Un pușcăriaș celebru îi scrie lui Klaus Iohannis! Ce sfaturi îi dă și ce îi cere

Autor: Cristi Șelaru, Redactor

Publicat: 21-01-2015

Actualizat: 21-01-2015

Article thumbnail

Sursă foto: stiripesurse.ro

A primit o condamnare la cinci ani de închisoare, iar acum s-a apucat de trimis epistole de după gratii. Este vorba despre condamnatul din dosarul Transformatorul, Relu Fenechiu, care îi scrie iar președintelui Klaus Iohannis. Așa, ca de la liberal la liberal.

Fenechiu își permite să-i dea sfaturi președintelui și spune și ce ar trebui să facă Parlamentul.

"Domnule preşedinte,

Chiar dacă astăzi nu sunt un om liber, chiar dacă nu mă pot implica direct în dezvoltarea infrastructurii din România, cei aproape 15 ani în care am studiat şi am elaborat strategii în acest domeniu mă determină să fac acest apel.

De ani de zile, guvernele care s-au perindat la conducerea României au promis mii de kilometri de autostradă şi au reuşit să facă fiecare doar câteva zeci.

Principalele motive au fost lipsa unei finanţări constante şi suficiente, lipsa unei viziuni coerente privind dezvoltarea de autostrăzi şi drumuri expres.

Realizarea Master Planului de Transport şi implementarea lui ar fi trebuit să rezolve aceste probleme.

Nu trebuie să minţim însă oamenii şi să le spunem că acest Master Plan este un document care nu suportă modificări.

Firma AECOM a creat un model matematic al dezvoltării infrastructurii din România, bazat pe calcule precum cost-beneficiu.

România mai are însă şi interese strategice, de dezvoltare regională sau de coeziune economică şi socială.

Aceste interese trebuie suprapuse peste modelul matematic al Master Planului, iar finalul trebuie să fie o strategie de dezvoltare a infrastructurii care să răspundă la cât mai multe din interesele României.

Când eram ministru al transporturilor, i-am prezentat Primului Ministru o strategie coerentă de realizare a reţelei de autostrăzi din România, cu tot cu soluţii de finanţare până în anul 2030. Urma ca, în toamna acelui an, guvernul să îşi asume răspunderea pe acel proiect.

Din nefericire, am fost nevoit să demisionez din guvern, iar din toată strategia nu s-a mai făcut decât aplicarea suprataxei la combustibil, care ar fi trebuit să fie folosită INTEGRAL la dezvoltarea reţelei de autostrăzi.

Am văzut, în toamna lui 2014, că ni s-a prezentat strategia de dezvoltare a reţelei de autostrăzi şi drumuri rapide în România ca un document tabu, impus de Master Planul de Transport.

Am realizat un material prin care am arătat neajunsurile acelei strategii şi soluţiile pentru îmbunătăţirea ei, pe care l-am transmis tuturor factorilor responsabili, inclusiv dumneavoastră.

În esenţă, am arătat că există soluţii de finanţare şi realizare a unui număr mult mai mare de kilomeri de autostradă decât cel propus.

M-am bucurat să văd la începutul acestui an că guvernul a fost receptiv la propunerile mele şi a venit cu o variantă mult îmbunătăţită a Master Planului. Chiar dacă în toamnă ni se spunea că „atâţia bani avem, atât construim”…

Domnule preşedinte,

Fiecare zi de întârziere în demararea serioasă a construcţiei reţelei de autostrăzi înseamnă pierderi de surse financiare nerambursabile şi de oportunităţi economice.

Exerciţiul financiar 2007-2013 se încheie în 2015, nu în 2016, aşa cum se spera. Este important să se caute toate soluţiile pentru a se consuma aceşti bani.

Europa a lansat un instrument de finanţare numit CEF (Connecting Europe Facility). Statele membre pot folosi aceste fonduri până în 2016. Sumele rămase vor fi retrase de la statele care nu le-au consumat şi vor fi redistribuite către statele care au proiecte eligibile.

România nu a demarat niciun proiect pentru a folosi aceşti bani şi mai avem doar un an pentru a finaliza un astfel de demers.

Eu aş fi dorit să consumăm banii alocaţi României, iar în 2016 să mai luăm şi de la alte state. Asta ar însemna „România lucrului bine făcut”!

Domnule preşedinte,

Ştiu că în România sunt multe lucruri de făcut. Şi toate sunt importante. Infrastructura rutieră a fost mereu temă de campanie electorală, dar nimeni nu a tratat-o cu seriozitatea şi, mai ales, profesionalismul necesar.

România are nevoie de un pact politic pentru dezvoltarea reţelei de autostrăzi şi singura instituţie care poate coagula forţele politice pentru realizarea lui este Preşedintele României.

Prin autoritatea pe care aţi câştigat-o în urma votului masiv al românilor ştiu că puteţi stopa ambiţiile politice ale partidelor politice şi puteţi genera un consens care să ducă la adaptarea unei legi pentru dezvoltarea reţelei de autostrăzi în România pe o perioadă de 10 ani (egală cu a mandatului dumneavoastră).

Finanţarea trebuie să fie asigurată (aşa cum reiese din materialul pe care vi l-am transmis) prin Parteneriat Public Privat, bazate pe plăţi de disponibilitate, fonduri nerambursabile, fonduri publice, suprataxa la combustibil şi taxarea traficului greu.

Compania de autostrăzi ar trebui să aibă management privat, foarte bine plătit, cu experienţă în domeniu şi să fie scoasă total de sub influenţa politică.

Parlamentul poate adopta în regim de urgenţă această lege, iar implementarea ei poate începe imediat.

Dacă nu se va întâmpla aceste lucruri, mă tem că autostrăzile din România vor rămâne în continuare doar proiecte frumoase şi motive de gâlceavă pentru politicieni…", e scrisoarea lui Fenechiu pentru Iohannis.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri