Anchetatorii de la DNA l-au trimis recent în judecată pe Marius Avram Gal, consilier parlamentar de la ALDE și fost , pe care îl acuză de trafic de influență după ce a pretins sume de bani cu promisiunea că poate crea o pârghie între persoane interesate și contractori de echipamente Covid, în speță statul român.
În preambulul rechizitoriului transmis judecătorilor DNA arată contextul general în care Marius Avram Gal a ajuns să pretindă 600.000 de lei pentru a se transforma în „punte de legătură” între privați și stat, pe tema achiziției masive de echipamente de protecție.
„În contextul declarării de către Organizația Mondială a Sănătății, în data de 30 ianuarie 2020, a stării de urgență pentru sănătatea publică la nivel internațional, din cauza infecțiilor cu noul Coronavirus apărute în Regiunea Wuhan din Republica Populară Chineză, având în vedere contagiozitatea extrem de înaltă a virusului, care s-a considerat că nu poate fi ținută sub control în lipsa unor echipamente specializate de protecție pentru personalul medical și pentru efectuarea transportului izolat al persoanelor afectate, Guvernul României a emis O.U.G. nr. 11/2020 privind stocurile de urgență medicală, precum și unele măsuri aferente instituirii carantinei.
Printre echipamentele necesare au fost incluse combinezoanele, inclusiv cu glugă și protecție încălțăminte și măștile de protecție de tip FFP2 sau FFP3”, se arată în dosarul ajuns pe masa judecătorilor.
În acest context, arată DNA, „CN Unifarm SA a fost desemnată, alături de alte instituții publice, să efectueze achiziții de astfel de echipamente de protecție”.
Oportuniștii
„Având în vedere cererea ridicată pentru echipamentele de protecție, au apărut persoane interesate să speculeze această situație, transformând-o într-o afacere.
Corelativ ideii de a vinde echipamente de protecție, coroborat cu faptul că la acel moment doar instituțiile implicate direct în combaterea noului Coronavirus achiziționau cantități foarte mari de astfel de echipamente medicale, a apărut necesitatea identificării unor pârghii de acces la decidenții implicați în aceste proceduri.
Acest fapt s-a suprapus peste lipsa oricăror proceduri de achiziție care trebuiau urmate de către CN Unifarm SA, o companie a statului roman, implicată în această activitate”, mai notează anchetatorii DNA.
Indispensabilul traficant de influență
„Astfel, a fost creat cadrul propice apariției ”indispensabilului traficant de influență”, care, în schimbul obținerii unui folos material, promite că intervine pe lângă funcționarii decidenți, cunoscuți în alte împrejurări personale sau profesionale, pentru atribuirea contractelor de achiziție, acreditând ideea că fără aceste intervenții câștigarea unui contract de acest gen nu ar fi posibilă, precum și persoanele interesate să dea curs unor astfel de solicitări”, mai arată Direcția.