DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Dezmăț financiar constatat de Curtea de Conturi: Primăriile au cheltuit nelegal peste 10 milioane de lei din fondurile de la Ministerul Dezvoltării

Curtea de Conturi

Curtea de Conturi constată în raportul privind utilizarea fondurilor bugetare în 2019 nereguli precum cumpărarea de către Secretariatul General al Guvernului a unor sisteme informatice care nu s-au folosit, cheltuierea nelegală a unor fonduri primite de primării de la Ministerul Dezvoltării, acordarea eronată a unor drepturilor de natură salarială, inclusiv sporuri, premii la Ministerul Sănătății și Ministerul Energiei, servicii de consultanță rămase fără efect:

Citește și: VIDEO Renate Weber ARUNCĂ ÎN AER România: Se pot DESFIINȚA toate pensiile speciale, cu excepția celor ale magistraților! .

SGG

A fost identificată achiziția în anul 2019 a unui sistem informatic de urmărire și management a mijloacelor fixe, pentru care a fost achitată suma de 565 mii lei, sistem care la data efectuării auditului financiar (august 2020) nu era utilizat, nefiind respectate astfel principiile de economicitate și eficacitate în utilizarea fondurilor publice.

Ministerul Dezvoltării

În verificările efectuate în cursul anului 2020 de către camerele de conturi la unități administrativ-teritoriale (UAT) beneficiare ale fondurilor publice alocate în anul 2019 de MLPDA s-au constatat cazuri de utilizare eronată a acestora. Din centralizarea datelor prezentate de camerele de conturi teritoriale au rezultat sume cheltuite eronat, în valoare de 10.236 mii lei (valoarea estimată prin extrapolare fiind de 37.124 mii lei).

Camerele de conturi județene au efectuat verificări la nivelul UAT-urilor asupra modului de utilizare a fondurilor publice cheltuite în anul 2019. Până la data finalizării misiunii de audit la MLPDA au fost efectuate verificări asupra unui eșantion de 608 UAT-uri care au derulat 1.215 proiecte de investiții cu finanțare de la MLPDA, cu o valoare totală a decontărilor de la MLPDA, în anul 2019, în sumă de 1.940.983 mii lei. Din aceste verificări au fost constatate plăți nelegale aferente obiectivelor de investiții finanțate de MLPDA, în valoare totală de 10.236,3 mii lei, la 226 de obiective de investiții finanțate din bugetul de stat.

Ministerul Sănătății

  • stabilirea eronată a drepturilor de natură salarială, inclusiv a sporurilor, premiilor și a altor drepturi acordate funcționarilor publici, personalului contractual, persoanelor cu funcții de conducere și personalului care ocupă funcții de demnitate, precum și a cheltuielilor de cazare și alocațiilor ce depășesc nivelul stabilit, în valoare de 2.747 mii lei (SAJ Gorj, SAJ Teleorman, DSP Botoșani, DSP Bistrița-Năsăud, DSP Botoșani, Institutul de Psihiatrie Socola Iași, Spitalul Clinic Județean de Urgență Târgu Mureș);
  • efectuarea de cheltuieli nelegale cu servicii de contabilitate externalizate, în sumă de 204 mii lei (DSP Dolj);
  • decontarea nejustificată din bugetul de stat a unor cheltuieli cu servicii medicale prestate pe linia de gardă către spitale, în sumă de 385 mii lei (DSP Dolj);
  • achiziția nelegală a două autovehicule prin leasing financiar, în sumă de 97 mii lei (DSP Dolj);
  • efectuarea de plăți nelegale pentru indemnizația de hrană pentru manager, membrii comitetului director, în sumă de 33 mii lei (SAJ Gorj);

Ministerul Energiei

În anul 2019, Ministerul Energiei a acordat drepturi de natură salarială fără respectarea prevederilor legale privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, respectiv acordarea de drepturi de natură salarială, în alte condiții decât cele stabilite de Legea-cadru nr. 153/2017, pentru care au fost efectuate plăți în sumă de 345,2 mii lei, reprezentând:

• 60,8 mii lei, drepturi salariale acordate peste nivelul salariului de bază stabilit în Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, în cazul a șapte persoane detașate de la alte entități. Ministerul Energiei nu a acordat drepturile salariale prevăzute de Legea-cadru nr. 153/2017, aferente funcției pe care au fost detașate, ci a acordat drepturile salariale stabilite de către angajatorul de la care au fost detașați, al cărui nivel este mult mai mare decât valoarea salariului de bază stabilit pentru personalul plătit din fonduri publice, corespunzător funcției pe care au ocupat-o;

