Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Un pas înainte pentru planetă: soluții pentru deșeurile alimentare în 2022

IKEA
bucatari

Planeta noastră se confruntă cu provocări fără precedent în ceea ce privește protecția mediului și schimbările climatice, iar îngrijorările legate de acestea determină tot mai mulți consumatori să acorde o atenție sporită impactului pe care alegerile lor de consum îl au asupra mediului. Această preocupare nu se aplică însă și prevenirii risipei alimentare.

Conștientizarea schimbărilor climatice a format o generație de consumatori mai responsabili, care încearcă să facă alegeri mai bune. Pornind de la produsele pe care le cumpără, de la mobilier până la alimente, acest trend este în continuă dezvoltare pe măsură ce Millenials și Gen Z, cele mai tinere generații, încep să intre pe piața de consum.

Cu tot acest interes crescut pentru produse tot mai sustenabile, risipa alimentară rămâne însă o problemă majoră. Organizația Națiunilor Unite sărbătorește pe 29 septembrie Ziua internațională de conștientizare a risipei alimentare, un semnal de alarmă cu privire la necesitatea de a transforma și de a reechilibra modul în care alimentele sunt produse și consumate. Cu toate acestea, milioane de tone de alimente ajung în fiecare an la gropile de gunoi din întreaga lume, conform datelor furnizate de ONU[1].

Câtă mâncare risipim?

Într-o lume în care numărul persoanelor care suferă din cauza foametei este în continuă creștere, tone de alimente se irosesc în fiecare zi. România se află la mijlocul clasamentului european al țărilor care aruncă mâncare la coșul de gunoi, raportat la numărul de kilograme pe cap de locuitor. Datele Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale arată că fiecare român risipește în medie 70 de kilograme de alimente pe an.

Aproape jumătate din risipa alimentară înregistrată de țara noastră provine din gospodăriile individuale, în timp ce sectorul retail produce 7% din aceste deșeuri. Deși veniturile românilor sunt mult mai mici, iar aproximativ 40% dintre acestea sunt cheltuite pe mâncare, nivelul risipei alimentare din România se apropie de media europeană.

Cu prețuri în continuă creștere pentru produse alimentare de bază, impactul asupra planetei ne obligă să acționăm rapid și să găsim soluții pentru viitorul apropiat. Acesta este motivul pentru care oamenii, sectorul privat și autoritățile, trebuie să colaboreze pentru a face o schimbare. Cu scopul de a răspunde nevoii urgente de acțiune și de a aduce soluțiile mai aproape de consumatori, retailerul suedez IKEA și-a declarat public, încă din 2017, obiectivul de a reduce cu 50% risipa de alimente în restaurantele sale prin operațiuni proprii.

content-image

Prevenirea risipei alimentare - alegeri sustenabile și soluții pentru oameni și planetă

Autoritățile, companiile și asociațiile pot contribui la adoptarea unui comportament responsabil de prevenire a risipei alimentare prin campanii de informare și conștientizare cu privire la efectele pe termen lung ale acesteia. Motiv în plus deoarece produsele alimentare aruncate generează poluare și acumulări de deșeuri greu de gestionat.

Există numeroase modalități prin care producătorii de alimente, retailerii și restaurantele pot contribui la reducerea problemelor cauzate de risipa alimentară. Adoptarea unei atitudini responsabile la cumpărături, depozitarea adecvată, verificarea datei de expirare și un stil de gătit creativ “din resturile” zilei precedente reprezintă pași importanți pentru reducerea risipei alimentare.

Revenind la exemplul IKEA, retailerul suedez promovează măsuri specifice de reducere și prevenire a risipei alimentare, oferind sfaturi și sprijin atât pentru clienți, cât și pentru angajați. Atât în magazinele fizice, cât și online, IKEA promovează si implementează campanii dedicate prevenirii risipei și valorificării surplusului alimentar.

Diferite cercetări arată faptul că depozitarea corectă a alimentelor este unul dintre cele mai eficiente instrumente de reducere a risipei. Utilizarea recipientelor etanșe, menținerea temperaturii scăzute a frigiderului și congelarea produselor înainte de data de expirare sunt soluții simple, la îndemâna tuturor. Astfel de soluții sunt prezente și la IKEA care oferă o varietate de recipiente și dispozitive de depozitare care pot contribui la reducerea risipei alimentare. Resturile alimentare depozitate în condiții corespunzătoare și în recipiente transparente, care asigură vizibilitate, au șanse crescute să fie folosite mai rapid.

content-image

Reducerea risipei alimentare – sisteme inteligente și grijă pentru comunitate

De multe ori ne confruntăm cu imposibilitatea de a preveni risipa alimentară. Însă cum putem reduce cantitatea de mâncare care va ajunge la groapa de gunoi?

Tehnologia oferă o serie de soluții. Parte din acțiunile de implementare a strategiei de sustenabilitate ale companiei suedeze s-au concentrat pe măsurarea risipei de alimente din restaurante pentru a găsi soluții de minimizare a deșeurilor alimentare. IKEA și-a propus să reducă la jumătate risipa alimentară până la sfârșitul anului 2022 în toate magazinele din lume, acesta fiind un pas esențial în drumul companiei către o dezvoltare circulară și pozitivă din punct de vedere climatic, până în 2030.

Cu ajutorul Food Waste Watcher, un program bazat pe inteligență artificială, angajații cântăresc și înregistrează alimentele aruncate în fiecare zi. Până la jumătatea anului 2021, IKEA a reușit să salveze datorită acestei schimbări aproape 6 milioane de kilograme de alimente. În România, retailerul suedez a redus deșeurile alimentare cu 50% până la sfârșitul anului financiar 2021. În cazul în care porțiile pregătite în restaurante depășesc necesarul zilnic, donarea acestora este o alternativă utilă. IKEA România a donat de multe ori mâncarea gătită în restaurante către centrele de asistență socială, ajungând astfel la persoane din medii defavorizate.

Analiza comportamentelor consumatorilor, dar și reducerea impactului asupra mediului au accelerat un nou trend pentru o alimentație sănătoasă, iar cererea pentru produse alimentare pe bază de plante este în continuă creștere. Pe lângă beneficiile asupra sănătății, mâncarea pe bază de plante are un impact pozitiv asupra planetei prin amprenta de carbon redusă față de produsele din carne, de la producție până la descompunerea deșeurilor la groapa de gunoi. IKEA a creat o gamă de alimente vegetale savuroase, cum ar fi chifteluțele și hot-dog-ul vegetarian, dar și gustări cu fructe, amestecurile de nuci și smoothie-urile de ovăz, toate fiind produse care pot fi cu ușurință luate acasă.

Risipa alimentară este o problemă majoră care poate fi rezolvată de fiecare dintre noi, devenind mai responsabili. Implicarea și cooperarea dintre autorități și companii, fie că este vorba de start-up-uri sau de mari corporații, rămâne un pas deosebit de important în tranziția către o lume fără deșeuri alimentare care pun în pericol siguranța mediului și, în același timp, viața oamenilor.


[1] UNEP Food Waste Index Report 2021 [disponibil aici]

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.