Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Ziua Z: Ziua redefinirii abuzului în serviciu. Opțiunile PSD. Portițe pentru Dragnea

b1.ro
cod penal judecata ciocanel

Comisia specială parlamentară pentru legislația din justiție, condusă de deputatul PSD Florin Iordache, intră astăzi într-un regim accelerata de parcurgerea  a Codului Penal, pentru ca acesta  să fie  adoptat în procedură de urgență în sesiunea extraordinară a aParlamentului deja  fixată  pentru perioada 2-16 iulie.

Ministrul Justiției a găsit 'pragul rezonabil' pentru abuzul în serviciu. Ce valoare va fi propusă (surse)

Cel mai așteptat articol este cel privind infracțiunea de abuz în serviciu, care îl vizează în mod direct pe Liviu Dragnea. În momentul  de față există nu mai puțin de 26 de amendamente depuse de către asociațiile profesionale, instituțiile  din justiție și partide. Niciunul nu este  însă asumat de PSD, care-și ține încă propria viziune asupra acestui articol la secret.

Prevederea din Codul penal privitoare la infracţiunea de abuz în serviciu urmează să fie modificată după ce Curtea Constituţională a dat două decizii în această privinţă care vizează, pe de o parte, ca abuzul în serviciu să fie infracţiune doar dacă sunt încălcate legi sau ordonanţe ale Guvernului şi, pe de altă parte, susţine că nu este suficient să se constate că faptele incriminate aduc atingere valorii sociale ocrotite, ci această atingere trebuie să prezinte un anumit grad de intensitate, de gravitate, care să justifice sancţiunea penală.

Florin Iordache a declarat în mai multe rânduri că susține o redefinire a infracțiunii și nu impunerea unui prag valoric pentru prejudiciu.

DNA atacă decizia de condamnare a lui Liviu Dragnea. Procurorii vor o pedeapsă mai mare pentru liderul PSD

"Abuzul în serviciu - am definit principalele linii directoare, avem deja 14 propuneri cu prag mai mare, mai mic, și prin propuneri vom găsi cea mai bună formulă de definire. Fără îndoială da (există varianta fără prag - n.r.), am spus că dacă  punem un prag de o anumită valoare (se va întreba) de ce acea valoare. Cred că defininirea abuzului în serviciu trebuie făcută fără prag valoric. Așteptăm și varianta ministerului justiției" spunea pe 19 aprilie Flrorin Iordache.

Pe fondul condamnării suferite de lierul PSD în baza  abuzului în serviciu, este clar însă că PSD nu mai are răbdare  și va  face tot posibilul ca prin această acțiune fulger să-i ofere acestuia portița de scăpare până la  sentința definitivă în acest dosar prin modificarea articolului 297 din Codul de Procedură Penală.

În aceste condiții, poziția inițială  cu care s-a afișat public Iordache s-ar putea schimba și PSD ar putea îmbrățișa varianta unui prag  valoric la abuzul în serviciu, dacă prejudiciul este achitat, acoperit  de făptuitor până la decizia finală de judecată, și prejudiciul comis nu ar fi pentru propriul beneficiu, susțin surse din conducerea acestui partid.

Decamdată, doar deputatul PSD Cătălin Rădulescu  a propus cea mai radicală revizuire a acestei infracțiuni: impunerea unui prag de 200.000 de euro și scăderea limitelor pedepsei, de la 2 la 7 ani cât este în prezent, la 1 – 5 ani.  Cum prejudiciul calculat de procurori în dosarul în care Liviu Dragnea a fost condamnat joi este de 108.000 lei, liderul PSD ar  fi unul din principalii beneficiati ai acestei reglementări, dacă se găsește  și soluția ca  acest articol să fie aplicat fără a se încălca principiul  retroactivității - în acest caz principiul legii penale mai favorabile. Deocamdată amendamentul lui Rădulescu nu este îmbrățișat la scenă deschisă de către conducerea PSD, din considerente de imagine.

Astfel, în amendamentul depus de Rădulescu la articolul 297 din Codul penal, cel care definește abuzul în serviciu, se propune ca termenul “defectuos” să fie înlocuit cu formula “prin încălcarea legii”, iar “prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice” să devină “prin aceasta cauzează o pagubă materială mai mare de 200.000 de euro unei persoane fizice sau unei persoane juridice”. De asemenea, limitele pedepsei sunt modificate, durata acesteia putând fi de la 1 la 5 ani.

