Tarifele lui Donald Trump lovesc încălţămintea, genţile şi alte produse din piele în SUA, iar ieftinirile ar putea întârzia ani de zile.
Tarifele lui Trump lovesc puternic Industria produselor din piele din SUA
Industria produselor din piele din SUA se confruntă cu o creştere accentuată a costurilor, după ce noile tarife impuse de administraţia Trump asupra importurilor au dus la scumpiri semnificative ale materiilor prime şi ale produselor finite, presiuni care, potrivit analiştilor, ar putea persista cel puţin unul sau doi ani, relatează CNBC.
Producătorul de cizme Twisted X, cunoscut pentru încălţămintea de inspiraţie western, a fost luat prin surprindere în aprilie, când tarifele extinse au intrat în vigoare. La sediul companiei din Decatur, Texas, o sală de şedinţe a fost transformată într-un adevărat ”centru de comandă” pentru tarife, pe fondul creşterii bruşte a costurilor de import, al suspendării livrărilor aflate în tranzit şi al fluctuaţiilor rapide ale facturilor.
Directorul general al Twisted X, Prasad Reddy, spune că incertitudinea a fost extremă, cu preţuri care se schimbau de la o zi la alta
Directorul general al Twisted X, Prasad Reddy, spune că incertitudinea a fost extremă, cu preţuri care se schimbau de la o zi la alta, forţând compania să îşi recalculeze marjele aproape din oră în oră. Situaţia este comună pentru retailerii de produse din piele, mari şi mici, iar efectul s-a transferat deja către consumatori, sub forma unor preţuri mai ridicate la raft.
Stocurile fabricate înainte de introducerea tarifelor au fost epuizate, iar noile comenzi sunt mult mai scumpe. Produsele care ajung acum pe piaţă sunt realizate din piei mai costisitoare, procesate în străinătate la preţuri mai mari şi transportate cu cheltuieli de logistică superioare celor de anul trecut.
Potrivit estimărilor Yale Budget Lab, preţurile produselor din piele vor rămâne cu aproape 22% mai ridicate în următorii unu până la doi ani, din cauza inflaţiei, blocajelor din lanţurile de aprovizionare şi expunerii puternice la tarife, în special pentru importurile din China, Vietnam, Italia şi India.
Experţii arată că impactul este amplificat de faptul că SUA importă volume mari de produse din piele şi articole de îmbrăcăminte, mult peste nivelul producţiei interne.
Costurile suplimentare sunt deja vizibile pentru grupuri mari din sectorul modei. Tapestry, proprietarul brandurilor Coach şi Kate Spade, a avertizat investitorii că cheltuielile generate de tarife ar putea ajunge la 160 de milioane de dolari, afectând profitabilitatea mai mult decât se anticipase.
Lanţul global de producţie al articolelor din piele a funcţionat ani la rând pentru a menţine costurile scăzute
Lanţul global de producţie al articolelor din piele, de la pieile brute provenite de la ferme americane, trimise la tăbăcire în Asia, apoi transformate în produse finite în fabrici din China, Vietnam, Mexic sau India, a funcţionat ani la rând pentru a menţine costurile scăzute. Această dependenţă de producţia externă s-a întors însă împotriva companiilor odată cu introducerea noilor taxe vamale.
În încercarea de a reduce expunerea la China, multe firme au mutat producţia în alte ţări, dar au întâmpinat noi obstacole: blocaje în Cambodgia şi Bangladesh, termene mai lungi de livrare în Vietnam şi tarife de până la 50% aplicate exporturilor de piele din India începând din august. Până la finalul verii, aproape toate companiile din domeniu plăteau mai mult pentru fiecare etapă a producţiei.
Majorările de preţ au devenit inevitabile. Twisted X a reuşit să limiteze scumpirile la 1%–3% în acest an, însă alte branduri au aplicat creşteri mai mari. În segmentul de lux, preţurile au urcat deja: celebra geantă Chanel Classic Flap este cu aproximativ 5% mai scumpă decât anul trecut, după o nouă rundă de majorări.
Analiştii avertizează că adevăratul şoc al preţurilor s-ar putea resimţi în 2026, când efectele tarifelor, costurilor de transport şi deficitului de piei premium vor fi pe deplin reflectate. Se estimează că încălţămintea şi accesoriile din piele s-ar putea scumpi cu circa 22% în următorii doi ani şi cu aproximativ 7% pe termen lung.
În paralel, industria se confruntă şi cu o penurie de materie primă. Efectivul de bovine din SUA a ajuns la cel mai scăzut nivel din anii 1950, pe fondul secetei, al costurilor ridicate ale furajelor şi al reducerii efectivelor. Mai puţine bovine înseamnă mai puţine piei, într-un moment în care cererea globală pentru piele de calitate rămâne ridicată.
Nici alternativele sintetice nu scapă de scumpiri. Multe materiale din imitaţie de piele sau poliuretan depind de inputuri petrochimice din Asia, care sunt şi ele supuse tarifelor. Drept urmare, şi genţile sau încălţămintea din materiale sintetice înregistrează creşteri de costuri de ordinul câtorva procente.
Pentru industrie, tarifele nu au dus la o renaştere a producţiei interne, aşa cum se anticipase, ci mai degrabă la o reconfigurare a furnizorilor externi. Pe termen scurt şi mediu, consumatorii vor continua să suporte o parte semnificativă din nota de plată.





























Comentează