Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Ce mai face SRI? Câştigă sau pierde?

SRI

In societatea civila, incluzandu-i aici si pe patriotii Diviziei Media SRI, disputa are loc in jurul urmatoare dileme: prin decizia CCR, careia i se adauga Ordonanta de Urgenta a Guvernului, se stabileste un alt raport intre drepturile si libertatile cetateanului si necesitatea asigurarii sigurantei nationale. O discutie intrucatva falsa. Din simplu motiv ca principalul obiectiv al sigurantei nationale este chiar conservarea drepturilor si libertatilor cetateanului. In schimb, in interiorul SRI, dilema are o natura diferita. Si ea poate fi rezumata astfel: castiga sau pierde putere SRI?

Raspunsul la aceasta intrebare este cardinala. Pentru ca orice institutie publica sau nepublica si, cu atat mai mult, orice institutie de forta are o tendinta naturala in directia acumularii unei puteri din ce in ce mai mari. Pe care o democratie schioapa i-o poate oferi. Sau pe care o democratie mai puternica i-o poate retrage. Iar aceasta putere din ce in ce mai mare catre care tinde SRI, ca institutie, propulsata de cateva minti infierbantate, nu este inchinata, in exclusivitate, cauzei sigurantei nationale. Asa cum s-a vazut de atatea ori. Dar cum raspundem la intrebarea din titlu?

Incepem prin a ne pune doua intrebari extrem de simple.

1. Isi pierde SRI calitatea neconstitutionala de participant la ancheta penala?

2. Pierde SRI accesul la toate informatiile care nu tin de siguranta nationala?

La aceste doua intrebari simple, raspunsurile sunt, astazi, la fel de simple.

Pana cand sedinta Consiliului Suprem de Aparare al Tarii nu s-a intrunit,

iar Ordonanta de Urgenta a Guvernului a ramas un simplu proiect, raspunsul la intrebarile de mai sus era dificil de dat. Cu daca si cu parca. De aici si inversunata disputa care a avut loc. Si care, pe alocuri, a mirosit a paruiala. Pentru ca, si dintr-o parte si din cealalta au intervenit in lupta personaje infierbantate. Astazi, lucrurile s-au simplificat.

Ordonanta de Urgenta a Guvernului, initiata de doamna Raluca Pruna, ministrul Justitiei si validata de CSAT, arunca in aer si in ridicol decizia CCR. In mai multe privinte.

Astfel incat, raspunsul la prima intrebare este urmatorul: Serviciul Roman de Informatii, in ciuda Constitutiei si in ciuda deciziei CCR, devine, pentru prima data, in mod oficial, participant la ancheta penala. Ordonanta de Urgenta da dreptul acestei institutii sa efectueze interceptari, care reprezinta o activitate de cercetare penala in domeniile tinand de siguranta nationala. Domenii care, in paranteza fie spus, in absenta unei legi moderne, sunt destul de confuze. Ceea ce permite, nu numai interpretari, ci si extinctii. Asta inseamna ca fondul deciziei CCR a fost aruncat in aer. Chiar atunci cand absolut toti autorii masacrului au garantat ca, indiferent ce cred ei personal, vor respecta, cu strictete, decizia CCR.

La cea de-a doua intrebare, din nou, raspunsul este foarte simplu. Intrucat Ordonanta de Urgenta stabileste, cu subiect si predicat, faptul ca autoritatea de interceptari ramane, pana una-alta, aceeasi, iar ea apartine SRI, cu severe cu tot, este usor de inteles ca serviciul secret va avea, in continuare, acelasi acces nelimitat la toate informatiile care nu au legatura cu siguranta nationala.

Restul este doar fum. Printr-un act juridic ilegal, printr-o Ordonanta de Urgenta care sfideaza Constitutia si Curtea Constitutionala, se adauga, pentru prima data, o prevedere in Codul de Procedura Penala prin care este consacrata calitatea SRI de participant la ancheta penala. Fix ca pe vremea Securitatii.

Inteleg de ce, in aceste conditii, Divizia de patrioti Media a SRI a pus batista pe tambal.

Din aceasta afacere, SRI castiga de mai multe ori. In primul rand, si-a legalizat activitatea. In al doilea rand, nu va mai fi aratat cu degetul pentru scurgerile de informatii, pentru ca, oficial, nu el va fi beneficiarul acestora. Ci DNA si DIICOT. In al treilea rand, toti cei bine informati, adica judecatorii si procurorii sau reprezentantii clasei politice, vor sti si vor lua aminte ca, si in continuare, tot SRI este jupanul.

Dar se putea si altfel? Evident. De pilda, se putea foarte bine ca prin ordonanta de urgenta sa fie infiintata o noua autoritate de supraveghere a comunicatiilor, absolut autonoma, supusa unui control strict pentru a se evita, in viitor, abuzurile si care sa preia integral infrastructura SRI. Cu severe cu tot. Iar SRI sa comande, la fel ca si parchetele, interceptarile de care are nevoie, pentru a ne proteja de spioni, de tradatori si de teroristi. Se mai putea ca, in situatia in care Ordonanta de Urgenta este neconstitutionala, pentru ca modifica o lege organica si contravine unei decizii CCR, ea sa fie desfiintata, de indata, de catre Parlament, intrunit sambata sau duminica intr-o sesiune extraordinara. Si se mai poate ca acest lucru chiar sa se petreaca in cursul saptamanii viitoare.

Daca va exista o initiativa de acest fel, vom asista la un meci interesant. Vom vedea cati dintre parlamentarii majoritatii sunt oamenii serviciilor. Si cati nu sunt. Meciul continua.

***

Un comentariu de Sorin Roşca Stănescu

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.