Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

CFR Călători s-a trezit fără mecanici suficienți. Soluția? Anulează trenuri!

ziarul national
tren cfr

25 de curse de pe raza Regionalei CFR Iași dispar la sfârșitul săptămânii din mersul trenurilor. Iar situația nu este unică în România. Conducerea CFR Călători a dispus anularea sau restrângerea circulației a 23 de trenuri de pe raza Regionalei Craiova. Potrivit datelor deținute de Club Feroviar, șefilor de regionale li s-a cerut să recurgă la anulări de trenuri în acest an.

Și, în numele ”optimizării activității”, s-a a solicitat ”încadrarea strictă în norma lunară” pentru personalul operatorului feroviar de stat. Adică zero ore suplimentare, inclusiv pentru mecanici, relatează RFI citat de Rador Radio România.

Președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim spune într-un interviu pentru RFI Romania că a avut loc un val de pensionări care nu a fost urmat de angajări. Iar CFR Calatori este subcompensată și va ajunge să primească mai puțin decit metroul din București, avertizează el:

Tăierea trenurilor de la Iași nu e unică în România.

Din informațiile pe care le am s-au tăiat și la Craiova, adică pe sucursala regională Craiova, cum s-au tăiat și pe sucursala regională Iași. Probabil urmează să se anuleze și la alte regionale. Din punctul nostru de vedere, e o greșeală managerială foarte mare și de neadmis. Observăm că cererea pieței pentru călătoria cu trenul este în creștere. Atât în România cât și în toate țările din Uniunea Europeană.

Din păcate nu avem trenuri suficiente și statul ar trebui să investească și în trenuri noi pentru operatorii de transport feroviar de călători din România. Pentru că la trenul de călători se epuizează rapid locurile. Apoi se mai suplimentează cu vagoane cu locuri. Iar după ce nu mai sunt alte vagoane existente pentru suplimentare, atunci se mai scot la vânzare doar câteva locuri în picioare, după care se închid .

În consecință, pentru că s-au epuizat locurile, s-au epuizat și biletele ce se puteau da la vânzare fără loc, nu se mai pot emite bilete pentru trenurile respective. Deci am ajuns în situația în care să nu avem trenuri suficiente. Cererea pieței este foarte mare și pentru mai multe vagoane de dormit și pentru mai multe cușete. Pentru că oamenii se pot odihni până la destinație, mai ales la distanțele lungi.

Deci vă dați seama că CFR Călători ar face încasări foarte mari dacă ar avea mai multe vagoane de dormit și mai multe cușete. Aici, statul român ar trebui să găsească soluții, ținând cont că statul român este acționarul unic al CFR Călători. Ținând cont că există contract de servicii publice pe zece ani, unde CFR Călători poate să facă investiții, să achiziționeze trenuri noi. Este ca o garanție la bancă acest contract de servicii publice pe zece ani. Există și Autoritatea de Reformă Feroviară care trebuie să aducă acele trenuri noi pe fonduri europene. Au pierdut o parte din ele.

Dacă ne referim la datele făcute publice de Club Feroviar, se vorbește de o lipsă acută de mecanici de locomotivă. Cu riscul pierderii de compensații și a plății de penalități. Cum ați putea traduce?

Este foarte simplu. CFR Călători nu a tratat cum trebuie partea de resursă umană și s-a trezit fără mecanici suficienți și fără șefi de tren și alte funcții de execuție. Din punct de vedere managerial, CFR Călători are grijă în principal de partea din centralul CFR Călători, unde vedem și acum că s-a făcut reorganizare.

Într-adevăr, se taie de la nivel de regionale, la nivel de subunități feroviare. Dar acolo sus, în centralul CFR Călători, din trei directori s-au făcut nouă directori. Dintr-un director general adjunct s-au făcut trei directori generali adjuncți. Se pare că CFR Călători are nevoie de mai mulți directori decât de personalul de exploatare.

Din lipsă de vagoane și de locomotive, din lipsă de mecanici de locomotivă, șefi de tren, CFR Călători anulează trenuri de călători sâmbăta și duminica. Și e foarte important sfîrșitul de săptămână, sâmbăta și duminica. Adică zilele când românii circulă mai mult. Vă dați seama, și ar fi și încasările cele mai mari. Atunci s-au hotărât să anuleze trenuri. Și toate acestea din lipsa de investiții și din lipsă de achiziție de trenuri noi pentru a completa numărul trenurilor existente pînă la numărul necesar asigurării cerinței pieței.

Și trebuie să mai spun un lucru foarte important. CFR Călători a fost și este practic forțată la acest fapt de subcompensarea permanentă pe care o impune statul român, începând din 2011 încoace, CFR Călători a fost subcompensată permanent. Astfel, nu s-au mai făcut angajări pe posturile rămase vacante ca urmare a schimbului de generații.... și la funcția de mecanic de locomotivă, șef de tren, la ce mai sunt.

Practic mai mult au ieșit la pensie decât s-au angajat. Pentru a reduce cheltuielile, automat rămânând personal mai puțin, s-au făcut ore suplimentare. Iar acum, pentru că n-au vrut să angajeze suficienți mecanici ca să nu mai facă ore suplimentare, nu vor să aibă nici ore suplimentare și nici ore făcute sâmbăta și duminica. Și ca să reducă cheltuielile, actuala conducere a CFR Călători dispune după cum vedem, anularea trenurilor sâmbăta și duminica.

Aceste trenuri anulate... Se apropie vacanța de vară, vom avea nevoie de multe trenuri spre mare, spre munte. Vedem și trenuri internaționale. Cum se va descurca CFR Călători?

În situația asta de lipsă trenuri, tocmai datorită faptului că mai multe trenuri se strică decât cele care se repară, pentru că CFR Călători este subcompensată, fiind subcompensată, îi scade atât numărul de vagoane, cât și numărul de locomotive și restul. ...Și avem o problemă în plin sezon.

Statul român a dat CFR Călători în anul 2024 compensație doar 70% din compensația pe anul 2023 și în anul 2023, compensația a fost la nivelul celei din anul 2014. Deși în această perioadă de zece ani, toate costurile cu terții, cu energie electrică, cu combustibil, piese de schimb și materiale s-au dublat sau s-au triplat.

S-a ajuns ca CFR Călători, care operează în toată țara, să primească aproximativ aceeași compensație ca și Metrorexul, care operează local, ca la metroul bucureștean. Și dacă mai apare și metroul din Cluj, se va ajunge probabil ca CFR Călători să primească și mai puțină compensație sau chiar deloc.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.