CEO-ul Mercedes-Benz, Ola Kaellenius, a criticat planul Uniunii Europene de a interzice vânzarea vehiculelor cu emisii de CO₂ din 2035, avertizând că măsura ar putea provoca prăbuşirea pieţei auto europene. În 2023, Parlamentul European a adoptat o lege prin care se va reduce treptat flota auto de autovehicule cu combustie internă până în anul 2035. Această lege a generat mari controverse, cu atât mai mult cu cât vehiculele electrice încă nu se ridică la nivelul așteptărilor, iar vânzările încep să scadă drastic, informează News.ro.
Într-un interviu acordat publicaţiei Handelsblatt, şeful constructorului german a spus că este nevoie de ”o trezire la realitate”, înainte de revizuirea obiectivului, programată pentru a doua jumătate a lui 2025.
Kaellenius, care conduce şi asociaţia europeană a producătorilor auto (ACEA), a avertizat că, în loc să grăbească tranziţia, interdicţia ar putea determina consumatorii să cumpere în masă maşini pe benzină şi motorină înainte de termenul-limită.
El a pledat pentru stimulente fiscale şi tarife reduse la staţiile de încărcare pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice, subliniind că procesul de decarbonizare trebuie realizat ”într-un mod neutru din punct de vedere tehnologic” şi fără a sacrifica economia europeană.
Legea adoptată în Parlamentul European
Pentru a-și atinge obiectivul asumat de neutralitate climatică până în 2050, UE ia măsuri pentru reducerea emisiilor de la mașini, întrucât transportul rutier produce o cincime din emisiile de CO2 ale UE. UE dorește reducerea până în 2030 cu 55% a emisiilor de la autoturisme și cu 50% de la camionete față de nivelul din 2021, în vederea atingerii obiectivului emisii zero de la mașini și camionete noi până în 2035.
Explicațiile oficialilor din Parlamentul European:
Când va avea loc interzicerea vânzării de mașini noi cu motoare cu ardere internă?
Din 2035, toate mașinile nou-venite pe piață vor trebui să aibă emisii zero și să nu emită CO2. Acest lucru va garanta că, până în 2050, sectorul transporturilor poate deveni neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Ce se va întâmpla cu mașinile actuale cu motoare termice? Mai putem să le conducem după 2035?
Da, puteți conduce în continuare mașina actuală. Noile reguli nu înseamnă că toate mașinile de pe străzi trebuie să aibă emisii zero până în 2035. Aceste reguli nu afectează mașinile existente. Dacă cumpărați o mașină nouă acum, o puteți conduce până la sfârșitul duratei de viață. Dar, pentru că durata medie de viață a unei mașini este de 15 ani, trebuie să începem din 2035 pentru a putea spera că până în 2050 toate mașinile vor fi neutre din punct de vedere al CO2.
Va mai fi posibil să vindem și cumpărăm la mâna a doua mașini cu combustie internă după 2035? Le mai putem alimenta?
Da, toate acestea vor fi în continuare posibile. Totuși, costul total aferent deținerii lor - costul combustibilului, întreținerea, achiziția și asigurarea - ar putea crește.
Ce tip de mașini cu emisii zero va conduce majoritatea?
Tendința este în mare parte către vehicule electrice cu baterie, deoarece costul total al deținerii este mai mic decât la alternativele acestora. De exemplu, producția de hidrogen și e-combustibili - obținuți din electricitate și hidrogen și transformate în benzină sintetică - este mai costisitoare, deoarece necesită multă energie electrică. Pe de altă parte, bateriile sunt grele, ceea ce înseamnă că unele mijloace de transport nu pot fi alimentate cu ușurință de baterii - prin urmare hidrogenul sau e-combustibilii pot fi o soluție bună pentru nave, avioane sau vehicule grele.
Vor deveni mașinile electrice mai accesibile?
Este deja mai rentabil să folosiți vehicule cu motor electric, deoarece prețurile la electricitate sunt în prezent mai mici decât prețurile la benzină și acestea necesită mai puțină întreținere. Deci, după achiziție, costul total al deținerii unei mașini cu baterie este același sau mai mic cu cel pentru o mașină pe benzină sau diesel. Cu toate acestea, astăzi mașinile electrice sunt scumpe. Noile reguli ar trebui să încurajeze mai multă concurență și să stimuleze producătorii să investească în cercetare și inovare pentru vehiculele electrice, ceea ce ar trebui să reducă prețul de achiziție.
O altă problemă este piața auto second-hand, care nu s-a dezvoltat încă pentru vehiculele electrice.
Comentează