Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Conflictul MS-MAI ia amploare: Rafila îl acuză pe Arafat că invocă legea 'trunchiat și cel puțin interpretabil' pentru a pune mâna pe medicina de urgență

Inquam Photos / Octav Ganea
rafila arafat

Ministerul Sănătății, condus de Alexandru Rafila, reacționează la replica primită de la Departamentul pentru Situații de Urgență din cadrul MAI, condus de Raed Arafat, pe tema proiectului de lege prin care DSU și-ar extinde competențele asupra întregii asistențe medicale de urgență, fără să consulte MS.

  • CONTEXT: Ministerul de Interne a supus dezbaterii publice un proiect de lege care vizează reorganizarea instituţiei, iar potrivit prevederilor documentului asistenţa medicală de urgenţă ar urma să fie coordonată de către Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă. Ministrul Sănătăţii, Alexandru Rafila, acuză că nu a fost informat despre acest proiect, ba mai mult, ministerul pe care-l conduce nu se află pe lista instituţiilor avizatoare. Rafila susţine că opoziţia sa nu are legătură cu persoana medicului Raed Arafat, ci cu activitatea medicală, care este finanţată de către Ministerul Sănătăţii. „Eu sunt gata să-i cedez domnului Arafat poziţia de ministru al Sănătăţii”, a afirmat Rafila, miercuri seară, la România TV. În replică, DSU afirmă că are, încă de la înfiinţare, atribuţii pe linia asistenţei medicale de urgenţă, iar documentul doar integrează articole din actele normative în vigoare. „Atribuţiile DSU şi ale Ministerului Sănătăţii nu interferează”, au transmis reprezentanţii DSU, precizând că acesta este motivul pentru care Ministerul Sănătăţii nu a fost informat cu privire la prevederile proiectului.

Într-o replică la explicațiile DSU, Ministerul Sănătății transmite că prin noua lege se  adaugă la domeniul de activitate al MAI coordonarea asistenței medicale de urgență, activități specifice domeniului de activitate al MS conform Legii nr 95/2006.

Redăm mai jos replica MS:

„Astfel, în proiectul de lege se  menționează expres, la art 6 alin  (2) pct 8 că MAI are ca ”atribuții specifice domeniului afacerilor interne” (..) coordonarea integrată, la nivel național, a activităților de (..) asistență medicală de urgență, fapt pe care îl justificați  invocând, trunchiat și cel puțin interpretabil, textul OUG 1/2014, respectiv OUG 21/2004-ambele cu modificările și completările ulterioare, inclusiv prin OUG 68/2020,

În fapt, atribuțiile structurii MAI denumită DSU privesc doar coordonarea operațională - în mod  excepțional, pentru gestionarea, strict doar a ”unei situaţii de urgenţă”, o situație TEMPORARĂ.

Chiar atribuțiile DSU de la art 241 din OUG 21/2004 privesc DOAR situațiile de urgență, nicidecum perioadele când NU există nicio situație de urgență.

Aceasta  nu justifică înlocuirea coordonării operaționale exercitate de o structură a MAI (DSU) pe timpul gestionării unei situaţii de urgenţă (cf art 2 lin n OUG 21/2004) pentru  ”restabilirea stării provizorii de normalitate” (cf art I (1) lit a) OUG 1/2014) cu trecerea în ”atribuțiile specifice domeniului afacerilor interne”  a coordonării asistenței medicale de urgență, parte integrantă a ASISTENȚEI MEDICALE aflate în domeniul de activitate al Ministerului Sănătății, conform Legii nr 95/2006.

Rugăm  analiză asupra actelor normative în discuție, cu privire la:

-Coordonarea activităților privind gestionarea strictă a ”situaţiilor de urgenţă” și a resurselor necesare ”restabilirii stării provizorii de normalitate” -art I alin (1) lit a)  din OUG 1/2014;

-definirea SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ ca ”evenimente excepţionale, cu caracter nonmilitar, care ameninţă viaţa sau sănătatea persoanei, mediul înconjurător, valorile materiale şi culturale, iar pentru restabilirea stării de normalitate sunt necesare adoptarea de măsuri şi acţiuni urgente, alocarea de resurse specializate şi managementul unitar al forţelor şi mijloacelor implicate” art 2 lit a din OUG 21/2004;

-definirea coordonării operaționale ca ”totalitatea măsurilor dispuse şi a acţiunilor desfăşurate de către factorii de decizie premergător şi pe timpul gestionării unei situaţii de urgenţă, în vederea organizării intervenţiei şi utilizării capabilităţilor disponibile într-o concepţie unitară, pentru atingerea obiectivelor stabilite

”Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă îndeplineşte următoarele atribuţii principale: a) coordonarea, în sistem integrat, a acţiunilor de gestionare a situaţiilor de urgenţă; Art. 241. - 14/05/2020 - Art. 24^1 . - a fost introdus prin Ordonanţă de urgenţă 68/2020-OUG 21/2004.

Prin urmare, reiterăm că asistența medicală de urgență se află în responsabilitatea exclusivă  a Ministerului Sănătății pe tot parcursul perioadelor în care  ne aflăm ÎN STARE DE NORMALITATE, nu ne aflăm ” pe timpul gestionării unei situaţii de urgenţă (cf art 2 lin n OUG 21/2004) și nu este necesară ”restabilirea stării provizorii de normalitate” (cf art I (1) lit a) OUG 1/2014)”, transmite MS.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.