Talibanii și-au dat seama că nu pot da timpul înapoi - Internetul a revenit în Afganistan

Autor: George Traicu

Publicat: 04-10-2025 11:20

Article thumbnail

Sursă foto: Economica.net

Timp de 48 de ore, talibanii păreau să dea timpul înapoi în Afganistan cu o directivă de a întrerupe internetul și rețelele de telefonie, deconectând milioane de oameni de lumea exterioară, notează CNN.

Afganii au pierdut capacitatea de a contacta pe oricine din interiorul sau din afara granițelor lor, trimițând valuri de panică în întreaga lume, pe măsură ce familiile, colegii și prietenii și-au dat seama că o întreagă națiune a dispărut.

Serviciile bancare s-au blocat, afacerile s-au oprit, zborurile către și dinspre aeroporturile importante au fost anulate, piețele monetare au dat faliment, iar companiile și grupurile de ajutor au pierdut contactul cu clienții și personalul.

„Cea mai mare disperare a fost că oamenii se temeau că Afganistanul fusese din nou aruncat în conflict”, a relatat Hewad Watander, un jurnalist din capitala Kabul, care folosește un pseudonim pentru a evita represaliile talibanilor.

„Oamenii păreau ca și cum spiritele lor le-ar fi părăsit corpurile. Orice sentiment de speranță părea să fi dispărut complet.”

Întreruperea fără precedent a internetului a avut loc fără avertisment public și a fost atribuită imediat unui ordin din partea talibanilor, un regim islamist represiv care a înăbușit libertățile personale, în special pe cele ale femeilor și fetelor, de când a preluat puterea în 2021.

Cu doar două săptămâni mai devreme, liderii talibani din nord au declarat că au întrerupt internetul în mai multe provincii „pentru a preveni activități imorale”. „Un sistem alternativ va fi instituit în țară pentru nevoile esențiale”, a declarat Haji Zaid, purtătorul de cuvânt al guvernatorului provinciei Balkh din nord.

El a spus că ordinul a venit de la liderul suprem al talibanilor, Mawlawi Haibatullah Akhundzada, o figură puternică și retrasă care emite edicte din orașul Kandahar din sudul țării.

Nu a fost oferit niciun motiv pentru închiderea la nivel național care a început luni, puțin după ora 17:00. Nici pentru reconectarea bruscă de miercuri, care a lăsat zvonuri pe rețelele de socializare să umple golul.

Afganii încep să împărtășească durerea profundă pe care au simțit-o în ultimele zile, pe măsură ce și-au dat seama că nu există nicio modalitate de a transmite sau transmite un mesaj în mod legal sau în siguranță.

Pentru mulți, abia acum a devenit clar câtă putere are regimul pentru a-i izola în propriile case, în special femeile, cărora le este interzis să meargă la muncă, la școală și chiar în unele locuri publice.

Pentru talibani, episodul transmite probabil lecția că încercarea de a da timpul înapoi pentru o populație care a crescut cu internetul este mult mai dificilă decât simpla apăsare a unui întrerupător.

„Pană totală de curent la internet”

Luni dimineață, pe coasta de est a SUA, Doug Madory, director de analiză a internetului la Kentik, o companie de monitorizare a rețelelor, a primit un mesaj de la un contact care îi spunea că Afganistanul era pe cale să se întunece. În decurs de o oră, a văzut cum datele arătau că conectivitatea se prăbușea de pe o stâncă.

„A fost doar o deconectare totală”, și-a amintit el.

Organismul de supraveghere a internetului, NetBlocks, a raportat o „pană totală de curent pe internet” care afectează aproximativ 43 de milioane de oameni.

Afganii care erau în mod normal activi pe rețelele de socializare – Facebook, Instagram, X și TikTok – au tăcut. Mesajele WhatsApp trimise din străinătate au rămas necitite. Apelurile telefonice locale și internaționale nu au reușit să se conecteze. Liderii talibani nu au spus nimic.

Membrii diasporei afgane au petrecut ore întregi și nopți nedormite încercând să sune și să trimită mesaje rudelor, prietenilor și colegilor de acasă.

Fatima Yousufi, o fostă jucătoare a echipei naționale de fotbal a Afganistanului, care a fugit în Australia, a declarat că familia ei a încercat să o contacteze pe mătușa ei, o mamă singură care depinde de banii trimiși din străinătate pentru a-și hrăni cei patru copii.

„Nu vom ști cum se simte, cum o putem ajuta. Sau cum ne poate anunța dacă are nevoie de bani sau dacă nu mai are mâncare”, a spus Yousufi marți.

Pentru multe fete și femei, internetul a devenit singura modalitate de a se conecta și de a sfida interdicția talibanilor privind educația după clasa a șasea.

Mati Amin, cofondatorul SOLAx, care educă fete și femei afgane prin WhatsApp, a declarat că au observat o „scădere bruscă” a lecțiilor solicitate de utilizatorii din Afganistan.

