„Dollhouse Elephant”, producţia finlandeză regizată de Jenny Jokela, a cucerit Trofeul Animest la cea de-a 20-a ediţie a festivalului, în valoare de 2.500 de euro, oferit de ICR. Marele premiu, acordat în cadrul ceremoniei organizate la Cinema „Elvire Popesco” în 11 octombrie, înscrie scurtmetrajul câştigător pe lista de filme eligibile la Oscaruri, votată de membrii Academiei Americane de Film, potrivit news.ro
Animest este singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, încă din 2017.
Ediţia aniversară Animest.20 a transformat Bucureştiul timp de 10 zile în cel mai mare hub de animaţie din Europa şi a umplut sălile cinematografelor în ciuda vremii pline de provocări. Aproape 20 000 de iubitori de animaţie au trecut pragurile celor şapte spaţii de anul acesta şi s-au bucurat de proiecţii originale, întâlniri cu autorii animaţiilor, evenimente speciale, petreceri tematice, ateliere creative şi programe incluzive. Ceremonia şi filmul din deschidere au avut interpretare în limba semnelor române, lucru facilitat de partenerul în incluziune, Fundaţia CODA Farmecul Tăcerii. Animest devine astfel primul festival internaţional de film din România care debutează astfel, cu public mixt auzitor şi surd.
Juriul format din regizoarea Dahee Jeong (Coreea de Sud), co-fondatoarea şi directoarea Festivalului Internaţional de Film „StopTrik” Olga Bobrowska (Polonia) şi producătorul Valentin Maupin (Franţa) a fost impresionat de povestea scurtmetrajului „Dolhouse Elephant” „care funcţionează ca un creuzet de emoţii şi iubire. Filmul comentează societatea, dar nu o judecă”, acordând marele premiu unei „structuri narative magistrale, care provoacă un sentiment de catharsis”. A fost acordată şi o Menţiune specială pentru co-producţia Belgia-Franţa regizată de Chantal Peten, „Biting the Hand that Feeds You”, o comedie autentică despre provocările de zi cu zi ale creatorilor de pretutindeni în zilele noastre.
Aceiaşi juraţi au analizat şi filmele selecţionate în competiţia dedicată scurtmetrajelor internaţionale realizate de studenţi. Premiul secţiunii a fost acordat scurtmetrajului „Children of the Black Sea” (r. Mihaela Mîndru), pentru că „prin intermediul unui stil vizual absurd, poetic şi oarecum tradiţional, filmul exprimă ideea că atunci când libertatea este suprimată, nu există nicio cale de a scăpa de plictiseală, indiferent dacă eşti în interior sau în exterior”.
„I Died in Irpin”, regizat de Anastasiia Falileieva, a impresionat prin ritmul captivant, montajul excelent şi felul în care expune modul în care izolarea cauzată de război afectează vieţile individuale, cucerind astfel premiul Anidoc, acordat celui mai bun documentar animat. „Este un film pe care trebuie să-l vadă toţi cei care sunt sătui de politică şi de războaie care se întâmplă ‘undeva acolo’ - haosul, durerea, dezintegrarea şi prăbuşirea relaţiilor interpersonale sunt mai aproape de tine decât ai crede”, a subliniat Olga Bobrowska la înmânarea trofeului.
Începând de anul trecut, pe lângă câştigătorul marelui premiu la Competiţia de scurtmetraj, Animest trimite pe lista de filme eligibile la Oscaruri şi câştigătorul Competiţiei româneşti. La ediţia aniversară a festivalului scurtmetrajul românesc câştigător al secţiunii, premiu în valoare de 5000 de lei, oferit de ICR, este On Saint Nicolas' Eve / În seara de Moş Nicolae, regizat de Emy Mirel Ivaşcă, „un film care, fără niciun cuvânt, spune o poveste emoţionantă şi complexă despre amintiri formative şi despre cum trecutul se poate repeta”.
Cunoscutul regizor şi scenarist Piet Kroon (Olanda), regizoarea Isabel Herguera (Spania) şi Mariam Kandelaki (Germania), renumită pentru expertiza sa atât ca regizoare, producătoare, cât şi ca organizatoare şi coordonatoare de festivaluri şi programe educaţionale de animaţie, au fost cei 3 care au jurizat Competiţia românească, formată dintr-o selecţie pe care au descris-o ca fiind „un set foarte divers de filme puternice, care explorează toate aspectele animaţiei. O colecţie de filme care prevesteşte un viitor bun pentru animaţia românească”. În cadrul Competiţiei româneşti au mai fost acordate şi două menţiuni speciale pentru „Mouth-Full” (r. Monica Efimov) şi „Ferenc Kenéz: Close up the house” (r. Kristóf Szántai).
