Ne aflăm în fața unor dovezi care arată explicit degradarea nivelului performanțelor din educația românească. Recentul Raportul pentru Dezvoltare Globală 2018, întocmit de Banca Mondială şi dat astăzi publicităţii, relevă un tablou critic al nivelului rezultatelor obținute în sistemul nostru de educație – este semnalul de alarmă dat de rectorul Universității de Vest din Timișoara, prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea.
Rata de absolvire a învățământului terțiar (superior) este cea mai mică din Europa, depăşind cu puţin un sfert din populația de referință (25,6%), fiind cea mai mică din Uniunea Europeană (UE). Absolvenţii de studii superioare sunt percepuţi în general de angajatorii români ca având competenţe academice excesiv de teoretice, în timp ce elevii şi absolvenţii învăţământului profesional şi tehnic au competenţe învechite, afirmă rectorul UVT.
Potrivit profesorului Pirtea, la nivel preuniversitar, procentul elevilor cu performanţe ridicate din România - cei care sunt capabili să rezolve probleme complexe - este cel mai scăzut din UE, respectiv: 2% la citire, 3,3% la matematică şi 0,7% la ştiinţe.
"Sistemul educațional ar trebui diferențieze nivelurile de cunoaștere ale copiilor, nu doar să bifeze un număr de ani pe băncile școlilor. Această concluzie este confirmată și de nivelul foarte ridicat al ratei analfabetismului funcțional (42%).
Una dintre cauzele cronicizate ale stării educației este subfinanțarea, nivelele procentelor din PIB alocate anual educației în România fiind printre cele mai scăzute din Europa (procentul este de 3,1% din PIB în 2017), în timp ce recomandarea UNESCO este cuprinsă între 4% şi 6% din PIB pentru a realiza sisteme de educaţie mai performante.
Cea mai importantă concluzie ce poate rezulta în urma analizei furnizate prin acest Raport privește nevoia de a atrage şi a menţine cei mai buni absolvenți în mediul didactic, o asemenea măsură asigurând dobândirea cunoştinţelor, atitudinilor şi competenţelor pentru toţi elevii, având ca scop creșterea mediei performanțelor școlare, cel mai important indicator global asupra stării sistemului de educație dintr-o țară", mai precizează prof. univ. dr. Marilen Gabriel Pirtea.