Experiment eșuat al NASA: un delfin s-a sinucis, după ce a fost despărțit de instructorul său

delfin

În 1965, NASA a ales un delfin pe nume Peter în cadrul noului său experiment care avea ca scop antrenarea acestuia să vorbească în limba engleză, însă proiectul a luat o turnură bizară, potrivit The Science Times, citat de republicworld.com.

Agenţia a angajat-o pe Margaret Howe Lovatt, cercetătoare în domeniul animalelor, pentru a-l învăţa pe delfin să vorbească. Se pare că lecţiile au avut loc într-un mediu semi-acvatic, timp de şase zile pe săptămână. Cu toate acestea, lecţiile de limba engleză, care s-au desfăşurat în izolare pentru sesiuni neîntrerupte, au luat o altă turnură, informează Mediafax.

După cum sugerează rapoartele, delfinul a dezvoltat sentimente faţă de Lovatt, deoarece îi plăcea să fie lângă dresorul ei. De fapt, relaţia dintre cei doi a devenit chiar fizică, conform mai multor surse media. Într-un interviu anterior acordat de Lovatt, aceasta îl descrisese pe Peter ca fiind un „pretendent obsedat” care o urmărea peste tot şi care devenea depresiv atunci când era separat.

Instructorul, acuzat că i-ar fi dat LSD delfinului

Oamenii de ştiinţă au testat nişte medicamente şi pe câteva animale, inclusiv pe delfini, în timp ce experimentul pe Peter era în curs de desfăşurare. Deşi doar câţiva erau autorizaţi să folosească drogul pe animale, Lovatt a fost acuzată că i-a injectat lui Peter LSD pentru a-l exploata în cadrul experimentului. Cu toate acestea, Lovatt a respins toate acuzaţiile şi şi-a continuat lecţiile cu Peter. Însă, comunitatea ştiinţifică a devenit din ce în ce mai nemulţumită de Lovatt, ceea ce a dus în cele din urmă la încetarea finanţării experimentului.

Întrucât experimentul s-a încheiat brusc, Peter a fost separat de Lovatt în Miami şi plasat într-un acvariu mai mic şi mai puţin luminat. Se pare că delfinul a suferit din cauza separării şi s-a sinucis, întrucât a încetat să mai respire şi s-a scufundat pe fundul acvariului.

Cazul delfinului Peter a scos la iveală un aspect important în ceea ce priveşte animalele captive. Citându-l pe Brian Palmer de la revista Slate, Science Times a declarat că determinarea sinuciderii animalelor este dificilă, deoarece necesită o colecţie de capacităţi cognitive de ordin superior. Pe de altă parte, Lori Marino, cercetător în neuroştiinţe comportamentale şi expert în delfini, a declarat că delfinii au capacitatea cognitivă de a planifica şi de a realiza o sinucidere.