A fost lansată aplicația pentru românii care au cartea electronică de identitate: Află cum o instalezi și utiliza

Autor: Denisa Miron, Colaborator

Publicat: 12-06-2025 00:24

Actualizat: 12-06-2025 03:24

Article thumbnail

Sursă foto: economica.net

Ministerul Afacerilor Interne a anunțat lansarea aplicației oficiale pentru utilizarea cății electronice de identitate (CEI), un instrument digital care le permite cetățenilor să acceseze, într-un mod modern, beneficiile oferite de noile buletine electronice.

Aplicația poate fi descărcată de la adresa: https://hub.mai.gov.ro/aplicatie-cei și se instalează exclusiv pe o stație de lucru PC sau laptop, a transmis Ministerul Afacerilor Interne într-un comunicat de presă, citat de Agerpres.

Pe HUB-ul de servicii electronice al MAI a fost publicat și un Ghid de utilizare care explică pașii necesari pentru instalare și folosire.

Funcții și beneficii

Potrivit autorităților, aplicația permite vizualizarea informațiilor personale înscrise pe CEI, precum domiciliul și reședința, autentificarea în sisteme informatice, semnarea electronică a documentelor cu semnătura electronică avansată, precum și resetarea PIN-urilor de autentificare și semnare.

„Documentele semnate cu certificatul pentru semnătură electronică avansată emis de MAI au aceeaşi valoare ca documentele semnate olograf.”

Pentru a utiliza aplicația și CEI, este necesar un cititor de carduri, care poate fi integrat în laptop, tastatură sau conectat extern.

Aplicația mai oferă posibilitatea vizualizării certificatelor digitale emise de MAI și stocate pe CEI, facilitând astfel accesul rapid la date și servicii administrative digitale.

content-image

Proiecte viitoare și digitalizare extinsă

Ministerul Afacerilor Interne lucrează în prezent la o aplicație mobilă care va permite dematerializarea cărții electronice de identitate. Aceasta va transforma CEI într-un document digital accesibil pe smartphone în orice moment. Serviciul este parte a proiectului D4eID – Digitalizare pentru promovarea cărţii de identitate, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), cu termen de finalizare în mai 2026.

Avantajele cărții electronice de identitate

Printre beneficiile principale ale CEI se numără:

  • Elemente avansate de securitate împotriva falsificării sau furtului de identitate;
  • Utilizare ca document de călătorie în interiorul Uniunii Europene;
  • Acces facil la servicii publice electronice, inclusiv semnătură electronică.

Ce este cartea electronică de identitate?

„Cartea electronică de identitate este un document cu un format modern, este un document care are un cip şi în acest cip sunt 11 servicii digitale şi facilitează o interacţiune mai bună a cetăţeanului cu autorităţile publice. Nu se limitează în niciun fel libertăţile individuale ale cetăţenilor prin această carte electronică de identitate. Similar acestei cărţi sunt alte asemenea modele în spaţiul Uniunii Europene.

Este concepută pentru a oferi siguranţă, o siguranţă crescută pentru a preveni fraudele, falsurile documentelor şi, bineînţeles, furtul de identitate. Din punctul nostru de vedere, această carte de identitate oferă elemente de protecţie de ultimă oră”, a declarat secretarul de stat în Ministerul de Interne, Bogdan Despescu, pe 21 martie.

„Această carte nu conţine funcţii care permit urmărirea geografică. Aşa cum ştim, pe baza unor dispozitive, există posibilitate, dar această carte nu permite localizarea din punct de vedere al urmăririi geografice. Cipul este similar cu cel din paşapoartele pe care le folosim astăzi şi pe care le folosim în deplasările în afara ţării, mai ales în zona externă Schengen. Informaţiile sunt accesibile numai titularului cărţii”, a adăugat Despescu.

Proiectul CEI este inclus în PNRR, cu obiectivul de a elibera cinci milioane de documente electronice până în iunie 2026.

Serviciu electronic pentru atestarea domiciliului și reședinței

Tot de marți, 10 iunie, a fost lansat și serviciul electronic de atestare a domiciliului sau reședinței, disponibil pe HUB-ul de servicii electronice al MAI. Utilizatorii pot obține online un certificat semnat electronic de Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, pe care îl pot transmite pe email către persoane fizice sau juridice interesate.

Versiunea actuală este în limba română, dar va fi urmată de una multilingvă, valabilă în statele UE, semnată cu certificat calificat recunoscut la nivel european.

Prima carte electronică de identitate este emisă gratuit pentru cetățenii români începând cu vârsta de 14 ani, în limita fondurilor disponibile prin PNRR.

Google News
Comentează
Articole Similare
Parteneri