DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play Windows Phone Store
CELE MAI NOI ȘTIRI ȘI ALERTE BREAKING NEWS: ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

DOCUMENT - Schema de plafonare și compensare a prețurilor la energie discutată în ședința de Guvern

gov.ro
Guvern

Guvernul discută, marți, o nouă schemă de plafonare și compensare a prețurilor la energie electrică și gaze naturale atât pentru persoanele fizice, consumatori casnici, cât și pentru firme. Principalele prevederi ale proiectului de OUG (documentul poate fi consultat aici):

PLAFONARE

Pentru consumul realizat în perioada 1 februrie 2022 - 31 martie 2022, preţurile la energie electrică şi gaze naturale se plafonează, pentru clienţii casnici, după cum urmează:

a) preţul final facturat al energiei electrice se plafonează la cel mult 0,8 lei/kWh, din care componenta de preţ a energiei electrice va fi în valoare de maximum 0,336 lei/kWh;

b) preţul final facturat al gazelor naturale se plafonează la cel mult 0,31 lei/kWh, din care componenta de preţ a gazelor naturale va fi în valoare de maximum 0,200 lei/kWh.”

Ordonanța mai prevede pentru clienţii casnici „acordarea unei compensaţii unitare în valoare de cel mult 0,291 lei/kWh, în cazul energiei electrice, şi în valoare de cel mult 40% din valoarea componentei preţului gazelor naturale din contractul de furnizare al clientului beneficiar, în cazul gazelor naturale”

Pentru consumul realizat în perioada 1 februarie – 31 martie 2022, prețurile pentru energie electrică și gaze naturale se plafonează pentru clienții non-casnici astfel:

a) preţul final facturat al energiei electrice se plafonează la cel mult 1 leu/kWh, din care componenta de preţ a energiei electrice va fi în valoare de maximum 0,525 lei/kWh;

b) preţul final facturat al gazelor naturale se plafonează la cel mult 0,37 lei/kWh, din care componenta de preţ al gazelor naturale va fi în valoare de maximum 0,250 lei/kWh.

Componenta de preţ al energiei electrice și al gazelor naturale u includ TVA.

Plafoanele reprezintă preţul final facturat pentru clientul final, având incluse:

a) pentru energie electrică - componenta de preţ al energiei electrice, acciza, tarifele reglementate de transport şi distribuţie, serviciile de sistem, certificatele verzi, contribuţia de cogenerare de înaltă eficienţă energetică, costurile de furnizare şi TVA;

b) pentru gaze naturale - componenta de preţ al gazelor naturale, costul de transport, tariful de înmagazinare, acciza, tariful de distribuţie, costurile de furnizare şi TVA.

COMPENSARE

Pentru clienții casnici:

  • Diferenţa între preţul mediu ponderat pentru contractele de achiziţii în derulare cu livrare în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 ianuarie 2022, şi plafonul maxim de 250 lei/MWh, reprezentând preţul gazelor naturale, va fi compensată de la bugetul de stat.
  • Diferenţa între preţul mediu ponderat pentru contractele de achiziţii în derulare cu livrare în perioada 1 noiembrie 2021- 31 ianuarie 2022 şi plafonul maxim de 525 lei/MWh, reprezentând preţul energiei electrice active va fi compensată de la bugetul de stat.
  • Diferenţa între preţul mediu ponderat pentru contractele de achiziţii în derulare cu livrare în perioada 1 februarie 2022 – 31 martie 2022, şi plafonul maxim de 200 lei/MWh, reprezentând preţul gazelor naturale, respectiv 336 lei/MWh, reprezentând prețul energiei electrice, va fi compensată de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Energiei.

Pentru clienții non-casnici:

  • Diferenţa între preţul mediu ponderat pentru contractele de achiziţii în derulare cu livrare în perioada 1 februarie 2022 – 31 martie 2022, şi plafonul maxim de 250 lei/MWh, reprezentând preţul gazelor naturale, respectiv 525 lei/MWh, reprezentând prețul energiei electrice, va fi compensată de la bugetul de stat.

Excepții:

  • În perioada 1 noiembrie 2021 – 31 ianuarie 2022 va fi compensată diferenţa dintre preţul de achiziţie al energiei electrice/gazelor naturale şi plafonul de 525 lei/MWh al energiei electrice, respectiv 250 lei/MWh al gazelor naturale, aferent consumului clienţilor intraţi în portofoliul furnizorilor de energie electrică/gaze naturale în regim de ultimă instanţă în perioada 1 noiembrie 2021 – 31 ianuarie 2022, pe durata regimului de ultimă instanţă.
  • Pentru clienții casnici, în perioada 1 februarie 2022 – 31 martie 2022 va fi compensată diferenţa dintre preţul de achiziţie al energiei electrice/gazelor naturale şi plafonul de 336 lei/MWh al energiei electrice, respectiv 200 lei/MWh al gazelor naturale, aferent consumului clienţilor casnici intraţi în portofoliul furnizorilor de energie electrică/gaze naturale în regim de ultimă instanţă în perioada 1 februarie 2022 – 31 martie 2022, pe durata regimului de ultimă instanţă.
  • Pentru clienții non-casnici în perioada 1 februarie 2022 – 31 martie 2022 va fi compensată diferenţa dintre preţul de achiziţie al energiei electrice/gazelor naturale şi plafonul de maxim de 250 lei/MWh, reprezentând preţul gazelor naturale, respectiv 525 lei/MWh reprezentând prețul energiei electrice, aferent consumului clienţilor non-casnici intraţi în portofoliul furnizorilor de energie electrică/gaze naturale în regim de ultimă instanţă în perioada 1 februarie 2022 – 31 martie 2022, pe durata regimului de ultimă instanţă.

AMENZI

Nerespectarea, de către furnizorii de energie electrică și gaze naturale, a dispoziţiilor legale constituie contravenţie și se sancţionează cu amendă cuprinsă ȋntre 20.000 lei și 200.000 lei.

DREPTURILE PĂGUBIȚILOR

Beneficiarii, clienți finali în calitate de consumatori afectați, ca urmare a unei cereri depuse de aceștia la furnizori sau ca urmare a constatărilor efectuate de autoritățile competente sau de furnizori, au dreptul la măsuri de remediere, după cum urmează:

a) recalcularea facturilor întocmite cu nerespectarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență și reemiterea acestora fără plata de accesorii determinate potrivit contractului de furnizare;

b) restituirea diferențelor de sume stabilite în mod eronat și achitate furnizorilor de energie electrică/gaze naturale, respectiv operatorilor de distribuţie care revând energie electrică clienţilor finali, într-un termen rezonabil ce nu poate depăși 5 zile calendaristice de la data constatării.

Recalcularea facturilor se realizează în termen de 15 zile de la momentul cererii depuse de consumator sau de la data constatărilor efectuate de autoritățile competente sau de furnizori, termenul de plată al facturii prelungindu-se cu această durată.

Sunt interzise perceperea de penalități și/sau sistarea furnizării pentru neplata facturilor întocmite eronat.

Urmărește-ne:
ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.