Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Imagini cu cadavre de ruși, muzica trupei Abba sau citate din Shakespeare. Cum câștigă Ucraina războiul cu ajutor acestor elemente

bbc.com
meme

După aproape opt luni, războiul din Ucraina atârnă în balanță. Contraofensivele ucrainene continuă să facă progrese, în timp ce forțele rusești continuă să preseze în altă parte. Dar pe internet, este o afacere foarte unilaterală, informează bbc.com.

"Aceasta este o națiune de meme", spune Olena, o antreprenoare din Kiev care gestionează echipe de voluntari în social media. "Dacă ar fi fost un război al meme-urilor, am fi câștigat".

Olena nu este numele ei real. Din cauza naturii sensibile a activității pe care ea și echipele sale o desfășoară în numele Ministerului ucrainean al Apărării, ea a cerut să rămână anonimă. Echipele ei lucrează non-stop, reacționând în câteva ore la știrile din întreaga țară, producând videoclipuri percutante, adesea pe muzică, pentru publicul ministerului din țară și din străinătate.

La fel cum Zelenski, președintele Ucrainei, își adaptează discursurile în parlamentele străine pentru a ține cont de istoria, cultura și sensibilitatea locală, la fel și echipa internațională a Olenei, formată din cinci persoane, își adaptează mesajele.

În iunie, un videoclip de mulțumire a Marii Britanii pentru asistența militară a fost realizat pe muzica lui Gustav Holst și a trupei The Clash, cu imagini cu Shakespeare, David Bowie, Lewis Hamilton și un montaj cu arme antitanc furnizate de Marea Britanie în acțiune. Mai recent, decizia președintelui francez Emmanuel Macron de a furniza tunuri autopropulsate Caesar a fost întâmpinată cu un videoclip în care se declara: "Gesturile romantice iau multe forme".

content-image

Imagini cu trandafiri roșii, ciocolată, orizontul Parisului, urmate de armele în acțiune, au fost puse - poate inevitabil - pe sunetul neîncăpătoarei piese Je T'aime Moi Non Plus a lui Serge Gainsbourg și Jane Birkin. Cu aluzii la un bromance Macron-Zelenski, a fost sugestiv și complet ironic.

Olena spune că unul dintre videoclipurile sale preferate de "mulțumire" a lăudat Suedia pentru investiția sa în Ucraina, în raport calitate-preț: lansatoare de rachete Carl Gustav de 20.000 de dolari (17.900 de lire sterline), capabile să doboare tancurile rusești T-90 în valoare de 4,5 milioane de dolari. Melodia? Ați ghicit-o: Money, Money, Money, Money de la Abba.

content-image

Datorită eforturilor echipei, pagina de Twitter a Ministerului Apărării are acum 1,5 milioane de urmăritori din întreaga lume. Unele dintre videoclipuri au fost vizualizate de peste un milion de ori. Videoclipul lor cel mai de succes, a adunat 2,2 milioane de vizualizări. Videoclipul îi ironiza pe ruși pentru că își petreceau vacanța în peninsulă și a fost realizat pe melodia Cruel Summer a celor de la Bananarama.

"Ideea principală este de a vorbi cu publicul internațional și de a arăta că Ucraina este de fapt capabilă să câștige", spune ea. "Pentru că nimeni nu vrea să investească în învinși".

Dar o altă echipă a Olenei realizează lucrări mai subversive, menite să evidențieze pierderile rusești și să-i demoralizeze pe invadatorii Ucrainei.

Având în vedere că pe platformele de socializare sunt postate o mulțime de videoclipuri care prezintă eșecurile militare rusești, echipa nu duce lipsă de material. Dar au învățat prin încercări și erori ce funcționează și ce nu. "Am început să afișăm cadavre de ruși", spune Olena. "Și apoi ne-am dat seama că, de fapt, nu funcționa. Nu făcea decât să-i unească împotriva noastră".

