Nefastul incident aviatic de anul trecut, petrecut la bordul unei aeronave Singapore Airlines, a readus în atenție o preocupare majoră a industriei aeriene: turbulențele. Deși tehnologia actuală permite evitarea zonelor cele mai instabile, viitorul se anunță mai complicat, căci încălzirea globală este preconizată să intensifice semnificativ aceste perturbații într-un orizont de timp relativ scurt.
Turbulențele aeriene, o realitate cu care se confruntă frecvent avioanele, apar atunci când o aeronavă traversează o masă de aer instabil, un fenomen adesea cauzat de fronturi meteorologice și de forfecarea vântului.
Acestea, deși nu pot provoca singure un accident catastrofal, generează un nivel crescut de anxietate în rândul pasagerilor și alungesc duratele de zbor, implicând costuri considerabile pentru companiile aeriene. Mișcările puternice pot avea însă consecințe grave la bordul aeronavelor.
Un exemplu grăitor este incidentul din 21 mai 2024, când zborul SQ321 al Singapore Airlines, pe ruta Londra-Singapore, a fost lovit de turbulențe severe deasupra spațiului aerian al Myanmarului.
Cei 211 pasageri și 18 membri ai echipajului au fost balansați violent, rezultând un deces și aproximativ o sută de răniți. Boeing-ul 777 care opera zborul a fost forțat să aterizeze de urgență în Bangkok, Thailanda.
Ulterior, compania aeriană a anunțat o modificare a protocolului său de siguranță: personalul nu va mai servi mese sau băuturi odată ce semnalul „prindeți-vă centurile” este activat.
Ce reiese în urma analizei a peste 150.000 de conexiuni aeriene
În contextul acestor provocări, platforma Turbli a devenit o resursă utilă, oferind de mai multe luni o hartă globală a zonelor de turbulențe.
Mai mult, în urma analizei a peste 150.000 de conexiuni aeriene, aceeași platformă a publicat și un clasament al celor zece rute cele mai predispuse la turbulențe în anul 2023.
Acestea includ: rute din America de Sud precum Santiago (Chile) – Santa Cruz Viru Viru (Bolivia); din Asia Centrală, precum Almaty (Kazahstan) – Bișkek (Kîrgîzstan); numeroase rute interne în China, printre care Lanzhou – Chengdu, Lanzhou – Xianyang, Xiangyang – Chengdu și Xiangyang – Chongqing; dar și legături din Japonia, Chubu Centrair – Sendai și Osaka – Sendai, alături de conexiuni europene importante precum Milano (Italia) – Geneva (Elveția) și Milano (Italia) – Zurich (Elveția).
Cu toate că, într-o anumită măsură, este posibil să se planifice călătoriile pentru a evita zonele cu cel mai ridicat risc de turbulențe, este esențial de înțeles că frecvența acestora este așteptată să crească. Încălzirea globală joacă un rol crucial în această prognoză, scrie curiozitate.ro.
O cercetare publicată în 2017 a indicat o creștere semnificativă a fenomenului: turbulențele ușoare ar putea crește cu 59%, cele de la ușoare la moderate cu 75%, cele moderate cu 94%, cele de la moderate la severe cu 127%, iar cele mai grave, severe, ar putea înregistra o creștere impresionantă de 149%.
Această perspectivă subliniază necesitatea continuă de adaptare și de dezvoltare a unor strategii de siguranță mai robuste în aviație.
Comentează