Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Se schimbă Codul Penal, inclusiv definiția abuzului în serviciu - În ultima ședință din 2022, Guvernul Ciucă va adopta proiectul

codul penal

Guvernul Ciucă urmează să adopte, miercuri, 28 decembrie, în ultima ședință din 2022, proiectele de lege privind modificarea Codului Penal, a Codului de procedură penală și a altor legi din domeniu. Proiectele vor fi ulterior trimise în Parlament, pentru adoptare. Modificările vizează în principal punerea celor două coduri în acord cu deciziile Curții Constituționale și reprezintă jalon în Planul Național de Redresare și Reziliență, cu termen limită 31 martie 2023.

În privința Codului Penal, sunt vizate inclusiv definițiile abuzului în serviciu și a neglijenței în serviciu. Infracțiunea preferată a DNA, abuzul în serviciu este modificat în sensul unei decizii CCR care a stabilit că infracțiunea poate fi comisă doar prin încălcarea legislației primare. În ciuda unor discuții pe această temă în anii anterior, noua definiție nu include un prag valoric pentru paguba generată de faptă.

Noua definiție a abuzului în serviciu, conform proiectului:

„(1) Fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act prevăzut de o lege, o ordonanță a Guvernului, o ordonanță de urgență a Guvernului sau de un alt act normativ care, la data adoptării, avea putere de lege ori îl îndeplinește cu încălcarea unei dispoziții cuprinse într-un astfel de act normativ, cauzând astfel o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică.”

Vezi AICI proiectul de modificare a Codului penal și expunerea de motive!

Vezi AICI proiectul de modificare a Codului de procedură penală și expunerea de motive!

„Legea nr. 286/2009 privind Codul penal a intrat în vigoare la data de 1 februarie 2014. Ulterior acestei date, Curtea Constituţională a pronunţat mai multe decizii de admitere a unor excepţii de neconstituţionalitate cu privire la texte din actul normativ menţionat. Legiuitorul a promovat deja intervenţii legislative pentru punerea în acord a legislaţiei cu o parte dintre aceste decizii, în vreme ce altele nu au fost urmate de demersuri legislative cu acest scop”, se arată în Expunerea de motive.

Ministerul Justiţiei detaliază deciziile care se vor pune de acord şi cum ar urma acestea să afecteze Codul Penal.

„Prezentul proiect de lege are în vedere modificarea şi completarea Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, a Legii nr. 682/2002 privind protecţia martorilor, republicată, a Legii nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal şi a Legii nr. 254/2013 privind executarea pedepselor, a măsurilor educative şi a altor măsuri neprivative de libertate dispuse de organele judiciare în cursul procesului penal, exclusiv pentru punerea în acord a dispoziţiilor din actele normative menţionate cu prevederile Constituţiei, aşa cum acestea din urmă au fost interpretate prin decizii ale Curţii Constituţionale de admitere a unor excepţii de neconstituţionalitate referitoare la aceste acte normative”, se mai arată în documentul citat.

Şi proiectul de Lege pentru modificarea şi completarea Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor acte normative vizează transpunerea unor decizii ale CCR.

„De la intrarea în vigoare a noului Cod de procedură penală (Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală), fiind sesizată cu excepţii de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională a realizat analize aprofundate asupra unor instituţii reglementate în acest act normativ, pronunţând şi decizii de admitere a excepţiilor - unele dintre acestea fiind simple (extreme), iar altele intermediare (cu rezervă de interpretare). Unele dintre aceste decizii de admitere a unor excepţii de neconstituţionalitate au fost urmate de intervenţii legislative, realizate prin intermediul unor legi sau ordonanţe de urgenţă, prin care s-a realizat punerea în acord a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală cu Constituţia, aşa cum aceasta a fost interpretată prin decizii ale Curţii Constituţionale, dar pentru altele nu s-a realizat această punere în acord. Întrucât, potrivit art. 147 alin. (1) din Constituţia României, republicată, legiuitorului îi revine în continuare obligaţia de a pune de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei, a fost elaborat prezentul proiect de lege”, se arată în Expunerea de motive.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.