Deși Dacia Duster a devenit un fenomen auto global în secolul XXI, puțină lume cunoaște originile sale istorice, adânc înrădăcinate în industria auto românească.
Surpriza constă în faptul că numele „Duster” a fost folosit inițial pentru o altă mașină de teren: ARO 10. Produsă la Câmpulung Muscel în anii '80 și '90, ARO 10 era vândută pe anumite piețe de export, în special în Marea Britanie, sub denumirea de Dacia Duster.
Această conexiune inedită subliniază o moștenire comună: asocierea numelui „Duster” cu robustețea și accesibilitatea în segmentul off-road, o tradiție preluată și dusă mai departe de SUV-ul modern.
A fost conceput ca un SUV compact
Lansat în 1980, ARO 10 a fost conceput ca un SUV compact, mai mic și mai ușor decât celebrul ARO Seria 24. ARO 10 avea dimensiuni similare cu cele ale unui Jeep Wrangler și era un vehicul robust, disponibil atât în versiuni 4×2, cât și 4×4.

Pentru a reduce costurile de producție și pentru a standardiza piesele, ARO 10 a împrumutat numeroase componente de la Dacia 1300/1310, inclusiv motorul și puntea față.
ARO 10 a fost echipat cu o varietate de motoare, inclusiv unități Dacia de 1.4 litri și 1.6 litri (benzină), dar și motoare Diesel Renault de 1.9 litri. A fost produs într-o gamă largă de caroserii, inclusiv decapotabilă, variantă cu 3 uși și chiar versiuni pick-up, scrie gadgetreport.ro.
Dacia Duster, nume de export
Pentru piețele externe, în special în Marea Britanie, statul român a exportat ARO 10 sub denumirea de Dacia Duster (sau Dacia 10 pe alte piețe). Această strategie de rebranding urmărea să capitalizeze pe familiaritatea mărcii Dacia, care era deja cunoscută pe unele piețe occidentale.

Sub numele Dacia Duster, vehiculul Aro Duster a fost vândut ca un SUV 4×4 accesibil, cu o gardă la sol remarcabilă. Un fapt notabil este că mașina se descurca onorabil în off-road, având o gardă la sol care rivaliza cu SUV-uri premium mult mai scumpe ale vremii.
Numele „Duster” a fost reactivat de Dacia sub proprietatea Renault în 2010
Deși ARO 10 (Dacia Duster) a avut un succes inițial la export, problemele de fiabilitate și dimensiunile reduse ale roților (moștenite de la Dacia 1300) i-au limitat performanțele pe termen lung.
Producția ARO 10 a continuat sub diverse forme (inclusiv ARO Spartana și ARO Super 10, care a folosit șasiul Seria 24) până la închiderea uzinei ARO în anii 2000.
Numele „Duster” a fost reactivat de Dacia sub proprietatea Renault în 2010, pentru a desemna un SUV complet nou. Noul Dacia Duster modern a moștenit spiritul predecesorului său, acela de a fi un SUV robust, capabil în off-road și accesibil, dar nu mai are nicio legătură tehnică directă cu modelul ARO 10.
Astfel, deși ARO a fost producătorul real, titlul de „primul Duster 4×4” aparține de drept legendarului ARO 10.






























Comentează