Sărbătorile zilei de 9 aprilie - Intrarea Domnului în Ierusalim

Autor: Denisa Miron, Colaborator

Publicat: 09-04-2023

Actualizat: 09-04-2023

Article thumbnail

Sursă foto: Agerpres

Sărbătorile zilei de 9 aprilie - Intrarea Domnului în Ierusalim

Ortodoxe

Intrarea Domnului în Ierusalim

Duminica a 6-a din Post (a Floriilor)

Greco-catolice

Duminica 6 din Post (Intrarea Domnului în Ierusalim - Floriile). Sf. m. Eupsihie din Cezareea

Romano-catolice

Învierea Domnului (Paştele)

Fer. Ubald, călug.

Duminica Intrării Domnului în Ierusalim - a Floriilor sau, cum mai este numită, Duminica Stâlpărilor, este sărbătorită în acest an în 9 aprilie.

La Ierusalim, Iisus Hristos este întâmpinat, înainte cu puţine zile de pătimirile, moartea şi Învierea Sa, de mulţime de oameni, cu stâlpări de finic, care striga: "Osana Fiului lui David; binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului! Osana întru cei de sus!" (Matei 21, 9).

"Aşadar, poporul sălta ţinând în mâini ramuri de finic, strigând: 'Osana întru cei de sus! Bine este cuvântat Cel Ce vine întru numele Domnului!', aşternându-şi hainele sub copitele asinului. Copii strigau, înălţând laudă lui Dumnezeu. Este limpede că fiecare, văzând cele ce se petreceau, trebuia să-şi amintească de spusele proorocului Zaharia: 'Bucură-te foarte, fiica Sionului, veseleşte-te, fiica Ierusalimului, căci iată, împăratul tău vine la tine drept şi biruitor, smerit şi călare pe asin, pe mânzul asinei' (Zaharia 9, 9).

Şi totuşi, cărturarii, fariseii şi arhiereii, care ştiau această proorocie, sufereau şi cârteau, iar în cele din urmă, nemaiputând răbda, I-au zis Domnului: 'Ceartă-i, Tu nu auzi ce zic?'. Iisus le-a răspuns: 'Oare niciodată n-aţi citit că din gura pruncilor şi a celor ce sug Ţi-ai pregătit laudă? Dacă vor tăcea aceştia, pietrele vor striga' (Matei 21, 16; Luca 19, 39-40)". ("Predici la Triod - La porţile Postului Mare", Sfântul Luca al Crimeii)

Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu, a fost primit în Ierusalim cu mare bucurie, căci mulţi auziseră de minunea făcută de Mântuitor în Betania, cu învierea lui Lazăr, mort de patru zile. S-au mirat şi s-au spăimântat oamenii de un lucru ca acesta mai presus de minte şi de gând. Din această pricină au crezut că El este Mesia, Mântuitorul lumii, adevăratul Împărat al lui Israel.

Hristos a venit în Ierusalim ca Împărat al cerului şi al pământului. Dar nu vine stând pe scaune de serafimi, nici purtat pe aripi de heruvimi, nici înconjurat de cete îngereşti, aşa cum va fi la a doua venire, ci vine smerit şi călare pe un mânz de asin.

"Dar oare, Mântuitorul vine acum în Ierusalim pentru a fi slăvit de oameni sau pentru a fi pus împărat? Nu, cu adevărat", spune părintele Cleopa. Căci doar de la Hristos a învăţat Sfântul Apostol Petru să zică: "Slava oamenilor este ca iarba şi ca floarea ierbii" (I Petru 1, 24). ("Predici la praznice împărăteşti şi la sfinţii de peste an", Arhimandrit Cleopa Ilie)

Deci cu adevărat, altul a fost scopul Intrării Domnului în Ierusalim mai înainte de patima Sa cea mântuitoare. El vine ca să pătimească moarte de cruce de bunăvoie pentru mântuirea lumii. Apoi ca să se împlinească cele ce s-au scris pentru el de prorocii Legii Vechi.

La intrarea Mântuitorului Iisus Hristos în Ierusalim, două patimi grele şi urâte, spune părintele Cleopa, stăpâneau mintea şi inima arhiereilor, cărturarilor şi fariseilor: ura şi zavistia, iar pentru aceasta s-au tulburat şi au voit să-L piardă.

Pentru faptul că poporul din cetatea Ierusalimului l-a întâmpinat pe Mântuitor cu ramuri de finic, în Biserică în această zi sunt binecuvântate ramuri de salcie.

* Începând cu ziua de Florii (Duminica Intrării în Ierusalim a Domnului) se intră în ultima săptămână a Postului Paştilor, numită Săptămâna Patimilor (Săptămâna Mare), în care creştinii se pregătesc să întâmpine marea sărbătoare a Învierii Mântuitorului Iisus Hristos.

În această săptămână, de duminică şi până vineri, se săvârşesc slujbele Deniilor, slujbe de dimineaţă (Utrenie) făcute seara aşa cum se face în cadrul privegherilor. Deniile diferă însă şi de slujbele de priveghere şi de Utrenii, prin faptul că aceste slujbe cuprind cântări şi rugăciuni specifice doar perioadei Sfintelor Paşti. (surse: "Predici la praznice împărăteşti şi la sfinţii de peste an", Arhimandrit Cleopa Ilie, Ed. Episcopiei Romanului, 1996; "Predici la Triod - La porţile Postului Mare", Sfântul Luca al Crimeii; 1877-1961, 2004)

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri