Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

România, CODAȘA Europei în privința infrastructurilor de transport aerian

Inquam Photos / Octav Ganea
Inquam avion Tarom

Lipsa de strategie a facut ca Romania sa ajunga incet, dar sigur pe ultimul loc in Europa in cele mai multe sectoare ale aviatiei – cum ar fi infrastructurile, aviatia generala sau pregatirea profesionala.

Din punctul de vedere al infrastructurilor, Romania se afla pe ultimul loc atat ca densitate a aerodromurilor (numar de aerodromuri raportat la suprafata), cat si la numarul mediu absolut de locuitori repartizati fiecarui aerodrom.

Situatia este cu atat mai nefericita cu cat statistica se refera exclusiv la aerodromurile cu cod ICAO (sau “aeroporturi” – asa cum au intrat acestea, printr-o confuzie terminologica creatoare de false axiologii, in vocabularul comun al romanilor).

Mircea Badea a dat LOVITURA: Câți bani a câștigat jurnalistul la PARIURI - FOTO / VIDEO

Situatia generala, care include si aerodromurile care nu au cod ICAO si al caror numar este atat de mare in strainatate incat face reprezentarea lor grafica foarte dificila, plaseaza Romania tot pe ultimul loc, dar la o distanta mult mai mare fata de restul tarilor. Exemplu: in Marea Britanie sunt 1800 de aerodromuri, din care doar 253 au cod ICAO, pe cand Romania are doar 21 de aerodromuri si 4 heliporturi publicate in AIP (Publicatia de Informare Aeronautica). Din cele 21, doar 17 sunt supuse prevederilor Regulamentului 139 UE, iar 4 sunt supuse ICAO, respectiv reglementarii nationale AD AADC.

VIDEO - Guvernul tehnocrat aruncă în aer alegerile: LOVITURA lui Dacian Cioloș

Raportat la suprafata deservita, Romania ocupa ultimul loc, dupa Serbia, si are o densitate a aerodromurilor autorizate aproape la jumatate fata de tara aflata pe penultimul loc in clasament (diferenta fiind intre 9535 km2 / aeroport si 5670 km2 / aeroport).

Iar in comparatie cu primii clasati, deficitul Romaniei este de zeci de ori:

content-image

Raportat la numarul de pasageri deserviti, Romania ocupa acelasi rusinos ultim loc:

content-image

 

Aceasta realitate este consecinta lipsei de viziune a celor care, pe criterii cel mai adesea politice sau de protejare a intereselor unor obscure grupuri de intrese economice au ajuns decidenti si, in niciun caz nu este o consecinta a lipsei de bani a Statului – care s-a dovedit si se dovedeste in continuare extrem de generos cu proiecte care nu au reusit sa redreseze, ci doar sa blocheze, sa incetineasca sau chiar sa distruga industria.

Romania a cheltuit din fonduri europene conjugate cu fonduri publice exclusiv pentru infrastructurile detinute de stat in perioada 2007-2014 aproximativ 221,5 milioane euro, la care s-au adaugat si alte sume, alocate din bugete precum cele ale Consiliilor Judetene sau ale Guvernului, iar pentru perioada 2014-2020 doar Programul Operational Infrastructura Mare (POIM) dispune de un buget de 75,7 milioane de euro.

Rezultatul directionarii fondurilor exclusiv catre stat este ca, in prezent, in Romania nu exista nicio societate romaneasca privata (cu rapundere limitata sau pe actiuni, SRL sau SA) care sa pregateasca personal tehnic pentru aviatie si exista doar doua scoli private de zbor.

Romania detine, la data de 15 noiembrie 2015, conform Autoritatii Aeronautice Civile Romane doar 18 operatori autorizati pentru operatiuni comerciale (cu AOC: Certificat de Operator Aerian), pe cand Marea Britanie detine, la aceeasi data, conform UK Civil Aviation Authority, 175 operatori cu AOC – de zece ori mai mult.

Pe siteurile Autoritatilor Aeronautice puteti constata discrepante similare, de ordinul multiplilor de 10 sau 100, intre Romania si restul tarilor din Uniunea Europeana – in toate sectoarele aviatiei: numar de aeronave inmatriculate, organizatii de productie autorizate in conformitate cu PART 21, organizatii de instruire autorizate in conformitate cu RACR-NDT, organizatii de instruire autorizate in conformitate cu PART 147, managementul continuitatii navigabilitatii (Part M, Subpartea G), organizatii de intretinere autorizate in conformitate cu PART 145, scoli de zbor etc.

Dincolo de discursurile frumoase si cu succes facil la public sta economia reala, mai greu de inteles sau explicat pe baza de clisee populiste, dar ale carei tensiuni ne afecteaza pe toti major si pe termen lung si care impune o reforma majora urgent in domeniul aviatiei.

In conditiile in care politicile viitoare vor merge in aceeasi directie ca pana acum, Romania intruneste toate conditiile aservirii depline la piata externa si ale inapoierii economice generale.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.