Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Alegeri europarlamentare 2019 - Finanţarea partidelor politice şi a campaniei electorale

finantare partide radioresita.ro

Dispoziţiile Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 339 din 18 mai 2015, sunt aplicate în mod corespunzător şi pentru scrutinul electoral pentru Parlamentul European din 26 mai 2019.

Cel mai important aspect din legea finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorlale are ca fundament sursa finanţării şi anume bugetul de stat. Finanţarea campaniilor electorale de la bugetul de stat, în urma consensului politic al partidelor parlamentare din anul 2015, a avut ca raţiune evitarea datoriilor pe care ar putea să le acumuleze organizațiile politice. Prin urmare, finanţarea partidelor politice şi a campaniilor electorale de la bugetul de stat se realizează în funcție de numărul de voturi obținute de partidele politice la urne. Acesta e motivul pentru care toată publicitatea stradală din timpul campaniilor elctorale locale, parlamentare, europarlamentare şi prezidenţiale a fost regândită şi transferată în precampanie, precum şi datorită faptului că finanțările publice de la bugetul de stat sunt controlate de către Autoritatea Electorală Permanentă, deoarece banii sunt transferaţi doar prin virament în conturile partidelor politice deschise la Autoritate. Subvenția de la bugetul de stat se varsă lunar, prin bugetul Autorității Electorale Permanente, într-un cont special deschis de către fiecare partid politic, iar veniturile din subvenții de la bugetul de stat se reflectă distinct în evidența contabilă a partidelor politice.

Legea finanţării partidelor politice şi a campaniei electorale menţionează faptul că „împrumuturile în bani şi restituirea acestora se pot face numai prin virament bancar", banii indicând sursa, donatorul, precum şi donatarul sumelor reale primite în campania electorală. Astfel, toate „operaţiunile de încasări şi plăţi ale partidelor politice şi ale organizaţiilor teritoriale ale acestora se efectuează prin conturi bancare, în lei şi în valută, deschise la bănci cu sediul în România şi în numerar".

Fondurile obţinute de către partidul politic, în afara campaniei electorale, care au fost transferate în conturile bancare de campanie deschise la nivel central, trebuie declarate la Autoritatea Electorală Permanentă de către mandatarul financiar coordonator, în termen de 5 zile de la data efectuarii transferului. Altfel, partidele sunt supuse controlului şi justiţiei în cazul în care încalcă prevederile legii, deoarece nu numai AEP, ci şi „autorităţile publice au obligaţia de a sprijini Autoritatea Electorală Permanentă în efectuarea controlului finanţării partidelor politice".

Datoriile acumulate de partidele politice în timpul campaniilor electorale relevau faptul că finanţarea partidelor politice permitea cheltuieli cu mult peste veniturile reale, declarate şi realizate de formaţiunile politice. De aceea, „conturile bancare pentru campania electorală au statut de afecţiune specială şi nu sunt supuse executării". Prin urmare, datoriile acumulate de partide din campaniile anterioare nu vor fi supuse executării de către sponsorii partidelor politice. Astfel, împrumuturile contractate de partidele politice trebuie restituite în maximum 3 ani, realizându-se doar prin virament bancar. Împrumuturile  care nu sunt sau nu pot fi restituite la termen sunt considerate donații. Pe de altă parte, toate împumuturile și donațiile se publică în Monitorul Oficial.

Legea finanţării partidelor politice şi a campaniilor electorale interzice „acceptarea donațiilor din partea altor state ori a organizațiilor din străinătate, precum și din partea persoanelor fizice care nu au cetățenia română sau de către persoane juridice de altă naționalitate decât cea română, cu excepția celor primite de la cetățenii statelor membre ale Uniunii Europene care au domiciliul în România și dețin calitatea de membru al partidului politic căruia i-a acordat donația“. Totuşi, fac excepție „donațiile constând în bunuri materiale necesare activității politice, dar care nu sunt materiale de propagandă electorală, primite de la organizații politice internaționale la care partidul politic respectiv este afiliat sau de la partide politice ori formațiuni politice aflate în relații de colaborare politică. Pot fi primite și materiale de propagandă care se folosesc numai în cadrul campaniei electorale pentru alegerea reprezentanților României în Parlamentul European“.

CITEȘTE ȘI: Prepară-ţi acasă cafeaua ideală: Condimetele care îţi dau o cu totul altă experienţă

Florin GRECU este doctor în științe politice, 2011, Facultatea de Științe Politice, Universitatea din București.

În prezent, lector univ. dr. la Universitatea Hyperion din București, Facultatea de Ştiinţe Sociale, Umaniste şi ale Naturii, specializarea Științe Politice. A scris volumul Construcția unui partid unic: Frontul Renașterii Naționale, Editura Enciclopedică, București, 2012 și a publicat mai multe articole despre monarhia autoritară şi de analiză politică în revistele Sfera Politicii, Polis, Punctul Critic şi Observator Cultural.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.