Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Anul 2023, sub semnul incertitudinii: Cu ce provocări se vor confrunta producătorii de alimente?

alimente

Anul 2023, la fel ca anul ce tocmai s-a încheiat, va sta sub semnul incertitudinii, al creşterilor preţurilor şi al presiunii pe costuri.

Producătorii vor fi încă o dată nevoiţi să transfere în preţuri o parte din costuri, dar nu integral având în vedere că românii se uită tot mai mult la cât cheltuie şi vor alege să consume mai puţin sau se vor orienta către branduri mai ieftine aşa cum sunt mărcile private ale marilor magazine.

Cel mai probabil, producătorii de lactate, mezeluri sau snackuri vor paria în continuare pe ambalaje mai mici pentru a atrage aceşti consumatori tot mai atenţi la ce pun în coş atunci când merg la cumpărături. Iar presiunea pe costuri se va vedea mai departe în profiturile companiilor, care vor fi nevoite să acopere din buzunarul propriu creşterea preţurilor.

„Principala provocare o văd în menţinerea unui minim de profit fără a afecta relaţiile cu clienţii şi creşterea vânzărilor. Anul 2022 îl pot compara cu mersul unui acrobat pe sârmă, echilibrul fiind dat de păstrarea unui profit minim necesar companiei fără a creşte mult preţurile produselor şi evitând astfel riscul de a ieşi din piaţa din cauza unor preţuri prea mari. Acelaşi lucru mă aştept să se întâmple şi în 2023“, a spus Eliodor Apostolescu, general manager şi acţionar al Pheonixy, producătorul pufuleţilor Gusto, o companie cu afaceri de circa 30 de milioane de euro în 2021.

Iar această presiune pe costuri şi pe profituri va fi suportată mai greu de micii producători, iar cei care nu vor şti cum să gestioneze această avalanşă de majorări vor fi nevoiţi fie să vândă, fie să închidă porţile businessului. Astfel, 2023 va fi încă o dată un an în care se va vedea forţa şi strategia bine pusă la punct a jucătorilor din industria alimentară, o piaţă unde companiile fac anual afaceri de 110 miliarde de lei.

„Din punctul de vedere al costurilor pentru acoperirea procesului de producţie, al energiei şi al materiilor prime, presiunea este palpabilă pentru toţi jucătorii din industrie. În momentul de faţă nu există certitudini, sunt multe întrebări deschise şi nu ştim cum şi dacă guvernul va menţine măsurile de susţinere financiară în vigoare. În acelaşi timp, ne aşteptăm ca gospodăriile, adică consumatorii, să fie în continuare afectate, iar puterea de cumpărare să aibă, de asemenea, un impact asupra economiei“, spunea şi Ferenc Szecskó, CEO al FrieslandCampina România, unul dintre cei mai mari cinci jucători de pe piaţa lactatelor, cu afaceri de circa 100 mil. euro în 2022.

Dacă marii jucători au temele făcute în ceea ce priveşte o criză economică, micile companii care nu au un plan de back-up pentru un an slab din punctul de vedere al vânzărilor vor fi nevoite să vândă sau să închidă.

♦ De la 1 ianuarie a crescut TVA pentru unele băuturi răcoritoare (ape minerale şi ape gazeificate care conţin zahăr sau alţi îndulcitori sau aromatizate) de la 9% la 19%, ceea ce va conduce la creşteri de preţuri în sector, iar producătorii vorbesc şi de reducerea consumului odată cu noile majorări.

♦ Presiunea pe costuri va rămâne mare pentru producătorii din industria alimentară şi această presiune se va transfera mai departe în preţurile de la raft şi se va vedea şi în profiturile mai mici ale companiilor.

♦ Investiţiile vor continua, în special în cadrul companiilor mari sau al celor care au găsit nişe de dezvoltare, jucătorii mizând pe faptul că această criză nu se va menţine la nesfârşit.

♦ Polarizarea va fi un cuvânt tot mai folosit în industria alimentară, în condiţiile în care consumatorii se vor duce fie către produse mai ieftine, fie vor cumpăra mai puţin dar de calitate, categoria premium fiind una care nu suferă în general în crize.

♦ Online-ul va câştiga din ce în ce mai mult teren în 2023, în contextul în care tot mai mulţi jucători mizează pe acest segment. Dacă în pandemie producătorii au mizat pe acest tip de livrare, acum este rândul platformelor specializate să câştige în online.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.