Rectorul Universității de Vest Timișoara (UVT), deputatul PNL Marilen Pirtea, a solicitat, vineri, o evaluare ''responsabilă'' a școlilor doctorale, considerând că prorogarea evaluării școlilor doctorale este doar o soluție de avarie.
Parlamentarul a afirmat că remarcă faptul că un nou act emis de Guvernul României scoate la lumină o problemă care trenează de șase ani, respectiv evaluarea școlilor doctorale, dar nu oferă soluții pentru autorizarea de noi școli / domenii doctorale, "înghețând" practic cercetarea universitară la nivelul anului 2016. "Solicit o evaluare responsabilă a școlilor doctorale, nu una făcută pe genunchi. Partea bună a acestei decizii este că Executivul ia, în sfârșit, act de situația delicată a evaluării școlilor doctorale și prorogă cu doi ani, prin OUG, perioada în care școlile doctorale existente rămân acreditate. (...). Guvernul nu oferă, însă, soluții pentru autorizarea de noi școli/domenii doctorale, 'înghețând' practic cercetarea universitară la nivelul anului 2016", explică Marilen Pirtea într-un comunicat remis, vineri, Agerpres.
Rectorul UVT menționează faptul că de la adoptarea Legii Educației Naționale, din 2011, evaluarea școlilor doctorale a fost și a rămas una dintre marile restanțe ale guvernărilor care s-au succedat și de aceea solicită o abordare responsabilă a problemei, în care universitățile și experții în învățământ superior să fie ascultați. "Guvernarea trebuie să respecte legile țării, inclusiv Legea Educației. Legislația prevede că școlile doctorale sunt evaluate periodic, la cinci ani. Dar ele trebuie și autorizate și acreditate în baza unei metodologii după care așteptăm din 2011. Actuala guvernare și-a asumat această sarcină, însă până acum nu a făcut niciun pas înainte", adaugă rectorul UVT.
Pirtea atenționează Ministerul Educației că termenul de doi ani trebuie să fie și ultimul, orice altă amânare a rezolvării problemei riscând să afecteze considerabil calitatea studiilor doctorale. El solicită identificarea rapidă a soluțiilor pentru realizarea metodologiei de evaluare a școlilor doctorale, după care, conform legii, să demareze procedurile de evaluare în vederea autorizării și acreditării acestora. "Le reamintesc autorităților centrale că responsabilitatea lor vizavi de performanța și calitatea în universități este de a oferi sprijin pe două paliere: susținere materială și reguli clare, predictibile, respectate pe termen lung. (...). Școlile doctorale reprezintă, poate, una dintre cele mai dinamice componente ale cercetării universitare", arată rectorul UVT.
Potrivit acestuia, propunerile specialiștilor din universități și din Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Superior și din consiliile instituite de Legea Educației Naționale trebuie să cântărească greu în stabilirea metodologiei de evaluare a școlilor doctorale.
Comentează