Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

INTERVIU - AEP pregătește SANCȚIUNI pentru partidele politice: vor exista confiscări și amenzi

Directorul Departamentului de Control al Finanțării Partidelor Politice și a Campaniilor Electorale din cadrul Autorității Electorale Permnente, Toma Costreie, a acordat un interviu pentru STIRIPESURSE.RO în care ne-a explicat că departamentul aproape a finalizat controlul finanțării campaniei pentru alegerile locale și în curând vor fi anunțate și sancțiunile pentru partide. Costreie a precizat că partidele vor primi un proces verbal prin care li se vor aduce la cunoștință regulile încălcate, dar și sancțiunea care le va fi aplicată. În acest moment, niciun partid politic nu va primi ramburarea integrală a banilor cheltuiți în campanie, pentru că există discordanțe între declarațiile depuse și realitatea din teren.

 

R. Care este perioada de rambursare catre competitorii electorali?

T.C. Termenul limita pentru rambursare este 4.11.2016, asa cum rezulta din Legea nr. 334/2006, modificata prin OUG nr. 44/2016. De asemenea, ma refer la o lege care a fost publicata in Monitorul Oficial din data de 19.10.2016, mai exact a fost publicata Legea nr. 183/2016, care cuprinde amendamente promulgate de Presedintele Romaniei la data de 17.10.2016. V-am explicat tehnic, dar toate aceste modificari au un singur rezultat si anume ca termenul de ramburase poate fi prelungit. Trebuie precizat ca aceste amendamente privesc o eventuala prelungire a termenului de rambursare pana la data de 5.12.2016, in masura in care Curtea de Conturi va efectua un control asupra legalitatii rambursarii, anterior rambursarii, ceea ce duce la o prelungire a termenului de la data limita de 4.11.2016 pana la un termen de 5.12. 2016. Practic, s-a prelungit termenul pentru inca o luna.

R. Partidele acuza faptul ca banii se ramburseaza greu. De ce se intampla acest lucru?

T.C. Asa cum spuneam si mai devreme, chiar si acum cand vorbim suntem in termenul legal pentru rambursare, dar sa stiti ca nu toata lumea s-a aplecat cu atentie asupra conditiilor de forma, de multe ori documentele prezentate fiind cu erori sau incomplete. Indreptarea erorilor materiale si a neconcordantelor a durat si a depins pana la urma de termenul in care mandatarii au inteles sau au putut sa raspunda la solicitarile institutiei. Precizez ca si acum mai primim cate o factura, cate o corectura la documentele depuse, ceea ce conduce la refacerea anexelor la raportul de control si, pe cale de consecinta, la o ingreunare a controlului.

Trebuie sa precizez ca actiunea de control a inceput la 30 de zile dupa incheierea alegerilor, de aceea, chiar daca pare ca a trecut mult timp este o actiune care dureaza.

Efortul echipelor de control s-a dublat, intrucat a trebuit a asiguram si asistenta, dar si sa efectuam controlul propriu-zis.

Daca mandatarii financiari ar fi transmis catre competitorii electorali toate problemele ivite pe parcursul acestui control, s-ar fi inteles ca AEP si-a indeplinit cu seriozitate si profesionalism atributiile.

R. Cu ce situatii v-ati confruntat in timpul controlului din perspectiva aplicarii legii?

T.C. Legea, asa cum a fost redactata de catre Parlament, porneste de la niste principii sanatoase si instituie o conduita riguroasa competitorilor electorali. Chiar daca in unele momente legea poate parea chiar abuziva, menirea este de a disciplina o latura a societatii civile care pana la acest moment a fost reglementata mai putin. Situatiile ivite pe parcursul controlului au fost diverse, pentru ca, asa cum v-am spus, nu toata lumea s-a aplecat sau a vrut sa inteleaga si spiritul legii. Au fost cazuri izolate in care competitorii electorali au tratat situatia cu mai putina seriozitate sau chiar, in cazuri izolate, au ignorant regulile si au fortat limitele legale. Apreciem, insa, ca majoritatea competitorilor electorali au inteles sa se ralieze acestui demers legislativ.