Acelaşi juriu a fost responsabil de deciza câştigătorului secţiunii de lungmetraj. Premiul a ajuns la producţia coreeană „The Square”, regizată de Bo-Sol Kim, „o poveste de iubire care rezistă în faţa timpului, a graniţelor şi a politicilor iraţionale”. Decizia juraţilor a fost întărită de modul în care regizorul a reuşit să redea povestea construind „o metaforă poetică ce, prin tăcere, dezvăluie o stare sufocantă şi violentă”. Premiul, oferit anul acesta de ING Bank, a fost ridicat chiar de Bo-sol Kim, invitat special la Animest.20. În cadrul aceleiaşi secţiuni a fost acordată şi o Menţiune specială lungmetrajului „Tales from the Magic Garden” (r. David Súkup, Patrik Pašš, Leon Vidmar, Jean-Claude Roze), care a fermecat juriul prin felul în care celebrează magia imaginaţiei şi a povestirii şi „ne reaminteşte, cu blândeţe, cum dragostea şi creativitatea pot ajuta o familie să redescopere căldura, curajul şi conexiunea după o pierdere”.
Inimile celor din Juriul Adolescenţilor, format din Sofia Toma, Lidia Dîrţu şi Roxana Constantinescu, au fost cucerite însă de lungmetrajul documentar „Flavours of Iraq”, un portret intim al Irakului, conturat din cele peste 10.000 de mesaje publicate pe Twitter de jurnalistul franco-irakian Feurat Alani. Printre motivele adolescenţilor pentru a oferi premiul acestui film s-au numărat „abordarea profundă a reprezentării culturale, experienţa senzorială completă, sinceritatea şi sensibilitatea subiectului, care devin palpabile pentru oricine”. Premiul a fost ridicat chiar de regizorul francez Léonard Cohen, vizibil emoţionat de alegerea tinerilor.
Ilustratorul şi muzicianul Andy Sinboy Luke, regizoarea Lola Lefèvre şi actorul şi omul de radio Dragoş Olaru (reprezentantul Radio Guerrilla) au alcătuit la această ediţie juriul Animusic. Ei au acordat Premiul pentru Cel mai bun videoclip muzical animat producţiei argentiniene „Horizonte” (r. Pablo Rafael Roldán) „pentru abilitatea sa impresionantă de a încetini timpul, combinând nostalgia cu toate lucrurile frumoase care urmează să vină”. Două Menţiuni speciale au fost oferite videoclipurilor „Disappear” (r. Ala Nunu, Portugalia) şi „Castle” (r. Jeci Chen, Taiwan).
În secţiunea dedicată producţiilor VR, juriul format din specialiştii Corine Meijers, Alexandru Berceanu şi Saint Machine au ales să premieze „Murmuration” (r. Patricia Bergeron, Canada) pentru caracterul său poetic, brut şi esenţial cu care reuşeşte să exploreze concepte abstracte precum memoria şi conştiinţa. „Numele, povestea, vizualul, tehnica - toate sunt coerente, construind o acumulare de urme digitale, care poartă atât speranţa vie, cât şi amintirea luptei.”, a fost concluzia juriului. Menţiunea specială pentru un film VR a ajuns la Lichtung (r. Aria Wolf, Germania), o fascinantă lucrare despre prezenţă, în care „cu cât stai mai mult, cu atât lumea creşte în jurul tău, de parcă adevărul ar apărea doar în spaţiul pe care i-l oferi”.
Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj pentru copii a fost oferit de cei mai tineri şi mai critici dintre spectatori. Ion Neguţ, Vasile Andrei-Paul şi Dragoş Vasile Ciocârlan-Zamfir au desemnat scurtmetrajul „Those Three Little Words”, semnat de Madelyn Kieh (SUA), „un film despre schimbări dificile pe care ni le oferă viaţa”, câştigător al secţiunii Minimest, premiu oferit anul acesta de Groupama.
