Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

ANAT acuză Guvernul: 'IMM Invest este asemeni unui colac de salvare aruncat la 1 km de cel care se îneacă'

FNGC
IMM invest FNGC

IMM Invest: este un program minunat, asemeni unui colac de salvare aruncat la un kilometru de cel care se îneacă. Băncile consideră agențiile de turism domeniu de risc și nu dau credite nici măcar cu garanțiile oferite de stat, arată Asociația Națională a Agențiilor de Turism, anunță MEDIAFAX.

”Este unanim recunoscut că în contextul acestui an atât de delicat, turismul a fost una dintre cele mai lovite ramuri economice la nivel mondial iar România nu face excepție. Vorbim de o scădere a cifrei de afaceri de circa 70%, mergând până la paralizarea completă a agențiilor specializate pe incoming sau evenimente. Activitatea unei agenții de turism nu mai are de mult frontiere. Un client din România își poate achiziționa un pachet de vacanță în Grecia printr-o agenție din Germania. Un client din Italia poate veni în România printr-o agenție din Olanda, fără să fi călcat în acea agenție. Distorsionarea pieței poate fi mult mai profundă în domeniul nostru, dacă nu se iau măsuri de sprijin echivalente și în același timp. Ceea ce diferă substanțial de la o țară la alta este procentul din PIB de care se face vinovat turismul și aici avem un handicap, care s-a văzut în percepția autorităților noastre, cărora le-a trebuit mult timp să înțeleagă necesitatea acordării unei șanse turismului. După multe luni de măsuri cu caracter general și doar de piedici în calea activității noastre, am simțit o schimbare de percepție abia către finalul acestui an – probabil și pe seama campaniei electorale”, a declarat Dumitru Luca, președinte ANAT, în cadrul conferinței de final de an a Asociației Naționale a Agențiilor de Turism.

Citește și: CTP amendă usturătoare pentru jignirile aduse Bisericii Ortodoxe Române

Membrii ANAT au comentat, într-o conferință de presă, adoptarea și implementarea diferitelor măsuri cu caracter economic și social.

Măsurile implememtării șomajului tehnic și apoi susținerea de 41,5% din salariu au fost bune pentru multe domenii de afaceri, însă de neconceput pentru agențiile de turism care, în acea perioadă, au fost mai ocupate și mai stresate ca oricând, gestionând anulările, modificările și temerile clienților. Iar cine nu a putut accesa șomajul tehnic a fost automat eliminat și din schema următoare.

Kurzarbeit a fost măsura cerută cu insistență de către mediul de afaceri – inclusiv de ANAT – dar târziu și inefficient implementată; abia în ajunul alegerilor s-a flexibilizat, rămânând însă necesitatea acoperirii integrale a sumelor din resurse proprii iar apoi, agențiile de turism să stea cu mâna întinsă la stat pentru recuperarea unei părți din aceste sume. Iar statul nu-și respectă niciodată termenele de plată asumate.

În privința voucherelor compensatorii, piața s-a autoreglementat de nevoie, atunci când a constatat că regulile existente nu mai pot fi aplicate. Au fost adoptate încă de la începutul pandemiei în mai multe state europene. Lucrurile păreau că intră pe un făgaș normal, când Comisia Europeană, prin vocea Comisarului European de transporturi a lovit din plin lumea agențiilor de turism în particular și a turismului în general: acestea pot fi oferite numai cu acordul clientului. Proiectul garantării acestor vouchere se plimbă de 6 luni între ministere iar agențiile suportă în continuare presiunea cererilor de rambursare și a autorităților cu atribuții de control care refuză să înțeleagă specificul activității, responsabilitățile fiecărei verigi și confundă agenția de turism cu băcănia, spun oficialii ANAT.

Citește și: CCR a hotărât: Legea care interzice referirea la identitatea de gen în şcoli este neconstituţională

Granturile pentru capital de lucru fac parte dintr-un program inițiat pentru a ajuta întreprinderile din domeniile cele mai afectate, modificat și răs-modificat până după data debutului aplicațiilor și care, pe alocuri, frizează ridicolul, subliniază ANAT, într-un comunicat. Firmele de pompe funebre sunt eligibile dar ghizii de turism nu. Banii sunt încă doar în declarațiile politice, nicidecum în conturile celor care au atâta nevoie de ei. „Să mai spunem și că, în condițiile în care cele mai multe țări europene au acordat astfel de sume cu dedicație expresă – acoperirea rambursărilor către client pentru călătoriile anulate din cauza pandemiei – la noi sunt interzise astfel de plăți din acele sume, așa cum sunt interzise și plățile pentru salarii, deși principala resursă a agențiilor de turism este tocmai forța de muncă”, arată asociația.

Granturile pentru investiții sunt încă un fruct oprit, în condițiile în care agențiile de turism, pentru a supraviețui și a nu crea tensiuni sociale, au început să vândă din activele existente.

