Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Conflict de interese și nu prea - Ce spune legea despre situația primarului Piedone

Inquam Photos/ Octav Ganea
Cristian Popescu Piedone

Agenția Națională de Integritate (ANI) îl acuză de conflict de interese pe primarului Sectorului 5, Cristian Popescu Piedone. Situația legală ar putea spune însă o altă poveste, una în care interpretarea ANI nu corespunde dreptului administrativ. Dincolo de simpatii și antipatii, normale când vine vorba despre polticieni, dincolo de interese politice imediate, să analizăm mai jos prevederile legale invocate de ANI.

Ce spune ANI

Potrivit ANI, în exercitarea atribuțiilor de primar, Cristian Popescu Piedone a emis și a semnat dispoziția de numire a ginerelui său (afin de gradul I), Andrei-Bogdan Șerban, în calitate de membru al Comisiei pentru vânzarea spațiilor comerciale sau de prestări servicii care cad sub incidența Legii nr. 550/2002.

Piedone ar fi încălcat astfel dispozițiile art. 70 și 71 din Legea nr. 161/2003, coroborate cu prevederile art. 5, lit. f) și art. 228, alin. 1, lit. a) din O.U.G. nr. 57/2019.

Art. 70 din Legea 161/2003: „Prin conflict de interese se înţelege situaţia în care persoana ce exercită o demnitate publică sau o funcţie publică are un interes personal de natură patrimonială, care ar putea influenţa îndeplinirea cu obiectivitate a atribuţiilor care îi revin potrivit Constituţiei şi altor acte normative.

Art. 71 din Legea 161/2003:  „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public.

Art. 5 lit. f) din OUG 57/2019 (Codul Administrativ): „aleşii locali - primarul, viceprimarul, consilierii locali, preşedintele consiliului judeţean, vicepreşedinţii consiliului judeţean şi consilierii judeţeni; în exercitarea mandatului lor, aleşii locali îndeplinesc o funcţie de autoritate publică;”

Art. 228 alin. 1 lit. a) din OUG 57/2019 (Codul Administrativ): „(1) Alesul local aflat în conflict de interese în condiţiile prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările şi completările ulterioare, are obligaţia să se abţină de la emiterea sau participarea la emiterea ori adoptarea actului administrativ, de la încheierea sau participarea la încheierea actului juridic respectiv, care ar putea produce un folos material pentru sine sau pentru: a) soţ, soţie sau rude ori afini până la gradul al II-lea inclusiv.

Ce spune de fapt Legea 550/2002

Procedura la care face referire ANI este reglementată de Legea 550/2002 privind vânzarea spaţiilor comerciale proprietate privată a statului şi a celor de prestări de servicii, aflate în administrarea consiliilor judeţene sau a consiliilor locale, precum şi a celor din patrimoniul regiilor autonome de interes local.

Articolul 6 al legii prezintă mecanismul de desemnare a reprezentanților în Comisia pentru vânzarea spațiilor comerciale.:

„1) În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, în fiecare comună, oraş, municipiu, sector al municipiului Bucureşti sau judeţ, în care există spaţii care cad sub incidenţa prezentei legi, se constituie o comisie pentru vânzarea spaţiilor comerciale sau de prestări de servicii, denumită în continuare comisie. Comisia se constituie prin dispoziţie a primarului, respectiv a preşedintelui consiliului judeţean, şi va fi formată din 5 membri titulari şi 2-3 membri supleanţi, după cum urmează:

a) 3 reprezentanţi ai consiliului local sau, după caz, ai consiliului judeţean în a cărui administrare se află spaţiul comercial sau de prestări de servicii ori sub a cărui autoritate se află regia autonomă deţinătoare a spaţiului; desemnarea reprezentanţilor consiliului se face prin vot deschis cu votul a două treimi din numărul consilierilor.”

Astfel, potrivit legii, desemnarea lui Andrei-Bogdan Șerban, ginerele lui Piedone, a fost făcută prin Hotărâre a Consiliului Local. Dispoziția de constituire a comisiei reprezintă doar ducerea la îndeplinire a hotărârii CL, nu actul administrativ de desemnare a reprezentanților. O altă interpretare ar contrazice atât litera, cât și spiritul legii, obligând primarii să facă gestul inutil al delegării de atribuții pentru o procedură prevăzută de lege.

Astfel, cum primarul nu are competența legală de a desemna membrii comisiei, nu poate fi vorba despre un conflict de interese.

Primarul ar avea puterea de a desemna membrii comisiei doar în cazul în care „persoanele care urmează să facă parte din comisie nu sunt nominalizate în termenul fixat de primar”, caz în care „acesta va stabili din oficiu componenţa comisiei”. Nu este vorba despre așa ceva, pentru că în cazul de la Sectorul 5 există o hotărâre de Consiliu Local prin care ginerele lui Piedone a fost desemnat.

content-image

content-image

content-image

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.