Rusia a făcut un pas major în cucerirea Arcticii şi în deschiderea unei rute maritime arctice, ridicând de la zero un oraş şi o industrie gigantică a gazelor naturale în peninsula siberiană Yamal, unul dintre cele mai neospitaliere şi inaccesibile locuri ale planetei, scrie într-un comentariu agenţia EFE.
Oraşul-port Sabetta şi uzina de lichefiere a gazelor naturale Yamal LNG - inaugurată săptămâna trecută de preşedintele Vladimir Putin - au fost construite pe unul dintre cele mai mari zăcăminte de gaze din lume, pe ţărmul Oceanului Arctic, scrie agerpres.ro.
Însă probabil câştigul major al acestui ambiţios proiect este impulsionarea unei noi rute maritime prin zona arctică, o alternativă la ruta tradiţională prin Canalul Suez şi care în perspectivă poate revoluţiona transportul mondial de mărfuri.
Încălzirea globală a redus considerabil grosimea calotei de gheaţă care acoperă extinsul litoral arctic al Rusiei şi a permis, cu ajutorul spărgătoarelor de gheaţă, deschiderea unei rute maritime cu o treime mai scurtă decât cea prin Suez, în cazul transporturilor către Extremul Orient şi chiar şi mai scurtă din nordul Rusiei către vestul Europei. 'Chiar în prezent ruta maritimă arctică poate fi folosită şase sau şapte luni pe ani', a spus Putin la ceremonia de inaugurare a Yamal LNG.
De altfel, peste 95% din cantitatea de gaze naturale lichefiate ce vor fi produse începând din 2019 la uzina de la Sabetta a fost deja contractată de clienţi din regiunea Asia-Pacific, un motiv în plus pentru ca Rusia să grăbească planurile de construcţie a unui spărgător de gheaţă revoluţionar care să facă ruta arctică navigabilă tot anul.
În prezent, spărgătoarele de gheaţă ruseşti pot naviga pe tot parcursul anului dinspre Sabetta numai către vest, întrucât de la Marea Kara către est gheţurile sunt mai groase, fiind nevoie de spărgătoare de gheaţă capabile să străpungă calote de circa 4 metri, faţă de 2,1 metri cât pot cele din prezent.
Vicepremierul rus Dmitri Rogozin a declarat că Rusia are nevoie de cel puţin trei astfel spărgătoare de gheaţă şi a promis că va asigura în buget finanţarea acestui proiect în cadrul programului de dezvoltare a Arcticii.
Potrivit unor experţi, în condiţiile scăderii progresive a calotei de gheaţă ca urmare a încălzirii globale, la orizontul anului 2040 Oceanul Arctic ar putea deveni complet navigabil în perioada verii, când nu ar mai fi nevoie de spărgătoare de gheaţă.
Citește și: Lia Olguța Vasilescu dă sfoară-n țară! Anunț de ULTIMĂ ORĂ referitor la salarii .