„Avem utilizatori în toate cele 34 de provincii”, a spus el marți. „Este absolut clar că nu există nicio provincie neafectată.”

Hamida Aman, fondatoarea Radio Begum, care emite în Afganistan, a declarat că postul și toate posturile de radio locale au fost întrerupte. Serviciul de satelit Begum TV, care operează din Paris, continua să fie difuzat.

„Televiziunea prin satelit rămâne singura fereastră către lume acum”, a scris ea pe LinkedIn marți.

O lovitură pentru afaceri

Conectivitatea la internet este o măsură a progresului unei țări, iar la începutul acestui secol lucrurile arătau bine în Afganistan. Banii curgeau, în timp ce SUA și aliații săi încercau să reconstruiască societatea civilă distrusă de regimul brutal al talibanilor din 1996 până în 2001, chiar dacă luptele și insecuritatea încă afectau zone ale națiunii.

Douăzeci de ani mai târziu, după ce talibanii au preluat din nou controlul în urma retragerii haotice a forțelor occidentale în 2021, mulți s-au întrebat cât timp vor mai fi lăsați internetul și vasta sa fântână de vicii să rămână.

Pana de curent a perturbat grav viața de zi cu zi, potrivit agenției de știri TOLO News, care a transmis actualizări pe rețelele de socializare. Imaginile difuzate online arată cozi în fața băncilor, în timp ce clienții încercau să retragă numerar. Plățile online au eșuat; companiile nu au putut contacta furnizorii sau personalul.

Abdul Hamid, un schimbător de valută în vârstă de 37 de ani din Kabul, a spus că nu a putut cumpăra sau vinde valută pentru că nu cunoștea cursurile. El a declarat pentru CNN că a petrecut patru ore într-un taxi pentru a ajunge la piața principală și a verifica cifra. A doua zi nu s-a obosit să deschidă magazinul și, în schimb, a stat și a contemplat viața fără venituri.

Afganii disperați după semnal au condus până la granița cu Pakistanul, unde era posibil să se conecteze la punctul de trecere Torkham. Cartelele SIM și rețelele mobile afgane păreau să funcționeze normal, potrivit a doi ofițeri administrativi pakistanezi detașați acolo.

Sabir Shah, un comerciant de fructe afgan cu sediul în Peshawar, Pakistan, a declarat că nu a reușit să contacteze niciun furnizor din Afganistan prin telefon sau WhatsApp.

În mod normal, cantități mari de struguri, rodii și mere sunt trimise din Afganistan în Pakistan, dar sistemele de plată au fost perturbate, la fel și comunicarea.

„A devenit foarte dificil pentru mine să știu câte camioane vin de acolo și de unde ar trebui să le aprovizionez”, a spus el. „Guvernul afgan trebuie să înțeleagă că internetul și telefonul nu mai sunt luxuri - sunt necesități ale vieții.”

Apeluri urgente pentru o inversare a închiderii au venit din partea Națiunilor Unite, precum și a grupurilor pentru drepturile omului Human Rights Watch și Amnesty International.

Ușurare și furie

Samira, o elevă de 19 ani din Kabul, era miercuri la o oră de religie când o femeie de serviciu a intrat în clasă și i-a șoptit ceva profesoarei sale, care a ieșit în fugă, apoi s-a întors câteva minute mai târziu, zâmbind cu telefonul în mână.

După aproape 48 de ore de întuneric, internetul a revenit.

„Unele dintre fetele care aveau telefoanele în geantă au început să le pornească și au fost toate atât de fericite”, a spus Samira, care folosește un singur nume din motive de siguranță.

Nu avea telefonul la ea, așa că a cerut să fie scuzată mai devreme.

„Am mers atât de repede încât am ajuns acasă cu cel puțin 5 minute mai repede decât în ​​alte zile. Pe drum i-am văzut pe aproape toți ocupați cu telefoanele lor. Unii oameni vorbeau la telefon, iar alții derulau”, a spus ea.

Fawzia Rahimi, în vârstă de 52 de ani, o gospodină din Kabul, ale cărei fiice locuiesc în SUA, a spus că stătea lângă fereastră cu o durere de cap din cauza lipsei de somn când, dintr-o dată, telefonul ei a început să bipe cu mesaje pierdute.

„Mi-am luat telefonul și mi-am sunat fiica pe WhatsApp. Era miezul nopții în SUA; era încă trează, plângând, pentru că nu mai auzise de la noi de trei zile. Nu vă pot spune cât de fericită m-am simțit când i-am auzit vocea.”

Rahimi a declarat pentru CNN că a vorbi cu familia ei este „singura modalitate de a-mi face zilele fericite”.

Dar, sub bucuria și ușurarea reluării legăturii cu familia, se află un curent profund de furie, legat de faptul că un drept fundamental al omului la conexiune poate fi ușor - și brusc - luat.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri