Românii au început sezonul cumpărăturilor de iarnă mai devreme ca oricând, iar platformele din afara țării înregistrează un volum istoric de comenzi. Dacă în anii trecuți vârful era atins în decembrie, anul acesta comenzile au explodat încă din noiembrie, cu o creștere de aproximativ 70% față de perioada similară din 2024. Specialiștii IT avertizează însă că există riscuri majore pentru cumpărători. Ei subliniază: „Ne dăm datele personale unor companii din afara UE și nu știm ce se va întâmpla cu acele date”.
Marius Geru, specialist IT, observă tacticile agresive de marketing folosite de platformele populare: „Branduri cunoscute, au și haine mai ieftine, dar vin cu super-oferte care îți taie 50% din prima comandă. Avem aici minus 69%.”
Expansiunea este confirmată și de companiile de curierat internațional, care raportează o creștere rapidă a coletelor provenite din Germania, Polonia și Cehia.
Potrivit Digi24, românii preferă în special articolele de îmbrăcăminte, acestea reprezentând peste jumătate din importuri, urmate de accesorii și produse mici pentru casă,.
Ce comandă românii din străinătate
Valul comenzilor este susținut de percepția că oferta din afara țării este mai variată și, adesea, mai accesibilă.
„Haine, articole de baie, cosmetice din China, majoritatea”, spune o tânără pentru sursa citată.
„Destul de des, deoarece mi se pare că e o gamă mai variată decât în magazine: haine, încălțăminte, huse de telefon”, mărturisește o altă tânără.
„De obicei, haine și accesorii. E mai mare stocul, e mai mare disponibilitatea, este o marjă mult mai mare care se găsește și internațional”, consideră un alt cumpărător.
„Din străinătate, de obicei chinezești, fiindcă sunt mai ieftine, dar dacă e ceva care doresc să vină mai repede, și de la noi din țară”, adaugă un tânăr.
Datele operatorilor arată că 75% dintre pachetele aduse din afara țării au sub un kilogram, semn că românii comandă frecvent produse mici, atunci când găsesc reduceri temporare.
Riscurile ascunse ale ofertelor agresive
Specialiștii atenționează că mecanismele de marketing pot determina utilizatorii să acționeze impulsiv, fără să se asigure că platforma este sigură.
Marius Geru explică modul în care presiunea ofertelor temporare afectează vigilența cumpărătorilor.
„Timpul limită, doar 11 bucăți în stoc, trebuie să acționez repede. Dacă pierd timpul să mă uit dacă-i sigur sau URL-ul nu este cum trebuie aici, nu mai sunt atent la ofertă.
Ne dăm datele personale unor companii din afara UE și nu știm ce se va întâmpla cu acele date. Este important să ținem cont de două ori că, odată ce ne înscriem și cumpărăm de pe astfel de platforme, e-mail-ul nostru, mesageria noastră va fi umplută de tot felul de promoții și suntem într-o buclă continuă, de unde nu putem scăpa”, avertizează acesta.

































Comentează