Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Cum s-a 'dezlănțuit' Iohannis și ce poate face el mai departe

presidency.ro
Klaus Iohannis

Din declarațiile de astăzi ale președintelui Klaus Iohannis privind (ne)promulgarea legilor de reformă a Justiției se pot distinge două direcții propriu-zise de acțiune viitoare.

În privința legilor Justiției...

... Președintele va prelungi cât poate procesul de adoptare și va complica viața Parlamentului dacă acesta dorește să insiste cu modificările propuse.

Prin declarațiile sale, domnul Iohannis a propus Curții Constituționale a României să amâne orice decizie privind pachetul de legi până la primirea unui feedback din partea Comisiei de la Veneția.

CCR poate să nu dea curs invitației dar, dată fiind importanța subiectului pentru statul de drept și dată fiind existența acestei cereri fără precedent și foarte explicite, ar fi destul de greu.

Dacă Comisia de la Veneția găsește hibe în proiectele de legi care depășesc interpretarea CCR de până acum, atunci Curtea se va afla într-o situație delicată. Despre aceasta vom vorbi mai jos. Cel mai simplu pentru Curte este să decidă că anumite comentarii ale Comisiei, deși importante din punct de vedere al apărării sistemului de drept, sunt mai degrabă judecăți de oportunitate și ca atare nu pot fi evaluate de către CCR ci doar de către Parlament.

Un eventual verdict în această direcție întărește mâna Președintelui în relație cu Parlamentul. Domnul Iohannis va putea retrimite legea înapoi nu doar în numele său și al celor care l-au votat ci și în numele Europei din care facem parte și care se uită la Comisia de la Veneția pentru ghidare exact în acest gen de situații.

Mai mult, o sumă de comentarii negative din partea Comisiei pot să pună în pericol alocarea europeană de fonduri europene. Deja există mișcări clare în Uniunea Europeană în această direcție, mișcări inspirate în primul rând de Ungaria și Polonia dar care pot fi extinse și către România. O serie de critici ale Comisiei de la Veneția, dacă nu sunt rezolvate pozitiv, vor putea fi folosite drept „muniție” pentru o decizie de a tăia accesul României la fonduri.

Acesta ar fi un subiect impopular inclusiv în cadrul electoratului PSD.

Asumare vs. evitare de riscuri

Dar să revenim la dilema Curții Constituționale. Nu știu dacă ați observat, dar CCR se cam ferește să apeleze vreodată la Comisia de la Veneția. Motivele acestei ezitări nu au fost niciodată discutate public dar ele pot fi bănuite. Anume, orice poziție negativă a acesteia din urmă pune CCR în fața unei alegeri neplăcute. Asta nu deoarece deciziile Comisiei ar fi obligatorii ci tocmai pentru că sunt facultative. Dacă CCR alege să țină cont de ele mai ales când atunci când sunt în contradicție cu pronunțării anterioare ale Curții, atunci va dezamăgi acea parte a electoratului și, eventual, acea partea sponsorilor politici care se așteaptă ca CCR să stea „drept în fața” presiunilor internaționale.

Dacă, în schimb, CCR hotărăște să își mențină poziția chiar și atunci când aceasta este în contradicție cu recomandările Comisiei, atunci se expune riscului de a supăra celălalt electorat, care va spune că, iată, Curtea Constituțională devine Curtea NeConstituțională a României.

Până acum chiar și președintele pare să se fi ferit să forțeze această alegere. În definitiv, CCR este singurul său aliat instituțional și, cu siguranță, singura instituție care îl poate apăra de intenția PSD de a eroda treprtat din atribuțiile sale.

Faptul că domnul Iohannis își asumă acuma acest risc, în continuarea declarațiilor sale neobișnuit de critice la adresa PSD și venind după cererea privind demisia Vioricăi Dăncilă, arată ceea ce am putea numi un „Iohannis dezlănțuit”. Atunci când se dezlănțuie, dl Iohannis, desigur, tot nu seamănă cu Corneliu Vadim Tudor sau alte personaje mai mult sau mai puțin exotice din politica românească. Dar există un sentiment de ardere a podurilor atunci când cere o acțiune guvernamentală despre care știe sigur că nu va fi înfăptuită sau când riscă animozitatea Curții Constituționale. Pare să fie un nou Iohannis care a ieșit din starea sa naturală de prudență, atenție și îngrijorare și a decis că, date fiind mizele actuale, poate și trebuie să riște. Este interesat de urmărit mai departe dacă și alegerile din 2019 vor fi considerate o miză la fel de importantă.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.