Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Franţa minimalizează discuţiile privind fuziunea între Renault şi Nissan

Agerpres
Renault

Ministrul francez al Economiei, Bruno Le Maire, a dezminţit duminică existenţa unor negocieri privind o fuziune între Renault şi Nissan, în pofida informaţiilor apărute în presă că Franţa ar face presiuni în acest sens, transmit AFP şi Bloomberg preluate de Agerpres.

Aflat în vizită la Cairo, Le Maire a dat asigurări că nu există planuri de remodelare a structurii alianţei, vechi de două decenii, între Renault SA şi Nissan Motor, al cărei arhitect, Carlos Ghosn, este de două luni în închisoare, acuzat de nereguli financiare în Japonia.

"Nicio reechilibrare sau o modificare a structurii acţionariatului între Renault şi Nissan nu este negociată acum. Franţa vrea o guvernanţă 'stabilă şi solidă' la conducerea Renault", a declarat Bruno Le Maire pentru ziarul Journal du Dimanche.

Nissan şi Mitsubishi l-au înlocuit pe Ghosn din funcţia de preşedinte, dar Renault l-a păstrat şi a transferat temporar îndatoririle acestuia directorului operaţional Thierry Bolloré.

Carlos Ghosn a fost pus sub acuzare în Japonia pentru că a omis să declare autorităţilor bursiere venituri de aproximativ 5 miliarde yeni (38 milioane euro) realizate timp de cinci ani, între 2010 şi 2015. Arestarea sa vine într-un moment în care Renault înregistrează un declin al vânzărilor în Europa şi se confruntă cu o înrăutăţire a luptei pentru putere cu Nissan, partenerul său de alianţă. Există chiar o dimensiune politică a scandalului. La protestele "vestelor galbene" care au afectat semnificativ Franţa, Carlos Ghosn a devenit un simbol al averii excesive şi al derivei puterii corporaţiilor.

La mijloc nu e doar poziţia lui Ghosn în fruntea Renault, ci şi soarta alianţei dintre cei doi producători auto. Renault şi Nissan sunt forţate să se confrunte cu fricţiuni şi să ajungă la un nou acord privind modul de funcţionare al alianţei, consideră analiştii.

Renault şi Nissan au un parteneriat din 1999, în care Renault deţine 44,3% din acţiunile Nissan, în timp ce Nissan controlează un pachet de 15% din acţiunile Renault, dar nu are drept de vot la grupul francez. Alianţa Renault-Nissan, extinsă în 2016 prin includerea Mitsubishi, a devenit în 2017 cel mai mare producător mondial de automobile, cu 10,6 milioane de unităţi, mai mult decât Volkswagen şi Toyota.

Duminică, publicaţia niponă Nikkei anunţa că o delegaţie guvernamentală franceză a informat Tokyo că va căuta o integrare a Renault şi Nissan, cel mai probabil sub umbrela unei companii holding unice. Delegaţia, din care a făcut parte şi Martin Vial, reprezentantul statului francez în Consiliul de Administraţie al Renault, a anunţat de asemenea în cadrul întâlnirii cu directorul general al Nissan, Hiroto Saikawa, că vrea să-l numească pe următorul preşedinte al Nissan.

Conform unor surse care au dorit să-şi păstreze anonimatul, discuţiile s-au axat pe ideea consolidării alianţei Renault-Nissan, dar nu s-au făcut propuneri concrete.

Înainte de arestarea sa, Ghosn a făcut presiuni pentru o integrare mai strânsă între cei doi producători auto, inclusiv o posibilă fuziune, anunţa recent Bloomberg, dar Nissan a anunţat că se opune dacă nu obţine mai multă putere.

"Renault vrea să-şi exercite posibilitatea de a-i numi pe directori şi vom obţine asta la adunarea acţionarilor", a declarat Vial, într-un interviu acordat BFM Business.

Analiştii consideră că este o perioadă dificilă legată de incertitudini privind conducerea Renault-Nissan, în condiţiile în care pe cele mai mari pieţele auto globale - China, SUA şi Europa - cererea pentru maşini este în scădere. Analiştii avertizează că alianţa este esenţială în cazul în care companiile vor să rămână competitive într-o industrie în care mărimea reprezintă un avantaj crucial.

Renault are nevoie de Nissan, care are performanţe mai bune în cadrul alianţei, pentru a-şi îmbunătăţi situaţia financiară. Unii oficiali ai Renault sunt îngrijoraţi că marja de profit a Nissan este în scădere, inclusiv din cauza scandalului.



"Există efecte negative în urma concentrării puterii într-o singură mână, deci în urma arestării lui Ghosn ambele părţi pot începe de la zero negocieri (privind structura alianţei). Dar nu ar fi benefic pentru niciuna dintre părţi să distrugă alianţa", a declarat o persoană apropiată de Nissan.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.