În programul PITCH, PLEASE!, care îi ajută pe cineaştii aflaţi la începutul aventurii lor în lumea filmului de animaţie să îşi dezvolte producţiile aflate în fază incipientă, au fost oferite anul acesta 4 premii: Rise & Shine Award a mers către proiectul Cornucopia (r. Matei Monoraru), în timp ce cele 3 trofee BlackSea Workshop Award au fost revendicate de proiectele Tangled Tails (r. Oleg Condrea, Moldova), Nimfele (r. Alina Gheorghe, România) şi Running Out Of Time (r. Mirela Raicu, România) Cei trei specialişti în faţa cărora participanţii şi-au susţinut pitch-urile la această ediţie au fost Damian Groves (România), Matea Milić (Croaţia) şi Mariam Kandelaki (Georgia/Germania).
A 2-a ediţie a concursului de scenarii de seriale de animaţie, TOON SCRIPTS, organizat de Animest în colaborare cu Pro TV, a fost jurizat de Bastien Dubois (Franţa, regizor nominalizat la Oscar), Ana Agopian (România, scenaristă, regizoare şi coord. a Departamentului Scenaristică-Filmologie din cadrul UNATC) şi Vasile Alboiu (România, Creative Director la Pro TV). Marele câştigător, care va beneficia de un contract pentru dezvoltarea episodului-pilot şi a bibliei serialului, sub îndrumarea unor producători TV cu experienţă, este proiectul propus de Teodora Mihăilă şi Alberto Păduraru, „Emptinest”. Acesta a impresionat juriul prin sensibilitatea sa şi urmează să fie transformat într-o „poveste emoţionantă şi plină de metafore despre maternitate şi creştere”, conform celor trei juraţi.
Premiul Publicului a fost câştigat de co-producţia Slovacia-Cehia, „Free the chicken!” (r. Matúš Vizár), un scurtmetraj plin de situaţii limită, dileme etice şi contradicţii, toate împletite într-o poveste plină de umor despre patru activişti care încearcă să ducă la capăt o misiune de eliberare a unor găini.
Pentru prima dată în istoria festivalului a fost acordată o menţiune specială, dedicată unei animaţii care abordează teme despre protecţia mediului şi sustenabilitate şi care încurajează comportamente pozitive şi responsabile faţă de natură şi mediul care ne înconjoară. Green Sheep Badge a fost câştigat de scurtmetrajul „Forevergreen” (r. Nathan Engelhardt, Jeremy Spears, SUA), aflat în selecţia Minimest, o alegorie despre speranţă şi ispăşire, plasată în mijlocul naturii. Alegerea echipei Animest a avut la bază „felul preţios în care arta, tehnologia şi meşteşugul sunt folosite în acest film pentru a transmite un mesaj esenţial pentru lumea în care trăim.”.
Green Sheep Badge este una din acţiunile pe care echipa Animest le va susţine de acum încolo, pentru a promova un set de principii pozitive către public. Alte acţiuni specifice pe care festivalul le ia an de an în direcţia diminuării amprentei noastre climatice, precum şi zone în care e nevoie să lucreze mai mult, au fost strânse laolaltă într-un Raport de Sustenabilitate publicat pe site-ul oficial.
Modelul trofeului Animest.20 a fost creat special pentru festival de artista Cristina Milea, din seminţe şi fragmente de plante din mai multe zone ale lumii, materiale complete ecologice. „În ultima vreme am explorat în lucrările mele un soi diferit de călătorie, una mai puţin vizibilă - cea a creşterii personale, oglindită cu ajutorul procesului de transformare a unei seminţe care devine plantă. Sculpturile pe care le-am creat anul acesta pentru Animest sunt inspirate de organismele simbiotice şi de fascinantele reţelele subterane de fungi, acoperite în culorile Animest, cu rădăcini magenta, un simbol al reţelei vibrante care ne conectează pe toţi”, a spus Cristina Milea.
Animest.20 - The Journey Continues a adus în cele 7 locaţii de festival aproape 20.000 de spectatori şi a avut numeroase evenimente speciale şi proiecţii sold-out. A adus în sălile de cinema 375 de filme de scurt şi lungmetraj din întreaga lume, grupate în 94 de proiecţii, precum şi mai bine de 120 de invitaţi din industria filmului de animaţie care au participat la întâlnirea cu publicul, fie la sesiunile de Q&A organizate la finalul proiecţiilor, fie la întâlnirile organizate sub umbrela „Meet the Authors” la Centrul Cultural Animest, organizat anul acesta în cadrul Centrului Cultural „Petőfi Sándor” din centrul Bucureştiului.
Ediţia cu numărul 21 se va desfăşura în perioada 2 - 11 octombrie 2026.
Comentează