În actuala  formă  aflată în vigoare la acest articol  nu există prag. “Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică", se arată în forma actuală a acestui articol.

Nu este însă singura propunere de redefinire a  abuzului în serviciu.  UDMR propune un prag de 100.000 de lei şi scăderea limitelor pedepsei cu închisoarea de la 2 la 7 ani cât este în prezent, la 6 luni – 3 ani.

”Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, ”cu intenţie nu îndeplineşte un act prevăzut de dispoziţiile exprese dintr-o lege, sau îl îndeplineşte prin încălcarea unor dispoziţii exprese dintr-o lege şi prin aceasta cauzează o pagubă materială mai mare de 100.000 lei, ori o vătămare gravă, certă şi efectivă a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 6 luni la 3  ani sau cu amendă”, se arată în propunerea UDMR.

Liberalii nu sunt însă partizanii unui prag valoric la abuzul în serviciu.

”Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos, încălcându-şi obligaţiile de serviciu reglementate prin lege, ordonanţă sau ordonanţă de urgenţă, sau care nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos, prin încălcarea legii, ordonanţei sau ordonanţei de urgenţă, şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică, se arată în propunerea PNL

Cei de la USR propun o variantă a definiţiei abuzului în serviciu fără prag valoric şi cu menţinerea limitelor actuale ale pedepsei. “Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte prin încălcarea unei legi, a unei ordonanţe sau ordonanţe de urgenţă a Guvernului şi prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”, se arată în propunere. USR a venit şi cu o variantă subsidiară în care propune un prag valoric de 1.000 de lei.

Nici PMP nu a depus un amendament care nu vizează introducerea unui prag valoric pentru abuzul în serviciu.

”Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, cu intenţie, nu îndeplineşte un act prevăzut de dispoziţiile exprese dintr-o lege, ordonanţă de Guvern sau ordonanţă de urgenţă a Guvernului sau îl îndeplineşte prin încălcarea unor dispoziţii exprese dintr-o lege, ordonanţă de Guvern sau ordonanţă de urgenţă a Guvernului şi prin aceasta cauzează o vătămare efectivă a drepturilor fundamentale sau intereselor legitime ale unei persoane fizice  sau ale unei persoane juridice se pedepseşte cu închisoarea 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică”, se specifică în propunerea PMP.

Din partea Parchetului General  se propune ca abuzul în serviciu să fie definit ca încălcarea unei legi sau a altui act normativ care, la data adoptării lui, avea putere de lege, fără a propune vreun prag pentru ca abuzul să fie considerat infracţiune. Parchetul General mai propune menţinerea pedepsei actuale, închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.

În schimb, Uniunea Naţională a Judecătorilor din România (UNJR) propune un prag pentru ca abuzul în serviciu să fie infracţiune, al cărui cuantum să fie de minimum zece salarii minime pe economie.

”Fapta funcţionarului public care, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, nu îndeplineşte un act sau îl îndeplineşte în mod defectuos şi prin aceasta cauzează o pagubă unei persoane fizice sau persoane juridice echivalentă cu minim 10 salarii minime pe economie ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, vătămare care are sau poate avea consecinţe de natură nepatrimonială grave sau deosebit de grave”, prevede propunerea UNJR. În schimb, Uniunea propune menţinerea pedepsei actuale, şi anume închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.

În schimb, tagma avocaților prin Baroul București  vine cu cele mai permisive condiții pentru  făptuitor. Potrivit propunerilor acestora,   abuzul în serviciu "nu se pedepsește dacă prejudiciul material produs este de până la 200.000 lei, iar făptuitorul îl acoperă sau garantează acoperirea lui, în cursul urmăririi penale sau până la primul termen de judecată, cu procedura îndeplinită". Mai mult, "împăcarea între făptuitor și persoana vătămată, în cazul în care este vorba despre o vătămare a drepturilor acesteia din urmă, sau dacă prejudiciul material produs este de până la 200.000 lei, înlătură răspunderea penală", se mai arată în propunerea Baroului București.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.