STUDIU al cercetătorilor britanici: Furnicile îşi adaptează comportamentul pentru a evita un risc

pixabay.com
laborator cercetare teste

O specie de furnici s-a dovedit capabilă să utilizeze nisipul pentru a construi pasarele în vederea exploatării unei surse de apă cu zahăr fără să se înece, conform rezultatului unui studiu citat joi de AFP, anunță AGERPRES.

În cadrul experimentului, prezentat joi de British Ecological Society, furnicile au fost expuse la o sursă de apă îndulcită, de care sunt atrase, în cupe mici. Ulterior, aceasta a fost înlocuită cu un lichid tensioactiv, fiind astfel augmentat riscul ca aceste insecte să se înece odată ce se aventurau în apă.

Dacă au avut la dispoziţie o sursă de nisip în apropiere, furnicile au colectat granule de nisip pe pereţii interiori şi exteriori ai cupelor... construind astfel un fel de pasarele. Acestea au sifonat apa îndulcită printr-un fenomen clasic de capilaritate. Astfel, furnicile nu au mai trebuit decât să urce fără riscuri pentru a ajunge la resursa preţioasă.

Citește și: CTP a făcut show în ședința CNA: ‘Termenul imbecil nu reprezintă o injurie’/Contre între jurnalist și Radu Herjeu

''Construirea unui 'sifon' pentru a obţine o sursă de hrană lichidă nu a mai fost raportată până în prezent în lumea animală'', conform autorilor studiului, cercetători de la o universitate de agronomie din Wuhan şi de la un laborator american din Mississipi care studiază aceste insecte.

Utilizarea uneltelor de către animale este în prezent un fapt bine stabilit, fiind documentat în cazul primatelor, dar şi al păsărilor, spre exemplu cel al cimpanzeilor şi al corbilor caledonieni care au utilizat tije pentru obţinerea unei surse de hrană. Capacitatea a fost observată la numeroase insecte, dintre care şi furnicile.

Studiul publicat joi a analizat comportamentul Solenopsis richteri, endemică în America de Sud şi care a apărut în Statele Unite.

La fel ca în cazul rudelor lor din subfamilia Myrmicinae, un abdomen non-extensibil le limitează capacitatea de a stoca şi transporta lichidul nutritiv.

Pentru a trece peste această problemă, cel puţin două specii ale acestor furnici ştiu cum să aleagă materialul - nisip, fragmente de sol sau frunze - cel mai potrivit pentru impregnarea acestuia cu un lichid alimentar - pulpă de fructe sau fluid dintr-un artropod, cum ar fi păianjenul, de exemplu -, a demonstrat un studiu condus în 2016, realizat de o echipă de cercetători de la Universitatea din Szeged, Ungaria.

Citește și: Fuziune prin absorbție între ALDE și Pro România. Cum se va numi noul partid condus de Victor Ponta și Călin Popescu Tăriceanu .

La solicitarea AFP de a comenta studiul dedicat Solenopsis richteri, Bernard Werber, jurnalist şi scriitor, autor al trilogiei ''Furnicile'', nu s-a arătat surprins de concluzii. ''Ele testează în permanenţă lucrurile şi evoluează'', a spus autorul.

Amintind că aceste himenoptere cuprind nu mai puţin de 12.000 de specii, Werber a subliniat că ''multe dintre ele au găsit soluţii diferite pentru probleme diferite'', precizând că observaţiile viitoare ''ne vor surprinde mereu''.