Echipa a încercat apoi să facă apel la conștiința soldaților ruși arătând imagini cu civili ucraineni morți. Din nou, a părut să cadă în urechi surde. "Ne-am dat seama că de fapt erau mândri de asta. Nu condamnau deloc acest lucru", spune ea. "Ne-am dat seama că trebuie să facem acest lucru într-un mod mult mai sofisticat".

Acum, voluntarii analizează platformele de socializare rusești, căutând să apese pe butoane și să cerceteze punctele slabe din anumite zone ale țării. "Dacă o faci în Saratov, trebuie să știi ce se întâmplă în Saratov", spune Olena. "Dacă o faci în Nijni Novgorod, trebuie să știi ce se întâmplă în Nijni Novgorod".

Este extrem de greu de măsurat impactul pe care îl are această muncă, dar recenta mobilizare parțială a lui Vladimir Putin le-a oferit voluntarilor o mulțime de material cu care să lucreze. "Așteptam mobilizarea", spune Olena. "Știam că va fi foarte demoralizant pentru ei". Cel mai bogat filon de material se găsește pe serviciul de mesagerie Telegram. Olena îl numește "Vestul sălbatic".

content-image

Voluntarii care furnizează materiale pentru Ministerul Apărării sunt doar o mică parte dintr-o comunitate vastă, vibrantă, cu un patriotism feroce și extrem de ireverențioasă, care reacționează la evenimentele de pe teren, uneori cu o viteză uimitoare.

Zeci de canale Telegram atrag un număr uriaș de adepți. Unul dintre ele, numit "Ofensiva ucraineană", are 96.485 de urmăritori. Sloganul său este "luptăm pe fronturile "civil-meme" ale războiului informațional din 2014". Acesta oferă o dietă de actualizări militare, trolling deschis la adresa Moscovei și ocazionale lovituri la adresa acoperirii mediatice occidentale (inclusiv BBC).

La fel ca majoritatea celorlalte canale, nu se ferește să arate suferința, inclusiv imagini cu soldați ruși morți sau pe moarte. Recenta explozie de pe podul rusesc Kerch, care leagă Rusia de Crimeea ocupată, a declanșat un val de videoclipuri, glume și meme-uri, armata ucraineană de pe internet sărbătorind cu sălbăticie.

Dar țara nu s-a transformat într-o națiune de ninja digitali peste noapte. Opt ani de război în regiunea Donbas din estul țării le-au oferit oamenilor mult timp pentru a-și perfecționa abilitățile, de la contracararea dezinformării la difuzarea de conținut umoristic menit să ridice moralul.

Mediul actual al rețelelor de socializare, spune Ihor Solovey, șeful Centrului ucrainean pentru comunicare strategică și securitate informațională, reflectă o convergență rară a sentimentelor oficiale și populare.

"Asistăm poate la prima dată în istorie când societatea civilă are încredere în stat și îl ajută", mi-a spus el. "Forțele armate își fac treaba lor, în timp ce societatea creează conținut, meme-uri, lucrări creative pe cont propriu. Pentru că toată lumea se simte responsabilă pentru propriul viitor."

În mod ciudat, având în vedere reputația Rusiei în ceea ce privește fermele de troli și escrocii dubioși cu presupuse legături cu Kremlinul, răspunsul pare să fie: nu prea multe. La începutul acestei luni, doi binecunoscuți farsori ruși au reușit să îl păcălească pe ministrul de externe al Ucrainei, Dmytro Kuleba, făcându-l să creadă că vorbește cu fostul ambasador al SUA la Moscova, Michael McFaul.

Au fost difuzate fragmente în mass-media de stat rusească, în care dl Kuleba părea să recunoască faptul că Ucraina este responsabilă pentru recentele atacuri din Crimeea și Rusia - deși farsa a fost realizată înainte de explozia de la podul Kerch din 8 octombrie.

Dar dacă Rusia are o armată de internet la fel de inventivă, Olena spune că nu a văzut prea multe semnale în acest sens.

"Rușii nu au reușit să inventeze nimic interesant", spune ea. "Nici umor, nici frumusețe. Nici măcar durere. Nici compasiune".

 

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.