Universitatea din Craiova a sărbătorit vineri împlinirea a 70 de ani de la înființare, prilej cu care a fost lansată ultima ediție a Monografiei instituției și a avut loc ședința solemnă a Senatului universității, în sala mare a Teatrului Național "Marin Sorescu". Prof. univ. dr. Nicolae Panea, prorector al Universității din Craiova, a afirmat că Monografia Universității din Craiova a început să fie scrisă în urmă 17 ani și din cinci în cinci ani sau din 10 în 10 ani se actualizează, conform Agerpres.
"Azi avem ultima variantă a Monografiei Universității. Pe una dintre coperțile acestei monografii este decretul regal de înființare. O monografie este o provocare, pentru că, dincolo de existența reală a instituției, trebuie să existe o dimensiune sintetică și spirituală, cu un grad mare de realizare științifică, drept care instituția noastră, prin profesorii ei, a încercat să construiască o monografie gândindu-se la tradiția acestei scrieri în sociologia românească. Monografia este, practic, instituția însăși, pentru că peste ani, și îmi permit să gândesc în perspectivă, lucrurile se pot schimba și singurele dovezi ale faptului că noi am existat într-o anumită dimensiune intelectuală sunt cele cuprinse între coperțile monografiei", a spus Nicolae Panea.
Panea a subliniat că o astfel de monografie reprezintă pentru o instituție așa tânără cum este Universitatea din Craiova un dialog cu ceea ce înseamnă cultura monumentalizată a unor universități precum Bologna, Padova, Paris, Londra, Praga și un moment de bilanț, dar și de comparație și de elan, precum și o provocare de a se încadra într-un context multisecular. Coordonatorul Monografiei Universității din Craiova, prof. univ. dr. Dumitru Otovescu, a afirmat că această lucrare este o operă colectivă, la care au contribuit 24 de autori care și-au pus semnătura, dar sunt alte zeci care au contribuit la realizarea unei baze documentare fără precedent și care legitimează instituția nu numai ca o mostră a conștiinței de sine, dar și ca un document care confirmă o activitate prodigioasă.
"Lucrăm în facultăți diferite, în corpuri de clădiri diferite și ne vom da întâlnire prin această carte, dacă vom avea curiozitatea să o descoperim. Suntem o instituție tânără iar tinerețea este un atribut, dar în același timp și o responsabilitate. Prima universitate în Europa a apărut, contrar mentalității generale, în 1062 și a fost la Parma, în Italia, a doua a fost la Bologna, în 1088. Între 1065 și 1500 au apărut 430 de universități în Europa. În România, istoria învățământului superior începe din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, când domnitorul Alexandru Ioan Cuza semnează decretul de înființare a Universității din Iași, în 1860, apoi din București, în 1864. În 1919 se constituie Universitatea din Cluj iar actul de înființare este însoțit de un studiu al savantului Vasile Pârvan intitulat 'Datoria noastră', numai că această datorie nu a ținut decât până în 1940, când Transilvania nu ne-a mai aparținut", a spus Dumitru Otovescu, care a subliniat că lucrarea este o sinteză realizată dintr-o triplă perspectivă — istorică, structurală și axiologică.
Rectorul Universității din Craiova, prof. univ. dr. Cezar Ionuț Spînu, a evocat, în cuvântul său, figuri importante ale istoriei învățământului românesc. "Cred că astfel de aniversări sunt un util respiro, un util moment retrospectiv, un moment în care să treci printr-o autoevaluare ceva mai profundă și ușor atipică. Dincolo de obiectivele cuantificabile, în învățământ este vorba de idei și creativitate. Mă gândesc, e bine să ne gândim din când în când, la precursori. La numele care, în ciuda sau în virtutea circumstanțelor istorice, au dus lucrurile un pic mai departe, un pic mai aproape de idealul cunoașterii. Cred că avem numai de câștigat dacă medităm din când în când la marile repere umane care au construit lumea de azi. Gheorghe Lazăr sau Spiru Haret sunt, aș îndrăzni să spun, mai mult decât figuri importante în istoria învățământului românesc, sunt moduri de a trăi și a acționa: 'România nu se prezintă cu figura unui războinic cu coiful pe cap și cu mâna înarmată, ci cu aceea a geniului păcii', spunea într-un rând Spiru Haret, cel întors de la studii din străinătate și hotărât măcar să spună ce are de spus. După cum știm cu toții, a și clădit ce avea de clădit. Educația înseamnă libertate iar pacea este semnul inteligenței in actu. Cred că putem măcar să medităm la ce a spus acest mare vizionar al învățământului românesc", a spus rectorul Universității.
Potrivit rectorului Spînu, ședința solemnă a reprezentat finalul unei serii de evenimente care au marcat 70 de ani de la înființarea Universității din Craiova, care din 1947 și până azi a trecut prin multiple transformări și care face parte din familia acelor universități apărute din "resorturi imediate".
La ședința solemnă a Senatului Universității din Craiova au participat ministrul educației naționale, Liviu Pop, Ecaterina Andronescu — fost ministru al educației naționale, vicepreședintele Senatului Claudiu Manda, alți membri ai Guvernului și ai Parlamentului și reprezentanți ai Ministerului Educației Naționale, oficialități locale și regionale, parteneri din mediul socio-economic, câteva sute de cadre didactice din învățământul superior din țară.
Comentează