Trenuri modernizate prin PNRR vor rula pe Magistrala 500, transformate din Interregio în Intercity

Autor: Mirea Andreea

Publicat: 10-12-2025 13:31

Article thumbnail

Sursă foto: Lucian Alecu / Shutterstock Editorial / Profimedia

În anul 2026, pe Magistrala 500 Bucureşti-Buzău-Botoşani vor fi introduse patru trenuri Intercity modernizate prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), alături de alte şapte rame electrice PESA aflate în stadiu de testare, linia de cale ferată fiind supusă unor restricţii de circulaţie care pe un segment au determinat, în medie, întârzieri de aproximativ 120 de minute în anul 2025.

Potrivit Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Călători (SNTFC) "CFR Călători" SA, pentru planul de mers al trenurilor 2025/2026, în relaţia Bucureşti - Buzău - Adjud - Suceava - Botoşani nu au fost aduse modificări referitoare la numărul de trenuri care se vor afla în circulaţie, raportat la planul de mers actual 2024/2025. Totuşi, mai multe trenuri vor fi transformate din categoria Interregio în Intercity.

"Pentru îmbunătăţirea serviciilor oferite călătorilor, CFR Călători doreşte să introducă în circulaţie trenuri formate din material rulant modernizat prin PNRR. Astfel, pentru planul de mers viitor 2025/2026, un număr de patru trenuri, care în acest plan de mers circulă în categoria Interregio, vor circula în categoria Intercity. În plus faţă de planul de mers actual, pentru planul de mers viitor 2025/2026, CFR Călători a planificat să circule un număr de şapte trenuri în relaţia Bucureşti - Buzău - Adjud, formate din rame electrice PESA care se află în plin proces de testare şi recepţie. Aceste trenuri achiziţionate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) vor intra în circulaţie în cursul anului 2026, după finalizarea tuturor testelor şi a procedurilor de autorizare şi predarea lor efectivă către CFR Călători pentru operare", a transmis, pentru AGERPRES, SNTFC "CFR Călători" SA.

Dotările trenurilor modernizate

Trenurile care vor circula pe Magistrala 500 sunt dotate cu rampe pentru persoane cu dizabilităţi, având disponibile zone pentru în care pot fi transportate biciclete.

"CFR Călători operează cu aproximativ 100 de unităţi de material rulant (vagoane, automotoare diesel de tip Desiro-Siemens, rame electrice) care sunt amenajate constructiv cu dotări specifice transportului persoanelor cu dizabilităţi locomotorii (uşi de acces cu deschidere mare care să permită accesul persoanelor în cărucior, platforma vagonului joasă, toaleta ecologică adaptată, locuri dedicate pentru însoţitorii persoanelor cu mobilitate redusă). Menţionăm că un număr de 23 de vagoane sunt prevăzute din construcţie cu lift electric care are platformă rabatabilă astfel încât coboară la nivelul peronului pentru a facilita accesul în vagon al persoanelor aflate în cărucior. În plus, vagoanele PRM (pentru persoanele cu dizabilităţi şi cu mobilitate redusă) sunt prevăzute constructiv şi cu suporţi pentru transportul bicicletelor nedemontabile, respectiv a skiurilor", informează CFR Călători.

În contextul apropierii sărbătorilor de iarnă, societatea de transport atrage atenţia că vor fi intensificate controalele pentru verificarea legalităţii călătoriei în tren, pentru descurajarea unor infracţiuni, inclusiv a comerţului cu produse pirotehnice.

"Una dintre regulile călătoriei cu trenul prevede interzicerea introducerii oricărui obiect periculos în staţii sau în trenuri. În cazul în care este observat un obiect suspect sau abandonat, călătorii sunt rugaţi să avizeze de urgenţă personalul CFR Călători. Exercitarea comerţului în trenurile de călători, inclusiv a comerţului cu materiale pirotehnice, constituie contravenţie la normele privind transporturile pe căile ferate române. (...) În cadrul acţiunilor de control în trenurile de călători organizate conform reglementărilor interne ale CFR Călători este verificată legalitatea călătoriei în tren şi condiţiile de călătorie, unul dintre obiective fiind inclusiv depistarea şi tratarea exercitării comerţului ambulant în tren", mai arată sursa citată.

Transportul feroviar va deveni mai atractiv

CFR Călători estimează că transportul feroviar va deveni mai atractiv în condiţiile unor investiţii în trenuri noi, în infrastructură şi în materialul rulant, scopul fiind cel de a creşte confortul călătorilor, de a reduce întârzierile şi de a adapta orarele la nevoile pasagerilor.

Totodată, potrivit Companiei Naţionale de Căi Ferate "CFR" SA, în anul 2025, media întârzierilor pe Magistrala 500 Buzău-Adjud a fost de aproximativ 120 de minute.

"Pe linia Magistrală 500 (lungime de 488 kilometri) există restricţii de viteză pe o distanţă de 45,3 kilometri. Introducerea acestor restricţii este cauzată de starea suprastructurii căii ferate (probleme de geometrie a căii, piese uzate şi defecte pe aparatele de cale, şine defecte şi uzate) şi a infrastructurii căii ferate (defecte infrastructură pod, terasament instabil). CFR S.A. are în derulare mai multe proiecte privind reducerea şi eliminarea întârzierilor şi îmbunătăţirea circulaţiei trenurilor pe Magistrala 500 (lucrări tip Quick Wins). În primele 10 luni ale anului 2025, pe distanţa Buzău - Adjud, 28 trenuri de călători au înregistrat întârzieri mai mari de 100 de minute, cu o medie de 118 minute", a transmis, pentru AGERPRES, CNCF "CFR" SA.

Magistrala 500 Bucureşti Nord-Buzău-Suceava/Botoşani este una dintre cele mai circulate şi lungi rute de cale ferată din România, având o lungime de aproximativ 500 de kilometri.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri