'Universul întunecat': Imagini în premieră cu forțele ascunse care alcătuiesc 95% din Univers

Radu Pop
popsugar.co.uk
univers

Astronomii europeni au dezvăluit marţi primele imagini realizate de recent lansatul telescop spaţial Euclid, proiectat pentru a descifra secretele materiei întunecate şi energiei întunecate - forţele ascunse despre care se bănuieşte că alcătuiesc 95% din Univers, informează Reuters, scrie Agerpres.

Agenţia Spaţială Europeană (ESA), care administrează alături de NASA această misiune cu o durată de şase ani, a spus că sunt cele mai clare imagini de acest fel, care arată abilitatea telescopului de a monitoriza galaxii situate la o distanţă de până la 10 miliarde de ani-lumină.

Imaginile cuprind patru zone ale Universului relativ apropiat, inclusiv 1.000 de galaxii care aparţin masivului roi de galaxii Perseus, aflat la o distanţă de doar 240 de milioane de ani-lumină, precum şi peste 100.000 de galaxii care se desfăşoară în fundal, a precizat ESA.

Oamenii de ştiinţă cred că structuri vaste, aparent organizate, cum ar fi Perseus, s-au putut forma doar dacă materia întunecată există.  ''Credem că înţelegem doar 5% din Univers: este materia pe care o putem vedea'', a declarat pentru Reuters directorul ştiinţific al ESA, Carole Mundell.

''Restul Universului îl denumim întunecat pentru că nu produce lumină în spectrul electromagnetic normal. Dar îi cunoaştem efectul pentru că vedem efectul său asupra materiei vizibile'', a adăugat ea.

content-image

Enigme

Semnele care indică existenţa unei forţe ascunse exercitate de materia întunecată includ galaxii care se rotesc mai rapid decât s-ar aştepta oamenii de ştiinţă având în vedere cantitatea de materie vizibilă detectată.

Influenţa sa este de asemenea implicată în a atrage laolaltă o parte din cele mai masive structuri din Univers, cum ar fi roiurile stelare şi galaxiile, a precizat Carole Mundell într-un interviu.

Energia întunecată este încă şi mai enigmatică.

Existenţa sa ipotetică a fost stabilită abia în anii 1990 în urma studierii unor stele care explodează, denumite supernove, cercetare care a avut drept rezultat un premiu Nobel în 2011, împărţit de trei oameni de ştiinţă născuţi în Statele Unite.

Mulţumită, în parte, şi observaţiilor realizate anterior de Telescopul Spaţial Hubble, cercetătorii au ajuns la concluzia că Universul nu doar că se extinde, dar şi că ritmul expansiunii se accelerează - o descoperire uimitoare atribuită noului concept de energie întunecată.

content-image

Planuri de viitor

După ce au dobândit perspective noi în ceea ce priveşte energia întunecată şi materia întunecată, oamenii de ştiinţă speră să înţeleagă mai bine formarea şi distribuţia galaxiilor de-a lungul aşa-numitei reţele cosmice a Universului.

''Scopul misiunii Euclid este, de fapt, să înceapă să sondeze sectorul întunecat al Universului prin modalităţi care nu s-au putut realiza până în prezent în misiunile curente de la sol sau în spaţiu'', a spus Carole Mundell, cercetătoare şi fostă însărcinată cu ştiinţa în Marea Britanie.

''Roiul Perseus este un exemplu tipic pentru această uriaşă conglomeraţie de materie. Credem că există o cantitate masivă de materie întunecată în acel roi, care atrage aceste galaxii împreună'', a adăugat ea.

Misterioasele forțe nevăzute

Materia întunecată, care exercită atracţie gravitaţională dar nu emite lumină, rămâne un mister. Fizicienii nu ştiu din ce este compusă, iar numeroase experimente concepute pentru a o descoperi s-au încheiat fără succes. Însă chiar şi aşa, majoritatea covârşitoare a fizicienilor sunt convinşi că materia întunecată există. Dovezile indirecte ale existenţei ei sunt vizibile peste tot în Univers: roiuri de stele care se rotesc mai repede decât ar fi trebuit, distorsiuni misterioase ale luminii pe cerul nopţii şi chiar găuri făcute în Calea Lactee de un impactor nevăzut - toate acestea şi multe altele par să indice faptul că există ceva nevăzut şi neînţeles care ar reprezenta majoritatea materiei din Univers.

Mikhail Bashkanov şi Daniel Watts, fizicieni la Universitatea din York, Anglia, sunt de părere că materia întunecată ar fi putut fi deja descoperită şi că particula fundamentală a acestui tip de materie este hexaquarcul d*(2380) sau, pe scurt, "d-star".

Teoretizată de fizicieni încă din anii '30 ai secolului trecut, materia întunecată nu poate fi observată prin telescoape sau prin alte mijloace, existenţa sa fiind demonstrată doar indirect, prin evidenţierea efectelor gravitaţionale pe care această misterioasă materie le exercită asupra materiei ordinare, vizibile.

Calculele bazate pe Modelul Standard din cosmologie indică faptul că aproape 85% din masa Universului este reprezentată de materia întunecată care formează nişte aglomerări ce cuprind galaxiile pe o vastă pânză cosmică.

Materia întunecată este ''lipiciul'' invizibil care ţine stelele laolaltă în interiorul unei galaxii. De asemenea, ea creează o schelă invizibilă, ce permite galaxiilor să formeze grupuri.

Însă, materia întunecată are proprietăţi foarte neobişnuite. Nu emite, nu absoarbe şi nu reflectă lumina şi nu interacţionează cu particule cunoscute.

Ea diferă de energia întunecată la fel de enigmatică şi de nevăzută, considerată o proprietate a spaţiului, ce determină expansiunea accelerată a universului. Energia întunecată are efect de respingere. Materia întunecată atrage, prin gravitaţie.