Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

UDMR schimbă textul pe care Guvernul își angajează răspunderea - Reforma fiscal-bugetară risca să lovească în autoritățile locale

Inquam Photos / Octav Ganea
Marcel Ciolacu Kelemen Ciuca coalitie

UDMR a propus mai multe amendamente la proiectul de lege privind reforma fiscal-bugetară, care urmează să fie adoptat prin angajarea răspunderii Guvernului în Parlament. Principalele modificări vizează autoritățile locale, nivel la care UDMR este bine reprezentat în unele județe.

Premierul Marcel Ciolacu va veni, marți, de la ora 18.00, în fața Parlamentului pentru a angaja răspunderea Guvernului asupra proiectului privind reformele fiscal-bugetare. Până la ora 18.00 parlamentarii au posibilitatea să depună amendamente la proiectul de lege. (Vezi AICI ultima variantă a proiectului de lege!)

UDMR a convins coaliția să nu taie posturile vacante de la autoritățile locale

La Art.XVII alin. (1), proiectul inițial prevedea că „Numărul de posturi vacante, neocupate, fără personal încadrat, din statele de funcții aprobate potrivit legii la data intrării în vigoare a prezentei legi se desființează.”

UDMR a propus eliminarea autorităților locale din lista celor în care se desființează posturile vacante.

„Unele UAT-uri de aceeași categorie au posturi vacante, altele nu, iar prin aplicarea acestei măsuri s-ar crea o disfuncționalitate a sistemului administrației locale. Pe partea de autorități locale există temei legal: OUG 63/2010, care stabilește încadrarea într-un număr de posturi pe categorii de UAT-uri. De exemplu: la municipii cu până la 100.000 locuitori sunt stabilite maximum 575 posturi; La municipii cu până la 200.000 locuitori sunt stabilite max. 699 posturi; La comune cu până la 3.000 locuitori sunt stabilite max. 22 posturi. Acele autorități locale care nu au ocupat toate posturile și au în prezent posturi vacante ar fi defavorizate, în timp ce altele care au organigrama plină și-ar putea păstra numărul maxim de posturi prevăzut de OUG 63/2010. Forma propusă ar deregla un sistem funcțional de 13 ani”, argumenta UDMR.

Noua formă a proiectului prevede că „Posturile vacante, din statele de funcții aprobate potrivit legii la data intrării în vigoare a prezentei legi, cu excepția celor din cadrul unităților administrativ teritoriale și subdiviziunilor acestora se desființează.”

S-a eliminat și plafonarea cheltuielilor culturale ale autorităților locale

În forma inițială a propiectului se propunerea o plafonare a cheltuielilor făcute de autoritățile locale în domeniul culturii. UDMR a propus eliminarea întregului articol 29 din proiect, ceea ce s-a și întâmplat.

„Art. XXIX (1) - Începând cu exercițiul bugetar al anului 2024, la elaborarea și aprobarea bugetelor locale, cheltuielile efectuate de autoritățile publice locale aferente capitolului bugetar ”Cultură, Recreere și Religie” nu pot depăși 2,5% din veniturile proprii realizate în exercițiul bugetar precedent. La determinarea procentului de 2,5% aplicat asupra veniturile proprii nu se includ cheltuielile destinate activităților sportive, recreative precum și instituțiilor publice de cultură indiferent de natura acestora și forma lor de organizare. Cheltuielile cu activitățile sportive trebuie să aibă bugetele de venituri și cheltuieli aprobate prin hotărâre distinct de către autoritățile publice locale/județene precum și grilele de salarizare pentru întreg personalul care deservește activitatea sportivă. Nu se includ de asemenea cheltuielile aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile;

(2) Începând cu anul 2024 contractele de activitate sportivă încheiate potrivit legii, nu pot depăși onorariul/remunerația alocată din fonduri publice indiferent de natura și denumirea acestora echivalentul a două indemnizații acordate pentru funcția de demnitate publică de președinte al consiliului județean;

(3) În sensul prezentei legi prin venituri proprii realizate în exercițiul bugetar precedent se înțeleg veniturile proprii realizate din impozite și taxe locale, precum și venituri din chirii și redevențe.”

Argumentele UDMR pentru eliminarea articolului:

-Aceste măsuri propuse încalcă principiul autonomiei locale;

- Cheltuirea veniturilor proprii ale autorităților locale este prerogativa exclusivă a acestora;

- Pe de altă parte, consiliile județene nu dispun de venituri proprii semnificative, iar cheltuielile de la acest capitol bugetar ar deveni imposibile, afectând de exemplu instituțiile culturale județene importante.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.