R. Sunt partide care vor avea rambursare integrala?

T.C. Din datele pe care le avem, nu rezulta ca am avea vreun competitor electoral la nivelul formatiunilor politice care sa aiba rambursare totala, dar sunt aproape. Nici unul dintre competitorii electorali nu va primi ramubrsare integral, nici macar cei doi actori politici mari. Mai mult, nici nu vad ce alte elemente ar mai putea aparea care sa modifice acesta situatie.

R. Sunt si partide care nu vor primi rambursarea sumelor cheltuite?

T.C. Da, din pacate avem si astfel de situatii. Vorbim aici de o depunere a documentelor cu nerespectarea prevederilor legale. Sunt si situatii in care competitorii electorali nu au avut asigurat pragul de 3% din voturile valabil exprimate, ca si conditie esentiala pentru a solicita rambursarea sumelor cheltuite, si totusi au depus documentele in vederea rambursarii.

R. S-au constatat abateri grave, care fac incidenta legislatia penala, si daca da, ce masuri veti lua?

T.C. Avem din pacate si astfel de situatii unde suspectam ca documentele depuse nu au in spate un fundament real, ci sunt mai degraba o stergere a urmelor. Suntem in etapa in care, cu resursele pe care le detinem, incercam sa restabilim realitatea operatiunilor. In masura in care temerile ne vor fi confirmate, evident ca vom face ceea ce legea ne cere sa facem, respectiv sa sesizam organele de urmarire penala.

Cel mai bun exemplu este unul intalnit la mai multi competitori electorali. Chiar daca documentele care ne sunt prezentate crează această aparență de legalitate, prin coroborarea cu alte informații apar fracțiuni între documente si atunci ni se aprinde un semnal de alarma. Un exemplu este reprezentat de extrasele de cont bancar, care ar trebui sa fie oglinda operatiunilor. In masura in care din acele extrase ni se trezesc suspiciuni, noi generam o corespondenta cu mai multe institutii banci, mandatari, chiar competitor electorali, corespondenta fiind de natura sa ne lamureasca acele neregularitati. Mai pe scurt, nu credem pe cuvant competitorii electorali, iar simpla depundere a unei cereri de rambursare nu inseamna ca si rambursam 100%, in niciun caz.

R. Care au fost cele mai grave abateri descoperite, care atrag nerambursarea sau confiscarea de sume?

T.C. In primul rand as vrea sa subliniez ca acest control vizeaza doua paliere importante, in primul rand constituirea veniturilor, respectiv contributiile, si apoi modul de cheltuire efectiva a acestor contributii. Pornind de la venituri, avem depasiri de plafoane sau identificarea unor surse de finantare nepermise de lege. In ceea ce priveste utilizarea acestor surse, desi destinatia este limitata si in acelasi timp plafonata, au fost identificate si cazuri cand contul de campanie nu a fost utilizat exclusiv in scopul pentru care a fost deschis. De asemenea au fost identicate plati efectuate in afara campaniei, un alt motiv suficient pentru a aplica rigorile legii.

R. Cum ati tinut legatura cu competitorii electorali?

T.C. Relatia cu competitorii electorali, indiferent ca sunt formatiuni politice sau candidati independent, este intermediata de specialisti, respectiv experti contabili sau contabili autorizati, care sunt desemnati ca si mandatari financiari. Vorbind de o rambursare a sumelor cheltuite, evident ca vorbim in primul rand de o analiza financiar contabila a operatiunilor derulate. Trebuie precizat ca mandatarii financiari sunt raspunzatori in mod solidar pentru modul de derulare si prezentare a documentelor justificative. Sunt convins ca o colaborare buna intre mandatari si competitori nu poate avea alt rezultat decat un grad ridicat al rambursarii sumelor cheltuite, mandatarii fiind astfe garantii derularii unor operatiuni legale.

