Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Semnal de alarmă pentru părinți - Timpul în fața ecranelor împiedică dezvoltarea limbajului, arată un nou studiu

AI
copii desene animate

Părinții au fost avertizați că distragerea atenției copiilor cu ajutorul dispozitivelor și faptul că au mai mult timp petrecut în fața ecranelor poate duce la faptul că aceștia învață mai puține cuvinte, potrivit unei noi cercetări. Mai mult de 200 de familii australiene au fost urmărite timp de doi ani și jumătate, copiii mici fiind dotați cu un dispozitiv pentru a înregistra 16 ore pe zi de sunet în casa familiei.

Atunci când echipa de la Institutul Telethon Kids a analizat cele 7.000 de ore de înregistrări audio, a constatat că micuții din cadrul studiului petreceau în medie trei ore pe zi în fața unui ecran, iar această pierdere de învățare s-a acumulat rapid.

"Pentru copiii de trei ani din studiul nostru, am arătat că pentru un minut de timp petrecut în fața ecranului auzeau cu șapte cuvinte mai puțin de la adulți, vorbeau ei înșiși cu cinci cuvinte mai puțin și se implicau într-o conversație mai puțin în fiecare zi", a declarat Mary Brushe, cercetător principal, potrivit ABC News.

Potrivit concluziilor publicate în Journal of the American Medical Association Pediatrics, timpul petrecut în fața ecranelor ar putea să îi răpească copilului mediu de trei ani 1.100 de cuvinte ale adulților, 840 de vocalize și 194 de conversații pe zi.

"Ceea ce știm din cercetările anterioare este că, cu cât mai multe cuvinte și conversații pot avea copiii, cu atât mai bine atunci când vine vorba de dezvoltarea lor timpurie a limbajului - și, prin urmare, dorim să vedem aceste cifre cât mai mari posibil", a declarat Dr. Brushe.

Un copil mediu aude între 5.000 și 35.000 de cuvinte pe zi, ceea ce înseamnă că semnificația acestor cuvinte pierdute poate varia. Cercetătorii nu au făcut nicio legătură între pierderea învățării și întârzierea vorbirii care afectează un sfert dintre elevii australieni care încep școala primară.

Avertisment pentru părinți

Cercetătorii îi avertizează pe părinți să se ferească de "tehnoferință" - un termen care se referă la faptul că ecranele și dispozitivele împiedică conversațiile care îi ajută pe copii să dezvolte o serie de abilități educaționale cheie.

"Probabil că am subestimat cât de mult se utilizează ecranele - și "tehnoferința" asociată - în jurul copiilor, deoarece nu am reușit să surprindem activitățile tăcute ale părinților legate de ecran, cum ar fi citirea e-mailurilor, trimiterea de mesaje text sau parcurgerea în liniște a site-urilor web sau a rețelelor de socializare", a declarat Dr. Brushe.

Cercetătorii spun că selectarea cu atenție a ceea ce apare pe ecran, astfel încât să fie educativ, și faptul de a fi acolo pentru a răspunde la întrebări, poate diminua aspectele negative ale timpului petrecut în fața ecranului.

Cercetătorii au spus că un alt sfat important a fost acela de a opri televizorul atunci când acesta este doar zgomot de fond și de a încerca în schimb muzică sau un podcast.

"Acest lucru [având televizorul deschis] poate fi foarte deranjant pentru copiii foarte mici, astfel încât aceștia se luptă cu adevărat să fie atenți la două lucruri diferite în același timp", a spus Dr. Brushe.

"Deci, chiar dacă credeți că copilul dvs. s-ar putea juca sau citi în timp ce televizorul este pornit pe fundal, de fapt, nu beneficiază pe deplin de niciunul dintre aceste activități".

Situația poate să nu ducă la probleme de alfabetizare pe termen lung

Michael Noetel, lector superior la Universitatea din Queensland, care a ajutat la revizuirea studiilor privind timpul petrecut în fața ecranului, a declarat că lucrarea doctorului Brushe a fost un studiu solid care a măsurat în mod obiectiv timpul petrecut în fața ecranului.

Cu toate acestea, el a spus că există unele puncte slabe și că nu este clar dacă faptul că auzi mai puține cuvinte se traduce neapărat prin probleme de alfabetizare pe termen lung.

"Nu putem spune cu siguranță că faptul că a auzi mai puține cuvinte este rău pentru alfabetizarea și dezvoltarea pe termen lung a unui copil", a spus Dr. Noetel.

"Presupunerea aici este că, auzind mai puține cuvinte, copiii se vor dezvolta mai puțin rapid și există unele dovezi care sugerează că acest lucru contează - dar dacă respectați liniile directoare ale OMS, atunci copiii din acest studiu au auzit cu 4 la sută mai puține cuvinte decât altfel.

"Nu suntem foarte siguri că acest lucru s-ar traduce printr-o scădere semnificativă a alfabetizării în timp."

Recomandările OMS

Organizația Mondială a Sănătății recomandă limitarea timpului petrecut în fața ecranelor la o oră pe zi pentru copiii de trei ani. În Australia, ghidurile recomandă să nu se acorde niciun timp petrecut în fața ecranelor pentru copiii sub doi ani, apoi să se limiteze la o oră pe zi până la vârsta de cinci ani.

Dr. Noetel a declarat că timpul petrecut în fața ecranelor este cel mai bine abordat în același mod ca și în cazul alimentelor, părinții punând limite la timpul "rău" petrecut în fața ecranelor în favoarea unui timp mai educativ.

"Unele ecrane fac lucruri diferite față de altele", a spus el.

"Privitul pasiv la televizor nu pare să fie grozav pentru dezvoltarea copiilor sau pentru sănătatea lor, dar alte lucruri par să aibă efecte diferite.

"Lucruri precum aplicațiile educaționale îi ajută pe copii să învețe."

El a spus că studiul a întărit necesitatea de a vorbi cu copiii în orice moment al zilei, în special în primii ani.

"Atunci când copiii sunt activi, treji și prezenți la lume, cu cât vorbim mai mult cu ei, cu atât învață mai repede și cu atât mai bine se descurcă cu toate lucrurile dificile din viață."

Lasă telefonul jos când poți

Dr. Brushe și echipa ar putea dezvolta răspunsuri la aceste întrebări fără răspuns prin cercetări ulterioare.

Ei intenționează să se întoarcă la copiii din studiu pe măsură ce aceștia cresc, pentru a urmări impactul timpului petrecut în fața ecranelor pe măsură ce tinerii trec prin școala lor.

"Vrem cu adevărat să ne asigurăm că acesta nu este doar un alt lucru care să se adauge la sentimentul de vinovăție pe care părinții îl simt în viața de zi cu zi", a spus ea.

"Vrem doar să evidențiem faptul că acest lucru este ceva ce se întâmplă pentru o mulțime de familii australiene și să încurajăm conversația și să puneți telefonul jos atunci când puteți și să vorbiți mai mult cu copilul dumneavoastră".

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.