temeiul legislației franceze.
Un efect descurajant asupra educatorilor
Dincolo de incidentele individuale, raportul prezintă imaginea unui sentiment larg răspândit de demoralizare. Educatorii descriu un climat de frică și anxietate, încrederea în partenerii instituționali fiind grav erodată. Unii inspectori ar fi respins rezultatele academice pozitive sugerând că elevii erau deja puternici înainte de înscriere. Alții au trimis notificări critice aleșilor locali, conținând afirmații contestate sau potențial defăimătoare, lăsându-i pe liderii școlilor să se simtă discreditați public înainte de a putea avea loc orice dialog.
Guillaume Prévost, care a devenit secretar general al educației catolice în septembrie, și-a exprimat consternarea într-un interviu acordat revistei săptămânale Famille Chrétienne.
„Nu puteam continua să ne lăsăm profesorii să fie umiliți”, a spus el pentru a explica de ce conducerea educației catolice a decis să facă public raportul.
Prévost a insistat, de asemenea, că învățământul catolic nu se opune categoric inspecțiilor. În introducerea sa la raport, el a reamintit că „nu poate exista libertate fără control” și a descris inspecțiile ca o componentă esențială a sistemului. Potrivit acestuia, multe inspecții duc în cele din urmă la schimburi constructive, inspectorii evidențiind puncte forte precum relațiile școlilor cu familiile, sprijinul lor pentru elevii cu dizabilități și coerența generală a proiectelor lor educaționale. Cu toate acestea, el a subliniat că inspecțiile trebuie efectuate într-un cadru legal clar și cu profesionalismul, reținerea și discernământul cuvenite.
Pericolul mai profund, în opinia sa, nu constă doar în abuzurile individuale, ci și într-o derivă sistemică. Dacă inspecțiile devin un instrument de neutralizare a identității catolice, de impunere a tutelei administrative sau de aliniere completă a școlilor catolice la modelul public, a avertizat el, Franța riscă să distrugă unul dintre cele mai mari puncte forte ale sale educaționale în numele uniformității.
Astfel de tensiuni nu sunt noi și reflectă o lungă istorie a relațiilor tensionate dintre statul francez și instituțiile catolice. Legea Debré din 1959 a avut scopul de a găsi un echilibru și de a îmbunătăți relațiile dintre stat și biserică, permițând școlilor private să funcționeze sub contract de stat, păstrându-și în același timp identitatea distinctă. Dezbaterile recente privind inspecțiile au readus la lumină întrebări despre modul în care acest echilibru ar trebui interpretat în practică.
În ultimii ani, guvernul președintelui francez Emmanuel Macron a căutat să înăsprească supravegherea în mai multe domenii ale educației, inclusiv propuneri de restricționare a școlarizării la domiciliu și de creștere a controlului asupra anumitor școli catolice, inclusiv cazuri de profil înalt, cum ar fi Școala Stanislas din Paris, deși inspecțiile nu au stabilit încălcări sistemice în acest sens.
Răspunsul guvernului
Într-o declarație în urma publicării raportului SGEC, Ministerul Educației Naționale a căutat să reducă tensiunile, reafirmând că inspecțiile sunt guvernate de un cadru legal strict și recunoscând în mod explicit că întrebările care vizează identificarea afilierii religioase a unui elev sunt interzise. „Instrucțiuni ferme”, a declarat ministerul, vor fi trimise tuturor rectorilor pentru a clarifica atât conținutul, cât și desfășurarea inspecțiilor. „Dacă au existat deficiențe, se vor trage toate consecințele.”
Ministrul Educației, Édouard Geffray, a subliniat că supravegherea rămâne necesară, având în vedere abuzurile din trecut, menționând că peste 850 de inspecții au fost deja efectuate în acest an, fiind așteptate 1.000 până la sfârșitul anului.
Învățământul catolic din Franța deservește în prezent peste 2 milioane de elevi dintr-o gamă largă de medii sociale. Reprezentanții săi subliniază că modul în care sunt efectuate inspecțiile are implicații concrete nu numai pentru școlile în sine, ci și pentru familiile care își pun încrederea în ele.

































Comentează