R. Cum ati aprecia activitatea mandatarilor in aceasta perioada?

T.C. Cu titlu general, chiar daca in prima etapa a dialogului in cadrul controlului nu au fost foarte bine primite solicitarile venite din partea institutiei, ulterior a fost identificata o cale de a comunica in mod eficient. Si aici tin sa precizez ca vorbim de o indreptare a erorilor material, pe forma, si nu pe fond. Au existat si situatii in care demersul echipelor de control a fost privit cu scepticism, si rezultatele se vad pana la urma in gradul mai redus al rambursarii. In ansamblu, mandatarii financiari au inteles sa aplice si sa respecte legea, chiar daca am putea afirma ca este nevoie de o specializare chiar la nivelul acestora, pentru a insera particularitatile legislatiei in materie, intr-o activitate financiar contabila.

R. Sunt necesare imbunatatiri ale cadrului legislativ, avand in vedere experienta primei aplicari a legii?

T.C. Evident ca o lege, oricat de laborios a fost intocmita, nu poate acoperi toate situatiile ce pot fi identificate in practica. O sa regasiti in rubrica de transparenta decizionala, propuneri de modificare si simplificare a normelor de aplicare ale legii, tocmai pentru a face mai facila aplicarea legii de catre toate persoanele interesate. Pornind de la principiile pe care aceasta le statueaza, si care sunt absolut corecte, urmeaza a gasi cea mai usoara cale de a le implementa si de a le face intelese. Apreciez ca sunt necesare unele lamuriri mai degraba, decat imbunatatiri.

R. Pre-campania a devenit mai activa decat campania. Se investesc sume masive in promovare in aceasta perioada, care nu pot fi controlate de AEP. Cum s-ar putea rezolva?

T.C. Trebuie avut in vedere faptul ca regulile campaniei electorale se aplica in timpul campaniei, deci pe o perioada limitata de timp. Ceea ce observam in perioada pre-campanie, este de fapt o publicitate politica, care, legal, trebuie suportata din fonduri proprii ale partidelor. Dar si acetea sunt supuse unui control de fond din partea AEP, privind utilizarea sumelor din activitati curente. Si aici, in masura in care sunt identificate incalcari ale legii, pot fi aplicate sanctiuni. Ca si atributie de control, AEP nu poate decat sa aplice legea, asa cum este in vigoare la momentul controlului.

R. Aveti in plan sa chemati mandatarii partidelor politice la o intalnire in care sa le explicati regulile jocului?

T.C. Da, vom face asta si o facem deja. Orice intrebare care tine de organizarea acestor alegeri, din perspectiva departamentului de control cel putin, ii vom ruga sa le formuleze si in scris, iar intrebarea si raspunsul vor fi publicate pe site, pentru ca toti competitorii sa aiba acces la o intrebare pusa de un alt competitor, pentru a avea o imagine cat mai clara care sunt cerintele, care sunt rigorile si astfel ca toata lumea sa aplice in mod unitar regulile.

R. Pana la inceperea campaniei pentru parlamentare vom avea deja sanctiunile aplicate partidelor sau avem deja sanctiuni aplicate?

T.C. Sigur vor fi sanctiuni, pentru ca controlul nu inseamna numai verificarea cheltuielilor si a contributiilor. Din pacate, controlul inseamna si aplicarea sanctiunilor care pot fi avertisment, amenda, iar amenzile sunt extrem de usturatoare, pentru a trage un semnal de alarma, dar putem ajunge si la confiscari. Vom avea astfel de situatii

Noi stim si acum ce sanctiuni vor fi impuse partidelor, dar vrem sa fim convinsi, atunci cand aplicam sanctiunea, ca a existat intentie, nu este o neglijenta, dar si la acest moment, noi le avem deja previzionate de vreo luna de zile, insa nu le vom aplica decat in momentul in care vom fi absolut siguri ca a existat intentie.

R. Deci, la sediile partidelor va ajunge in curand o scrisorica prin care li se vor comunica sanctiunile.

T.C. Exact. Va ajunge un proces verbal de contraventie in care li se va spune care este suma confiscata, amenda sau pentru ce li se da avertisment. Fiecare echipa de control va aprecia gravitatea faptelor, insa tratamentul va fi unul unitar.

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.