Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Acuzații la adresa fostului agent guvernamental al României la CEDO

CEDO

Un scandal cu implicații internaționale stă să explodeze la București. Conform publicației QMagazine, Catrinel Brumar, agentul guvernamental al României la CEDO din 2012, a fost numită ilegal. Potrivit publicației citate pentru Catrinel Brumar nu exită o decizie semnată de prim-ministrul de la acea dată și publicată în Monitorul Oficial.

În urma publicării deciziei de eliberare din funcție a doamnei Catrinel Brumar, despre care QMagazine a scris , am vrut să vedem la ce dată fusese numită aceasta. Cercetând, am constatat, cu stupoare, că în baza de date a Monitorului Oficial nu există decizia de numire.

Potrivit art. 2 alin. (1) al Hotărârii Guvernului nr. 868/2003 privind organizarea şi funcţionarea Agentului guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), cu modificările ulterioare, „Agentul guvernamental este numit şi eliberat din funcţie prin decizie a prim-ministrului, la propunerea ministrului afacerilor Externe, cu avizul ministrului Justiţiei”.

Legea 90/2001 privind organizarea și funcționarea Guvernului, la art. 19 dispune că „în îndeplinirea atribuțiilor ce îi revin Prim-ministrului emite decizii, în condițiile legii.” În același timp, în conformitate cu dispozițiile art 11 al legii 24/2000 privind normele de tehnică legislativă, „în vederea intrării lor în vigoare… deciziile primului-ministru… se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”

Regulamentul privind procedurile pentru adoptarea actelor guvernamentale, adoptat inclusiv în aplicarea acestei legi, menționează și consecința evidentă că deciziile nepublicate nu produc efecte ca și când ar fi inexistente. (art. 31.1. „…Nepublicarea atrage inexistența deciziilor.”)

Singurele documente care exista referitoare la aceasta numire sunt un Ordin de ministru, semnat de Andrei Marga, ministru de Externe la acea vreme, un aviz al ministrului Justiției, Titus Corlățean și un Memorandum semnat de Premierul Victor Ponta, care conducea Executivul la acea dată.

Niciunul din aceste documente însã nu reprezintã DECIZIA Prim-ministrului, actul prevazut de lege prin care agentul guvernamental poate reprezenta statul român la CEDO.

Ce valoare și ce efecte au, în lipsa unei numiri legale, actele semnate și demersurile juridice făcute de Catrinel Brumar ca agent al statului român la CEDO?

GUVERNUL RECUNOAȘTE ILEGALITATEA

Am pus aceste întrebări cancelariei Prim-ministrului și iată ce ni s-a răspuns:

„Cu toate că prevederile legale stabileau limpede modalitatea de numire în această funcție, respectiv prin decizie a prim-ministrului, în anul 2012, printr-un act intern, elaborat la nivelul Ministerului Afacerilor Externe și aprobat de prim-ministrul României, doamna Catrinel Brumar a fost desemnată Agentul guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului.

În consecință, au fost încălcate prevederile legale referitoare la numirea în funcția de agent guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului în cazul doamnei Catrinel Brumar.”

Acest răspuns remis QMagazine implică faptul că simpla aprobare a unei propuneri venite din partea ministrului de Externe, care nu îmbracă forma consacrată a unei decizii a premierului, nu ține locul actului administrativ de numire cerut de lege.

Chiar dacă am fi mai puțin formaliști, absența publicării deciziei, indiferent de forma ei, în Monitorul Oficial, ridică un obstacol de netrecut în calea recunoașterii caracterului regulamentar al numirii și apoi a activității agentului Brumar.

Toate actele procesuale săvârșite de acesta în fața CEDO sunt de principiu lovite de nulitate, ca fiind ale unui mandatar fără mandat. Adică ale unui fals mandatar.

La urma urmelor, dacă tot am avut medici falși sau falși doctori în științe, de ce nu am avea și un agent guvernamental fals?!

MINISTRUL DE JUSTIȚIE CARE A AVIZAT NUMIREA ESTE SURPRINS

Titus Corlățean, fostul ministru al Justiției, care a avizat pozitiv numirea doamnei Catrinel Brumar, a declarat pentru QMagazine: „Mă surprinde faptul că nu a existat o decizie a Prim-ministrului. Nu-mi dau seama ce consecințe juridice ar putea să aibă numirea viciată a doamnei Brumar, în bine sau în rău.

Acest răspuns remis QMagazine implică faptul că simpla aprobare a unei propuneri venite din partea ministrului de Externe, care nu îmbracă forma consacrată a unei decizii a premierului, nu ține locul actului administrativ de numire cerut de lege.

Chiar dacă am fi mai puțin formaliști, absența publicării deciziei, indiferent de forma ei, în Monitorul Oficial, ridică un obstacol de netrecut în calea recunoașterii caracterului regulamentar al numirii și apoi a activității agentului Brumar.

Toate actele procesuale săvârșite de acesta în fața CEDO sunt de principiu lovite de nulitate, ca fiind ale unui mandatar fără mandat. Adică ale unui fals mandatar.

La urma urmelor, dacă tot am avut medici falși sau falși doctori în științe, de ce nu am avea și un agent guvernamental fals?!

Ar fi păcat ca anumite victorii ale statului român, obținute la CEDO, să se piardă. Mai ales în privința Legii 165 privind restituirea imobilelor naționalizate. Sunt rezervat la acest moment în privința altor comentarii.”

La rândul său, profesorul Corneliu Bârsan, fost judecător CEDO, a declarat pentru QMagazine că „această situație, este total stranie, neobișnuită! Ea poate conduce la o anchetă administrativă cel puțin, dacă nu chiar la una penală.

Cât privește efectele față de terți, oricare ar fi aceștia, cred că se aplică vechiul principiu al validării efectelor unei puternice aparențe în drept – error communis facit jus – astfel că actele îndeplinite chiar de un funcționar public numit în condiții de nelegalitate își vor produce efectele prevăzute de lege. Repet, este vorba, cred, despre validarea efectelor aparenței în drept.”

Aceasta, adăugăm noi, nu îi exonerează pe cei vinovați pentru creerea aparenței, de răspundere penală sau civilă pentru efectele negative generate de aceasta.

Desigur, este vina Guvernului că procedura legală de numire nu a fost urmată, însă era obligația doamnei Catrinel Brumar să nu întreprindă nimic până nu primea o decizie regulamentară.

Este minimul care se putea aștepta de la un jurist, pregătit să devină înalt oficial al statului român și să apere interesele acestuia în fața unei importante instanțe europene.

În lipsa unei decizii legale există toate temeiurile pentru antrenarea răspunderii penale consecutive uzurpării de calități oficiale.

În cazul începerii urmăririi penale, dar și în lipsa acesteia, pe calea unui control managerial, vor trebui verificate toate actele efectuate de Catrinel Brumar în postura asumată fără drept.

Cu un atare prilej s-ar putea explica și misterele unor decizii CEDO date în condițiile în care pozițiile Guvernului român nu au fost, din informațiile noastre, corect prezentate, fie pentru a-i defavoriza pe petenții care reclamau practicile justiției selective, fie pentru a-i favoriza pe cei care urmăreau neutralizarea încercărilor guvernamentale de a reabilita statul de drept.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.