Un grup de 20 de profesoare de teologie protestante şi catolice, exasperate să asiste la modul în care Biblia este folosită pentru a legitima "o supunere a femeilor", care se revendică de asemenea membre ale mişcării feministe, s-au reunit de curând şi au publicat o "Biblie a femeilor", informează AFP, potrivit Agerpres.
Proiectul a fost lansat la Geneva de Elisabeth Parmentier şi Lauriane Savoy, două profesoare la Facultatea de teologie înfiinţată în urmă cu peste patru secole, în 1559, de Jean Calvin, părintele protestantismului francofon.
"Am constatat în jurul nostru că exista o uriaşă necunoaştere a textelor biblice, mulţi oameni care nu le cunoşteau sau care credeau că ele sunt complet perimate (...) şi deloc adecvate cu valorile actuale de egalitate", a explicat pentru AFP profesoara Lauriane Savoy, în vârstă de 33 de ani.
Ideea aflată la baza acestui proiect a fost aceea "de a arăta că valorile feministe şi lecturarea Bibliei nu sunt incompatibile".
După ce li s-a alăturat şi profesoara canadiană de teologie catolică Pierrette Daviau, cele două protestante din Geneva au strâns în jurul lor un grup de colege provenind din orizonturi care diferă din punct de vedere geografic, religios şi al generaţiilor.
"Am vrut să lucrăm într-o manieră ecumenică, suntem catolice, protestante din diversele familii ale protestantismului şi venim din ţări diferite francofone, animate cu adevărat de ideea de a reprezenta cât mai bine diversitatea femeilor", a declarat Elisabeth Parmentier, în vârstă de 57 de ani.
"Izuri ale patriarhatului"
Publicată în urmă cu câteva săptămâni, "Une Bible des femmes" ("O Biblie a femeilor") se doreşte în acelaşi timp un omagiu adus unei cărţi cu titlu similar, "Woman's Bible", apărută în 1898 sub coordonarea sufragetei americane Elizabeth Cady Stanton, care, încă de atunci, se declara indignată de interpretările masculine ale Bibliei.
"Capitolele noastre analizează rătăcirile de la tradiţia creştină, ocultaţiile, traducerile tendenţioase, interpretările parţiale, izurile patriarhatului care au putut să conducă la implementarea mai multor restricţii, chiar interdicţii, pentru femei", au explicat autoarele în introducerea acestei cărţi.
Citește și: Lungmetrajul 'Grinch' a debutat pe primul loc în box office-ul românesc de weekend
"Într-un pasaj al Evangheliei după Luca, care le aduce în prim plan pe Marta şi Maria (două surori care au primit vizita lui Iisus, n.r.), s-a scris că Marta a asigurat 'serviciul' la masă, deci s-a spus că Marta a servea felurile de mâncare, însă termenul grec 'diakonia' poate să aibă şi alte sensuri, inclusiv semnificaţia că ea putea să fie diacon", a explicat Elisabeth Parmentier.
Un alt exemplu de lectură feministă o vizează pe Maria Magdalena sau Maria din Magdala. "Este personajul feminin care apare cel mai des în Evanghelii", reaminteşte Lauriane Savoy. "Ea rămâne cu Iisus, inclusiv când El va muri pe cruce în timp ce tuturor ceilalţi discopoli bărbaţi le este frică, tot ea merge prima la mormânt şi descoperă Învierea (...) este un personaj fundamental, deşi a fost descrisă ca o prostituată care era la picioarele lui Iisus, poate chiar amanta lui Iisus în ficţiunile recente", a adăugat Lauriane Savoy.
Expertele în teologie au dorit, de asemenea, să repoziţioneze textele în contextele lor şi la adevărata lor dimensiune, mai ales atunci când au citat anumite scrisori trimise de Sfântul Pavel comunităţilor creştine incipiente, ce conţineau pasaje care puteau fi uşor fi interpretate ca fiind radical antifeministe.
"E ca şi cum am interpreta nişte scrisori pe care cineva le trimite pentru a da sfaturi considerând că ele sunt valabile pentru eternitate (...) de aceea luptăm împotriva unei lecturi ad litteram, care interpretează textele a la lettre", a precizat Elisabeth Parmentier.
"Întrebări de astăzi"
Profesoarele de teologie au abordat Biblia prin intermediul mai multor tematici diferite: trupul, seducţia, maternitatea, subordonarea. Cartea se încheie cu un fragment care dă cuvântul Mariei, mama lui Iisus.
Într-o epocă în care mişcarea #MeToo a redat vigoare luptei feministe, "fiecare capitol se sprijină pe întrebările existenţiale ale femeilor, întrebări care se pun şi astăzi", a subliniat Elisabeth Parmentier.
Cartea se bucură deja de "un frumos început de succes", a declarat editorul său, Matthieu Megevand, directorul editurii protestante Labor et Fides.
Comentează