Vlad Alexandrescu, senator USR, a lansat un atac asupra directorilor de muzee, teatre, filarmonici, opere, biblioteci, așezăminte culturale publice pe care îi acuză că sunt înscăunați politic și că plătesc pentru proiectele de management. Senatorul a primit o replică pe măsură din partea directorilor de muzee, care îl acuză că nu știe să facă diferența între manageri. În plus, oamenii de cultură îi solicită lui Vlad Alexandrescu scuze publice.
”Domnul fost ministru al culturii, Vlad Alexandrescu, în calitatea domniei sale de senator al USR, aduce grave acuzații tuturor managerilor din sectorul cultural. Motiv pentru care solicităm scuze publice din partea domniei sale.
Citește și: VIDEO Momente de groază pentru o vloggeriță! A fost bătută cu o rangă în plină stradă de un consilier local
Într-o postare făcută duminică, 31 mai 2020, cu scopul de a lua pulsul comunității online cu privire la o propunere legislativă ce îi aparține şi care vizează managementul instituțiilor publice de cultură, domnul senator Vlad Alexandrescu aduce o serie de acuzații grave la adresa tuturor managerilor instituțiilor publice din sectorul cultural de stat.
Domnia sa folosește, la modul general, cuvintele „înscăunat politic” pentru toți managerii instituțiilor publice de cultură (teatre, filarmonici, opere, muzee, biblioteci, așezăminte culturale publice). Nereușind să facă diferența între manageri, a ales să facă o prezentare la modul general fără comparații sau exemple concrete și elocvente şi, mai mult, fără să realizeze ridicolul situației. Ridicol dat de faptul că tocmai un politician care a fost înscăunat politic în înalte funcții de demnitate publică este cel care acuză câștigătorii unor concursuri de „înscăunare politică”.
Citește și: Ludovic Orban, surprins în timp ce se ducea la o terasă din Centrul Vechi al Capitalei
Domnul senator USR Alexandrescu Vlad , îi acuză de „cumetrie” şi alte nereguli, pe toți managerii instituțiilor culturale, însă omite să-şi prezinte logic şi fluent motivele pentru care, împreună cu colegul său, senatorul PSD Lucian Romașcanu a făcut o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.189/2008 privind managementul instituțiilor publice de cultură precum și pentru modificarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr.63/2010 pentru modificarea și completarea Legii nr.273/2006 privind finanțele publice locale, precum și pentru stabilirea unor măsuri financiare.
Un controversat proiect, contestat și extrem de criticat încă de la prima sa apariție, în anul 2016, atunci când fostul ministru al Culturii Vlad Alexandrescu dorea să impună modificarea OUG nr.189/2008, fără a aduce în prim plan şi argumente concrete.
Şi atunci, ca şi acum, cei care au fost primii opozanți au fost UNITER şi INCFC, entități care au luat poziție vizavi de controversata propunere legislativă ce privește managementul instituțiilor publice de cultură.
Domnul senator USR Alexandrescu Vlad -Tudor acuză, jignește şi atacă dar omite să spună că nici un manager al vreunei instituții de cultură, nici o personalitate marcantă a vieții culturale românești şi nici o asociație recunoscută şi autorizată în mediul cultural românesc nu a fost invitată la discuții sau consultată pe tema propunerii legislative ce prevede modificări importante în managementul instituțiilor publice de cultură.
Ca o paranteză, îi amintim domnului senator Alexandrescu că aparține unei formațiuni politice care condamna lipsa unui dialog real cu societatea civilă sau categorii profesionale în promovarea unor legi. Acum chiar domnia sa este cel care face același lucru fără a consulta factorii direct implicați ! Oare de ce ?
Mai mult decât atât, în postarea domniei sale, fostul ministrul al Culturii, Vlad Alexandrescu, pune întrebări din contextul cărora reiese tocmai inversul celor ce apar în proiectul de lege neexplicând punctual reforma pe care o dorește numai la vârful mediului cultural, prin schimbarea managerilor, indiferent de activitatea acestora.
Citește și: PSD, anchetat de DNA. Care sunt motivele anchetei de amploare
De asemenea, domnul senator USR , Alexandrescu Vlad–Tudor omite să precizeze sursele de finanțare pentru unele dintre punctele prevăzute în proiectul său legislativ dar şi să explice motivele pentru care este atât de ofensiv la adresa actualilor manageri.
Manageri care, astăzi, pretind scuze domnului senator. Pe cât posibil am dori ca domnul senator să vină cu nume și dovezi în susținerea celor declarate. Altfel, vom considera ca fiind o gravă ofensă la adresa celor care conduc instituții de cultură. O ofensă care frizează calomnia.