Compensarea cu 20% a pierderii din 2020 – recent adoptată – este cea mai bună veste din acest an, „o cerință a breslei agențiilor de turism bazată pe experiența altor țări. Însă…. Realistic vorbind, nu va vedea nimeni vreun ban mai devreme de 5 luni. Și totusi… cu un minim de bunăvoință și înțelegere, s-ar putea face un prim pas în implementarea acestei măsuri: să se deschidă aplicația, să se confirme din timp eligibilitatea și, în baza acestei confirmări să se poată accesa credite-puncte și să se poată amâna la plata datoriilor bugetare care ulterior să fie achitate cu prioritate la momentul încasării ajutorului”, arată ANAT.

”Este important să ne gândim la incoming, care reprezintă un import de valută pentru România. Scăderea incoming-ului, cauzată de pandemie, nu este vina nimănui iar scăderea călătoriilor internaționale a fost dramatică în toată lumea. Nimeni nu a putut să prevadă ce s-a putut întâmpla și am suferit cu toții. Avem în acest an un turism de incoming în declin, spre zero, iar colegii noștri din agențiile de turism specializate pe turismul receptor au avut cea mai grea perioadă din existența lor. Sunt multe agenții specializate pe incoming, și sunt multe alte agenții care au un departament de incoming. Din păcate, acest domeniu aproape că nu a funcționat deloc, din motivele generate de pandemie. La fel și în domeniul turismului de evenimente, activitatea a fost tot spre zero, pentru că nu am avut dreptul de a organiza evenimente. Probabil că va mai trece ceva timp până când vom putea relua acest domeniu. Probabil că și pe viitor vom organiza evenimente hibrid – combinație între online și prezență fizică – din motive sanitare, desi acestea ne vor afecta din punct de vedere psihic”, a precizat Diana Iluț, vicepreședinte ANAT.

Citește și: Cutremur în SPP! Au fost schimbați toți șefii! Capul gărzii pretoriene a lui Klaus Iohannis, uns la conducerea unei structuri!

În privința turismului intern, nepredictibilitatea în legătură cu sărbătorile de iarnă încurcă foarte mult activitatea economică a agențiilor de turism. Comisia de turism intern a ANAT a purtat discuții cu responsabilii stațiunilor turistice de iarnă, pentru a adopta împreună un set de măsuri care să fie cunoscute și respectate atât de proprietarii de structure de cazare, cât și de ceilalți prestatori de servicii.

O mare problemă este în cazul turismului balneoclimateric. Piscinele interioare sunt închise, însă bazele medicale de tratament sunt deschise. Singurele care sunt deschise sunt piscinele exterioare.

”Activitatea de outgoing din România depășește cu mult activitatea de incoming la ora actuală, chiar dacă ne dorim ca principala ramură a turismului să fie cea de incoming. Însă este o realitate, românii au un mare apetit pentru călătoriile externe. În acest an, din cauza pandemiei, care a izbucnit la noi la începutul lunii martie, au apărut transformări radicale în domeniul turismului, care a fost prima ramură a economiei care a avut de suferit. Majoritatea destinațiilor sunt închise, astfel că turismul a început în acest an, în jurul datei de 1 iulie, cu România, alături de Grecia și Bulgaria, destinații tradiționale pentru noi. Clienții români au călătorit mult în acest an individual, cu automobilul propriu, dar au optat și pentru călătoriile cu avionul, care au dovedit că oferă un grad mare de siguranță. La începutul lunii martie, predicția noastră a fost că turiștii vor călători la un nivel de 15% față de anul precedent, iar realitatea a fost apropiată, dar ceva mai bună – ponderea a fost de circa 20-25%. Este o cifră care totuși nu ne ajută deloc. Agențiile de turism au înregistrat mari pierderi, începând cu salariile, care reprezintă o mare pondere din cheltuiala acestora. Nu poți disponibiliza oameni alături de care ai lucrat cu eficiență ani de zile”, a subliniat Dan Goicea, vicepreședinte ANAT.

În acest sezon destinațiile s-au schimbat, fiind preferate destinațiile exotice, unde turiștii aun putut ajunge fără mari probleme. Pentru România, în perioada Revelionului și în ianuarie sunt două destinații exotice către care se pot îndrepta turiștii, anume Maldive și Zanzibar, iar o destinație caldă mai accesibilă este Egiptul.

Pentru a avea un partener real de dialog, ANAT sustine, alături de multe alte patronate, reînființarea unui Minister al Antreprenoriatului și Turismului, condus de un tehnocrat. Într-un guvern în curs de creionare, în care nu mai puțin de 4 partide dau din coate să-și facă loc, mediul de afaceri, cei care creează PIB-ul acestei țări, merită un portofoliu, ca o garanție că vocea nu-i va fi ignorată.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.