EVENIMENT! Clădirea primei fabrici auto americane renaște în București după un secol

Autor: Denisa Miron, Colaborator

Publicat: 10-11-2023

Actualizat: 10-11-2023

Article thumbnail

Sursă foto: wall-streeat.ro

Puțini știu că Henry Ford, întemeietorul industriei auto americane și mondiale, a deschis prima fabrică în România în anii '30. Astăzi, clădirea abandonată în paragină se pregătește să renască într-o investiție de regenerare urbană finanțată integral din bani privați.

Istoria Halei Ford își are începuturile în anul 1935, într-o perioadă în care România trecea printr-o perioadă de industrializare intensă. Prima piatră de temelie va fi pusă cu prilejul propunerii trimise de producătorul auto către Ministerul Industriei și Comerțului, în care prezenta un proiect de ridicare a unei uzine de montaj pe Calea Floreasca. A fost prima astfel de inițiativă a companiei în regiunea est-europeană și s-a transformat în cea mai importantă fabrică a Bucureștiului.

Proiectul i-a fost încredințat arhitectului american Albert Khan, pe lista de priorități aflându-se sistemul de iluminare, ventilația corespunzătoare, compartimentarea inteligentă a spațiului interior, precum și eficientizarea timpului de producție. Stilul arhitectural adoptat a fost cel industrial, deviza lui Kahn axându-se, de altfel, pe maximizarea operațiunilor, fără a apela la cheltuieli inutile.

Cel care s-a ocupat de achiziționarea terenului necesar a fost însuși fondatorul companiei, Henry Ford. Echipa inițială a fabricii număra 100 de angajați, iar capacitatea anuală era de circa 2.500 de automobile. Lucrurile au urmat un făgaș firesc până la izbucnirea celui de-al doilea Război Mondial, în timpul căruia, odată cu sistarea importurilor din Statele Unite, statul a cerut ca uzina să deservească armata română. În 1948, după ce țara a intrat sub ocupație sovietică, fabrica Ford și-a închis porțile. Când activitatea acesteia a fost reluată, liniile de producție au fost dedicate aparaturii de automatizări ale firmei Automatica. Deși, în timp, au fost construite noi hale, cea originală a scăpat de demolare, fiind încă în picioare, în ciuda faptului că în timpul regimului comunism a fost abandonată.

content-image

Într-un interviu acordat Hotnews, arhitectul Dan Șerban a detaliat miza pentru zonă, dar și pentru întreaga Capitală, a revigorării unui veritabil simbol al istoriei industriale a României.

1. Domnule Profesor, Hala Ford este cu siguranță atât un reper pentru istoria economică a României, cât și un moment arhitectural deosebit. Ce înseamnă pentru un astfel de monument istoric să fie achiziționat de un dezvoltator imobiliar și repus în circuitul comercial și public?

Hala Ford este un moment arhitectural de excepție, reprezentând un vârf al arhitecturii industriale interbelice; avem puține exemple rămase, este monument clasa A, cea mai importantă categorie. Trebuie foarte mult curaj pentru ca acest monument să poată fi preluat și achiziționat de un dezvoltator imobiliar, dar este un gest foarte important pentru că repune în circuitul comercial și public un element de valoare.

2. Putem spune că în acest moment acest proiect de restaurare și transformare a Halei Ford este cel mai mare de acest tip din țara noastră? Compania investitor a anunțat o valoare brută de dezvoltare de 90 de milioane de euro.

E greu de spus că este cel mai mare proiect; la nivel de suprafață există și alte încercări, de exemplu la Laminorul, dar aș putea spune că este important pentru că obiectivul Hala Ford este un exemplu extraordinar de conversie, de transformare a acestuia, concomitent cu restaurarea lui. Bineînțeles că suprafața și poziția într-un centru foarte bine definit au o valoare deosebită pentru comunitatea orașului București.

3. Care este conceptul arhitectural ce stă la baza transformării acestui imobil în One Gallery, așa cum se va numi noua clădire? Ce funcțiuni va îmbina?

Conceptul este definit de idei foarte interesante, care au ca sens transformarea obiectivului Hala Ford într-un centru polarizator, fiind definit de ideea spațiilor de coworking, concept store, cu elemente de mall, dar nu în sensul clasic. Interdependența celor două funcțiuni este specială și îl transformă într-un obiectiv important ca atracție atât pentru publicul larg cât și pentru segmentul imobiliar de birouri.

Dată uitării după căderea regimului comunist, zona care adăpostește un monument istoric a intrat în atenția dezvoltatorului One United Properties, care și-a propus să restaureze Hala Ford și să o readucă în circuitul orașului, printr-un amplu proiect de regenerare urbană, cu o Valoare brută de dezvoltare (GDV) de 90 de milioane de euro.

Google News
Explorează subiectul
Comentează
Articole Similare
Parteneri