Citește și: VIDEO Raed Arafat, precizări pentru cei care se întorc în România după 15 iunie. Ce măsuri se vor lua
ASOCIAȚIA REȚEAUA NAȚIONALĂ A MUZEELOR DIN ROMÂNIA
ASOCIAȚIA MANAGERILOR DIN MUZEE
ASOCIATIA MUZEELOR IN AER LIBER DIN ROMANIA
Tiberiu ALEXA - Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»
Ciprian Ștefan ANGHEL - Complexul Muzeal Național "Astra", Sibiu
Corina BEJINARIU - Muzeul Județean de Istorie și Artă Zalău
Daniel Costache BOLOCAN - Muzeul Județean Buzău
Flavius Petru BOZU - Muzeul "Banatului Montan", Reșița
Theodor BRADATANU - Muzeul de Artă "Ion Irimescu", Fălticeni
Citește și: De la Academia de Informații a SRI, a ajuns membru al CA la Rompetrol Rafinare. Legătura cu Monica Anisie
Sorin Marcel COLESNIUC - Muzeul de Istorie Națională și Arheologie Constanța
Ioan CRISTESCU - Muzeul Național Literaturii Române, București
Narcis Iustin DEJANU Muzeul Viticulturii și Pomiculturii Golești
Ștefan DUMITRACHE Muzeul Municipal Curtea de Argeș
Mihai GORGOI - Muzeul Național Bran
Ovidiu IGNAT – Complexul Astronomic Baia Mare
Claudiu ILAȘ - Muzeul Național al Banatului, Timișoara
Felix Florin MARCU - Muzeul Național de Istorie al Transilvaniei
Monica MARE - Muzeul Județean de Etnografie și Artă Populară, Baia Mare
Pavel MIREA - Muzeul Județean Teleorman
Ramona Maria MOCANU - Muzeul Județean „Stefan cel Mare“ Vaslui
Marius Gabriel NECULAE - Muzeul Municipal Râmnicu Sărat
Virgil Ștefan NIȚULESCU - Muzeul Național al Țăranului Român
Alexandru OPREA - Muzeul Municipal Câmpulung
Valentin PARNIC - Muzeul Dunării de Jos, Călărași
Gheorghe PETRE - Muzeul Național al Agriculturii, Slobozia
Iulian Pintilie - Complexul Muzeal "Iulian Antonescu", Bacău
Luis Ovidiu POPA - Muzeul Național de Istorie Naturală "Grigore Antipa", București
Radu POPICĂ - Muzeul de artă Brașov
Paula POPOIU - Muzeul Național al Satului „Dimitrie Gusti“ București
Florin RIDICHE - Muzeul Olteniei, Craiova
Valer RUS - Muzeul "Casa Mureșenilor" Brașov
Citește și: VIDEO Momente de groază pentru o vloggeriță! A fost bătută cu o rangă în plină stradă de un consilier local
Viorel RUSU - Muzeul Județean de Istorie și Arheologie Maramureș
Tudor Alexandru SĂLĂGEAN - Muzeul Etnografic al Transilvaniei, Cluj Napoca
Zoltan SOOS - Muzeul Județean Mureș
Lăcrămioara STRATULAT - Complexul Muzeal Național "Moldova", Iași
Mădălin Ionuț ȘERBAN - Complexul Muzeal de Științele Naturii, Galați
Ernest Oberlander TÂRNOVEANU - Muzeul Național de Istorie a României
Cristina Maria TOMA - Muzeul Național al Hărților și Cărții Vechi
Cristina ANDREI – Muzeul George Enescu , București
Constantin Emil URSU – Muzeul Bucovinei , Suceava”, se arată în mesajul directorilor de muzeu.
Citește și: Ludovic Orban, surprins în timp ce se ducea la o terasă din Centrul Vechi al Capitalei
STIRIPESURSE.RO vă prezintă și postarea acuzatoare a lui Vlad Alexandrescu:
"Azi e duminică, vă propun să vorbim despre cum vrem să arate un manager al unei instituții publice de cultură (teatre, filarmonici, opere, muzee, biblioteci, așezăminte culturale publice).
Vrem să fie înscăunat politic cu pilele de la partid pe baza unui proiect de management scris uneori de altcineva contra unei sume de bani sau vrem să fie ales dintre mai mulți candidați de către o comisie de experți independenți care a fost trasă la sorți, pe baza unui proiect de management gândit anume pentru instituția pentru care candidează ?
Vrem să aibă dintru început o durată de management mai lungă, de 5 ani, ca să poată să-și implementeze efectiv viziunea managerială, fiind desigur evaluat pentru ce a făcut în fiecare an, sau vrem să fie numit de ministru, primar sau consiliul județean ca interimar pentru 120 de zile și să i se prelungească mandatul cu câte 4 luni, fiind ținut „cu lesa scurtă”, pentru ca aceștia să fie siguri că va răspunde la comenzile de cumetrie : să angajeze în instituție pilele politice, să organizeze evenimente de ridicare în slăvi a ștabilor zilei, să pună spațiile instituției la dispoziție pentru evenimentele partidului și chiolhanele afinilor ?