• 117 mii lei, drepturi salariale stabilite în cazul a 29 de salariați, la nivelul stabilit prin Legea-cadru nr. 153/2017 pentru anul 2022, în condițiile în care, în anul 2019 aveau dreptul la majorări salariale care se situau sub acest nivel, de acest nivel al salariilor fiind îndreptățiți să beneficieze treptat până în 2022. Ministerul Energiei, începând cu data de 1 ianuarie 2019, în temeiul art. 38 din Legea nr. 153/2017, respectiv art. 34 din OUG nr. 114/2018 privind instituirea unor măsuri în domeniul investițiilor publice şi a unor măsuri fiscal-bugetare, modificarea şi completarea unor acte normative şi prorogarea unor termene, avea obligația să procedeze la majorarea salariilor de bază aflate în plată în decembrie 2018, cu 1/4 din diferența dintre salariul de bază prevăzut de lege pentru anul 2022 şi cel din luna decembrie 2018;

• 167,4 mii lei, sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă, acordat în cuantum mai mare decât cel prevăzut de lege, respectiv fără a fi limitat la nivelul celui acordat pentru luna decembrie 2018, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție şi își desfășoară activitatea în aceleași condiții. Ministerul Energiei a acordat salariaților săi, în anul 2019, sporul pentru condiții periculoase sau vătămătoare de muncă prin aplicarea cotei procentuale de 15% la salariul de bază stabilit pentru anul 2019, fără a limita cuantumul acestuia la nivelul celui acordat pentru luna decembrie 2018. În cazul a patru persoane detașate la Ministerul Energiei, în anul 2019 a efectuat plăți în sumă de 19 mii lei pentru cheltuieli fără bază legală, reprezentând indemnizații de detașare/delegare (în cuantum de 20 lei/zi) și chirii, în condițiile în care acestea își aveau domiciliul în localități situate la distanțe mai mari de 50 de kilometri (Drobeta Turnu-Severin, Petroșani, Târgu Jiu și Sibiu), context în care, potrivit legii, erau îndreptățite numai la cheltuieli cu chir

Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc

Principiul bunei gestiuni financiare în utilizarea fondurilor publice nu a fost respectat în cazul cheltuielilor în sumă de 1.887,4 mii lei, efectuate pentru achiziționarea de servicii de consultanță și proiectare care nu și-au atins scopul, respectiv pentru implementarea proiectului de investiții „Memorialul Închisoarea Tăcerii Râmnicu Sărat și Centrul Educațional privind Comunismul din România”. Aceste cheltuieli s-au efectuat în condițiile în care nu au fost asigurate sursele de finanțare pentru realizarea efectivă a obiectivului de investiții, fapt ce a condus la expirarea perioadei de valabilitate a documentelor (certificat de urbanism, avize și acorduri) obținute pentru începerea execuției lucrărilor de investiții, pentru care s-a achitat suma de 34,9 mii lei

Societatea Comercială pentru Servicii de Telecomunicații și Tehnologia Informației în Rețelele Electrice de Transport - TELETRANS SA

Societatea a efectuat plăți în sumă de 7.199,4 mii lei (la care se adaugă TVA) pentru CNTEE Transelectrica SA, reprezentând servicii de asigurare a unui centru de urgență, într-un spațiu închiriat de la un furnizor privat de servicii, fără a avea documente justificative care să certifice prestarea lor. Plata s-a realizat având la bază procese-verbale de acceptanță, în care sunt înscrise generic serviciile recurente, fără valoare pentru fiecare serviciu în parte și fără a avea la bază documente care să certifice prestarea acestor servicii la nivelul sumelor plătite.

Societatea Națională de Radiocomunicații SA

Alocarea sumei de 3.431,4 mii lei pentru achiziția a două licențe comerciale multiplex UHF, sumă plătită către Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), fără ca entitatea să utilizeze aceste licențe și, implicit, fără să realizeze venituri. Din documentele prezentate de entitate s-a constatat faptul că Studiul tehnico-economic privind proiectul DVB-T2 cu implementarea licențelor a fost efectuat după momentul achiziției acestora

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.