S-a terminat cu liniștea din coaliția de guvernare. Unii social-democrați acuză un ministru USR că transmite știri false și taie bani din proiecte importante

Autor: Alice Draghici

Publicat: 16-07-2025 09:10

Actualizat: 16-07-2025 12:10

Article thumbnail

Sursă foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

Acuzațiile îl vizează pe ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, despre care deputatul PSD Petru Bogdan Cojocaru și Marius Budăi (fost ministru al Muncii) spun că a tăiat banii de la Autostrada Moldovei și ar fi mințit când a afirmat că nu vor mai fi bani pentru autostrăzile 7 și 8.

 

Pîslaru este acuzat că că face „declarații false" și că ia „decizii care pun în pericol proiecte importante pentru regiune și pentru România".

„Este inadmisibil că un ministru fără sprijin politic real, recidivează și transmite mesaje alarmiste cu privire la cele mai așteptate investiții ale Moldovei. Este inadmisibil ca după ani în care s-a muncit enorm pentru a pune în mișcare A7 și A8 să vină acum un ministru și sa pună sub semnul întrebării continuarea acestor investiții", scrie deputatul PSD într-un mesaj pe Facebook.

De asemenea, el Cojocaru îl acuză pe Pîslaru că face „declarații iresponsabilei" și „pune în pericol" proiectele de autostrăzi.

„O minciună sfruntată”

„Cel care în campania electorală din 2024 declara că „Iașul are un rol crucial în regiune”, a afirmat recent că avem soluții și că vom absorbi toți banii din PNRR. O minciună sfruntată! Ieri, același ministru anunța că pierdem miliarde de euro, din cauza întârzierilor și a nerespectării procedurilor.

Deci, ce să mai credem? În același timp, el vorbește despre reducerea fondurilor pentru autostrăzi, scoase din PNRR, și mutarea lor pe alte programe europene, de parcă autostrăzile nu ar fi o prioritate pentru noi. În loc să lupte pentru interesul țării, el pare mai interesat să justifice eșecurile și să arunce vina pe birocrație, în timp ce proiectele rămân în impas.

Este clar: acest ministru nu reprezintă interesele românilor, ci doar pe ale unor grupuri de interese. Este timpul să cerem responsabilitate, transparență și să nu mai acceptăm minciuni și manipulări. Autostrăzile A7 și A8 nu trebuie să devină victimele jocurilor politice!", mai scrie social-democratul.

„În realitate nu se pierde nimic, ci câștigăm în plus"

Fostul ministru al Muncii, Marius Budăi, îl acuză pe ministrul Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, că transmite știri false când a susținut că nu vor mai fi bani europeni pentru autostrăzile A7 și A8.

Potrivit social-democratului, "construcția Autostrăzii Moldova va continua în același ritm: Nu se oprește și nu încetinește nimic.

În România, nu se oprește niciunul dintre proiectele de autostrăzi cu finanțare europeană. Niciunul. Nu se pierde niciun eurocent din fonduri europene pentru autostrăzile din România. Se schimbă doar sursa de finanțare: ce nu se mai finanțează din PNRR, va fi finanțat din fondurile de coeziune ale UE. Aceleași sume și tot bani europeni".

Budăi adaugă că, dimportivă, sunt "două vești bune" pentru România, după ultimele discuții privind PNRR, și anume "că ce luăm ca împrumut din PNRR vom lua ca sumă nerambursabilă din fondurile de coeziune" și, respectiv, că "proiectele rămase în PNRR, finanțate anterior cu 40% fonduri europene și 60% fonduri naționale, vor fi finanțate 100% din bani europeni".

„Deci domnul ministru Pîslaru a vorbit ca în bancurile cu Radio Erevan. În realitate nu se pierde nimic, ci câștigăm în plus", a conchis Budăi.

Context

Autostrăzi vitale pentru infrastructura românească rămân fără bani europeni din PNRR. Ar fi fost probleme legate de sistemele de achiziții, spun chiar oficialii. Lista proiectelor rămase, cel puțin pentru moment, în aer include segmente din Autostrada Unirii, din Autostrada Transilvaniei și de pe A7, cel mai important proiect de infrastructură rutieră din ultimii zeci de ani.

Segmente din Autostrada Moldovei A7 și din Autostrada Unirii A8 au fost scoase din Planul Național de Redresare și Reziliență din cauza problemelor la procedurile de achiziție, a anunțat chiar ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene.

Deși nu a precizat care sunt segmentele cărora li se taie banii europeni, ar fi vorba, conform unor surse, despre segmente și loturi de pe A7, porțiunile dintre Ploiești Buzău și Buzău Focșani, de pe A8, secțiunea 1 și 3 și de pe A3, Autostrada Transilvania. De asemenea, linia de metrou care leagă Capitala de Aeroportul Otopeni ar fi rămas, și ea, fără finanțare din PNRR.

Reacția ministrului Transporturilor

Ministerul Transporturilor a comunicat că România nu pierde niciun euro din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) destinat sectorului transporturilor.

În urma discuțiilor tehnice purtate cu reprezentanții Comisiei Europene, s-a stabilit că proiectele care rămân în PNRR vor fi finanțate integral din fonduri europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat, precizează ministerul.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri