Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Un nou plagiat guvernamental: terminal LNG la Marea Neagră

Radu Pop

PMP condamnă modul trunchiat în care Premierul Nicolae Ciucă a ales să prezinte iniţiativa companiilor Romgaz (România) şi SOCAR (Azerbaidjan) de a construi un terminal de gaz natural lichefiat (LNG) la Marea Neagră ca fiind un demers diplomatico – economic al actualei Puteri.

În realitate, încă din 2010, ministrul Economiei de la acel moment (Ion Ariton – actual vicepreşedinte PMP) a semnat, la Bucureşti, alături de reprezentanţi ai Georgiei, Azerbaidjanului şi Ungariei un acord pentru un proiect de transport al gazelor naturale către UE prin intermediul AGRI (Azerbaidjan – Georgia – România Interconnector). Acesta prevedea construcția a două terminale de gaze naturale lichefiate, unul la Constanța și unul în Georgia, costurile estimate fiind cifrate la 4 miliarde de euro. Gazul lichefiat din Marea Caspică (Azerbaidjan) ar fi urmat să fie transportat prin Marea Neagră cu plecare din Georgia. Vorbim, deci, de un nou plagiat la nivel guvernamental.

“Proiectul aducerii de gaze lichefiate din Azerbaidjan în Romania nu este unul nou, ci a fost iniţiat în 2010 şi a fost denumit AGRI (Azerbaidjan – Georgia – România Interconnector). Obiectivul proiectului îl reprezenta transportul gazelor naturale din regiunea Caspică, pe teritoriul Azerbaidjanului şi Georgiei, şi traversarea Mării Negre cu ajutorul navelor metaniere. Ulterior, presupunea construcţia a două terminale de lichefiere (pe coasta georgiană a Mării Negre şi la Constanţa). Odată ajunse în România, gazele lichefiate ar fi urmat să fie regazeificate şi transportate prin conducte spre restul Europei. La capacitate maximă, AGRI ar fi permis transferul a circa 8 miliarde de metri cubi de gaze pe an din zona caspică spre Europa, reducând semnificativ dependenţa continentului de gazele ruseşti. Între septembrie 2010 şi februarie 2012, perioadă în care am fost ministrul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri, am participat la două întâlniri avute de Preşedintele Traian Băsescu cu Preşedintele Azerbaidjanului, Ilham Alyev. De asemenea, în 2011, am organizat la Bucureşti reuniunea miniştrilor Energiei din ţările partenere din proiectul AGRI, cărora li se alăturase şi Ungaria”, a declarat vicepreşedintele PMP Ion Ariton.

Proiectul AGRI a fost blocat taman de guvernele succesive ale PSD şi PNL, indiferent de forma de agregare în care aceste două partide s-au aflat în ultimii 10 ani. Încă de la început, logica cabinetelor Ponta (USL) a fost să se renunţe la acest proiect care ne-ar fi garantat independenţa totală de gazele din Federaţia Rusă. În formula actuală, în cea mai bună variantă, terminalul LNG de la Constanţa despre care vorbeşte cu atât aplomb Premierul Nicolae Ciucă nu va putea fi terminat mai devreme de 2026, potrivit unui comunicat PMP.

“Dacă PSD şi PNL înţelegeau viziunea Preşedintelui Băsescu, cel care a avertizat asupra pericolului expansionismului rusesc şi a problemelor pe care le generează dependenţa de gazele din Federaţia Rusă, în acest moment, România nu mai importa nici măcar un metru cub de gaz rusesc. Şi ar fi putut fi rezolvată şi problema extrem de acută a Republicii Moldova din acest moment. Inclusiv decidenţii politici de la vârful UE au de ce să-şi reproşeze că nu au marşat mai mult pe proiectul Nabucco. Alta era situaţia acum din perspectivă geopolitică şi economică. Am ţinut să fac aceste precizări pentru respectarea adevărului istoric şi pentru o corectă informare a publicului”, a afirmat Ion Ariton.

Reamintim faptul că, inclusiv în primăvara acestui an, după invazia rusească din Ucraina, PMP a susţinut necesitatea construirii unor terminale LNG la Constanţa şi Galaţi, proiecte importante pentru România. Din păcate, Premierul Ciucă şi ministrul Energiei, Virgil Popescu, au fost surzi şi orbi la aceste propuneri.

PMP atrage atenţia asupra sensibilităţilor pe care le presupune transportul prin Marea Neagră a unor vase metaniere de mare tonaj şi asupra importanţei deschiderii discuţiilor cu Administraţia de la Ankara (Turcia) în contextul Convenţiei de la Montreux. De precizat că, tot în mandatul al doilea al Preşedintelui Băsescu, s-a semnat un parteneriat strategic între ţara noastră şi Turcia care poate fi exploatat din această perspectivă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.