Candidatul presupus al liberalilor la Primăria Bucureștilor a ”comis-o” azi. Destul de grav. O simplă gafă de comunicare a luat proporții apocaliptice în mediul online din România.
Aflat la o prezentare a programului său de guvernare, Bușoi a folosit un vizual cu două imagini din tragedii recente ale Capitalei: cutremurul din 1977 și incendiul de la #Colectiv. A trecut destul de puțin de la ultima din aceste tragedii și emoția (amestecată cu revolta împotriva clasei politice) nu s-a domolit total în perioada sărbătorilor.
Un prilej pentru cei mai influenți comentatori din mediul online să-l distrugă pur și simplu pe ambițiosul liberal, imputându-i-se utilizarea victimelor de la Colectiv în campania electorală (care încă nici nu a început)
Ca să ne înțelegem. Bușoi n-a avut de la bun început o presă prea grozavă. Mai ales partea mai liberă din online l-a primit cu multe rezerve. Imaginea de tocilar, unele amănunte obscure din biografie, relațiile de prietenie cu persoane sus-puse ale momentului, precum și, probabil, o gelozie nedisimulată a altor pretendenți liberali la a doua cea mai aleasă funcție din România nu l-au făcut deloc pe Cristian Bușoi prea simpatizat.
Utilizarea imaginilor de la tragedia care a schimbat un guvern și a scos bucureștenii în stradă împotriva politicienilor într-o prezentare dedicată problemelor Capitalei e, ca să fim cinstiți, o inabilitate, o decizie neinspirată, judecată puțin cam superficial de echipa de PR a lui Bușoi, dar nu mai mult decât atât.
Reacțiile disproporționate la această ”profanare” ne arată că potențialul candidat al liberalilor are o problemă care transcende bălbâielie și inadecvările sale. Și cred că problema își are ca origine unele asocieri considerate infame de o bună parte a criticilor săi influenți.
O asociere este cea cu Antena3, postul de știri cu cele mai bune date de audiență la acest moment în România. Bușoi știe că are o problemă de notorietate și în acest fel își justifică probabil prezențele prea dese în studiourile televiziunii deținute de fiica lui Dan Voiculescu. Având o acoperire mare, șansele de a intra și a se face cunoscut în cât mai multe case prin Antena3 cresc considerabil.
Dar Antena3 nu este un simplu post de televiziune. Mulți ani, Antena3 a fost un adevărat actor politic și asta pentru că patronul său din umbră i-a dat această identitate în luptele sale cu adversarii. Antena3 și-a asumat deschis poziții politice, antipatii și simpatii. A câștigat audiență, fără îndoială, dar a ”beneficiat” și de un număr poate mult mai mare de contestatari. Iar Bușoi nu trebuie să uite că acești contestatari au fost chiar din presă, pentru că, la rândul ei, Antena3 a avut adevărate ceremoniale de linșaj față de ei.
Bușoi mai are un motiv strategic care-l ține lipit de studiourile lui Mihai Gâdea. El știe că șansele PNL în bătălia pentru București sunt erodate de prezența mai multor competitori redutabili pe partea dreaptă. Cu alte cuvinte, chiar cu un scor bun în Capitală, liberalii pot pierde în fața PSD, pentru că voturile lor sunt ”mâncate” inevitabil de acești mici competitori de dreapta. Și-atunci Bușoi e hotărât să atace el însuși chiar electoratul PSD din București, pe linia nostalgiei USL. Or, electoratul PSD este cel mai ușor de accesat astăzi prin Antena3.
În fine, aceste calcule strategice fac din Bușoi o persona non-grata în mediul online, acolo unde Antena3 are un segment larg de contestatari vehemenți. Iar în bătălia pentru București, mediul online s-ar putea să aibă o influență decisivă, mult mai mare decât postul de televiziune la care Bușoi s-a abonat.
Așadar, Cristian Bușoi are o mare dilemă. Continuă să joace strategic asociindu-se mai departe cu un actor politic care stârnește multe resentimente în zona ”influencerilor” din online sau renunță la jocul strategic (oricum, prematur) pentru a-și apropia zona cea mai activă a ultimelor campanii electorale?
Comentează