Vrem ca managerul să prezinte în proiectul său de management doar un plan financiar prin care cheltuiește resursele (puține, vai!, atât de insuficiente!) pe care i le dă statul, sau vrem să adauge proiectului un capitol în care să prezinte și o strategie pentru atragerea unor fonduri extrabugetare care să se adauge finanțării de bază (proiecte pe bază de competiții publice, parteneriate cu instituții din străinătate, deschidere către comunitatea antreprenorială, sponsorizări de la companii private din localitate sau din regiune)?
Vrem ca, odată instalat, managerul să fie evaluat anual de către autoritatea politică de o comisie numită politic, cu ușile închise, cum se întâmplă în prezent, sau vrem ca acea comisie să fie trasă la sorți și să audieze și reprezentanți ai instituției evaluate, astfel încât punctul de vedere al angajaților să fie măcar auzit, dacă nu ascultat?
Vrem ca managerul, dacă la terminarea mandatului a fost evaluat cu o notă peste 9 (nouă), să participe la un „concurs închis”, adică să candideze singur pe post, având practic garantată numirea pentru un al doilea mandat, sau vrem ca la acel concurs să se poată înscrie oricâți alți competitori, comisia de concurs având posibilitatea de a alege dintre mai mulți candidați, pe baza proiectelor lor de management și a interviului detaliat cu fiecare dintre ei?
Citește și: PSD, anchetat de DNA. Care sunt motivele anchetei de amploare
Vrem ca un manager să iasă la pensie la împlinirea vârstei legale de pensionare (autoritatea putând decide prelungirea lui până la încheierea contractului de management), sau vrem ca un manager să plece în nemurire direct din instituția pe care o conduce?
Vrem ca numărul de mandate ale aceluiași manager în aceeași instituție să fie limitat la două, adică la 10 ani, cu posibilitatea ca, dacă la evaluarea finală a obținut peste 9,50, să mai poată candida pentru un al treilea mandat, sau vrem ca același om să conducă aceeași instituție pentru 30, 40, 50 de ani?
Citește și: VIDEO Raed Arafat, precizări pentru cei care se întorc în România după 15 iunie. Ce măsuri se vor lua
Vrem ca, odată încheiat concursul pentru ocuparea postului de management, să se publice pe site-ul instituției numele celor care au făcut parte din comisia de concurs și CV-urile lor, astfel încât ei să fie obligați să asume public alegerea făcută, sau vrem ca alcătuirea comisiei să rămână secretă?
Vrem ca, odată încheiat concursul, proiectul de management câștigător să fie și el publicat pe site-ul instituției astfel încât oricine să poată urmări implementarea lui în timp, sau vrem ca el să rămână încuiat într-un sertar, iar managerul să conducă după bunul lui plac, fără să dea socoteală nimănui altcuiva decât autorității care l-a numit politic?
Citește și: De la Academia de Informații a SRI, a ajuns membru al CA la Rompetrol Rafinare. Legătura cu Monica Anisie
Vrem, pentru a evita conflictele de interese, ca în comisia de concurs și în cea de evaluare să nu poată fi desemnate, în calitate de specialişti în domeniul de activitate al instituţiei, persoane angajate chiar în instituţia pentru care se organizează concursul, manageri ai altor instituții dependente de aceeași autoritate, persoane angajate la aceeași autoritate, sau vrem ca managerii instituțiilor din același județ, sau la nivel național, să se evalueze între ei, pe principiul „azi te evaluez eu pe tine, mâine mă evaluezi tu pe mine” ?
Vrem ca timp de 2 ani după data organizării concursului, membrii comisiei să nu poată încheia contracte pe bani cu instituţia pentru care se organizează concursul, sau vrem ca nota acordată de unul sau altul dintre membrii comisiei să fie „pe nesimțite” condiționată de angajări sau colaborări în instituția respectivă?
În funcție de răspunsuri, vă situați pentru sau împotriva reformei managementul instituțiilor publice de cultură pe care am propus-o prin inițiativă legislativă și care privește criteriile de recrutare a managerilor, tipul de management și durata lui, diversificarea tipurilor de activități. Să nu uităm că instituțiile și așezămintele publice de cultură sunt în cele mai multe cazuri singurele care oferă acces la cultură, în special publicului din mediul mic urban și rural. Profesionalizarea lor, diversificarea misiunii lor, intrarea într-un dialog cu cetățenii, cu sectorul creativ și alți operatori culturali mi se pare necesară în etapa în care ne aflăm. Mi se pare important ca instituțiile de cultură să dezvolte activități educaționale specifice destinate unor categorii de public diferite și să ofere gratuit, în anumite condiții și intervale de timp, spații și logistică necesară pentru operatorii culturali privați și artiștii independenți.", a fost postarea lui Vlad Alexandrescu.
Citește și: VIDEO Momente de groază pentru o vloggeriță! A fost bătută cu o rangă în plină stradă de un consilier local .