Subscription modal logo Premium

Abonează-te pentru experiența stiripesurse.ro Premium!

  • cea mai rapidă sursă de informații și știri
  • experiența premium fără reclame sau întreruperi
  • în fiecare zi,cele mai noi știri, exclusivități și breaking news
DESCARCĂ APLICAȚIA: iTunes app Android app on Google Play
NOU! Citește stiripesurse.ro
 

Guvernul plănuiește, în secret, DESFIINȚAREA CFR Marfă și încurajarea sectorului privat: lupul a ajuns PAZNIC la OI

cursdeguvernare.ro
cfr marfa
  • Conform unei scrisori a Comisiei Europene, autorităţile de la Bucureşti au propus desfiinţarea CFR Marfă.
  • 23% din materialul rulant al companiei CFR Marfă va ajunge la societatea de stat Rofersped SA
  • Niciun angajat nu va fi transferat direct de la CFR Marfă la Rofersped, care şi-ar angaja personalul de pe piaţa muncii.
  • Peste 1.400 de oameni vor fi concediați până în 5 iulie.
  • Șefii instituției au legături directe cu cei din sectorul privat care au un interes direct.

CFR Marfă este la un pas de desfiinţare, conform informaţiilor dintr-o scrisoare trimisă în 11 mai 2021 de către oficialii Comisiei Europene către Reprezentanţa permanentă a ţării noastre la Uniunea Europeană. Din cele opt pagini ale documentului respectiv reiese că actualul Guvern, confruntat cu imposibilitatea recuperării de la CFR Marfă a ajutorului de stat acordat ilegal, a elaborat un plan care stabileşte desfiinţarea companiei de stat şi preluarea doar a unei mici păţi din activitatea ei de către societatea de expediţii a operatorului public de transport feroviar de marfă din ţara noastră, arată Bursa.ro. Conform documentelor oficiale, valoarea ajutorului de stat acordat se ridică la 2,89 miliarde lei (590 milioane euro) la care se adaugă dobânzi în valoare de 1,1 miliarde lei (205 milioane euro). Pe lângă aceste sume, CFR Marfă înregistra datorii de peste 1,3 miliarde de lei către furnizori și bugetul de stat, cea mai mare sumă, respectiv 1 miliard de lei, fiind datorată unei alte societăți de stat, Compania Națională CFR SA. Decizia Comisiei Europene a deschis drumul procesului de falimentare și lichidare a CFR Marfă, companie de stat a cărui patrimoniu era estimat la 1,1 miliarde euro.

Majoritatea transportului de marfă pe calea ferată ar urma să fie acoperit de operatorii privaţi.

Etapa I: 1.400 de angațai dați afară!

Prima etapă a noului plan stabileşte că, în cadrul restructurării, vor fi disponibilizaţi peste 1400 de angajaţi ai companiei, din cei 5000 de salariaţi. 2500 de angajaţi ar urma să fie preluaţi de societatea de expediţii Rofersped SA, dar acest lucru nu este obligatoriu, conform documentului emis de oficialii de la Bruxelles, act care nu spune nimic nici despre restul de 1100 de angajaţi ce vor rămâne fără un loc de muncă.

Potrivit planului actualizat de recuperare, CFR Marfă ar urma să transfere într-o primă etapă activele sale, destinate Rofersped, Ministerului Transporturilor şi lnfrastructurii ca parte a ajutorului ilegal de recuperat în natură. Ulterior, Ministerul Transporturilor va transfera activele recuperate de la CFR Marfă la Rofersped SA, drept aport de capital. Acţionarilor privaţi actuali ai Rofersped li se va oferi posibilitatea să contribuie la majorarea de capital a companiei pentru a se evita diluţia lor. Astfel, CFR Marfă va transfera către Rofersped SA (societate la care statul deţine 98% din acţiuni) o parte din patrimoniu sub formă de majorare de capital, dar şi o parte dintre contracte. Rofersped va prelua doar 41% din volumul transportat de CFR Marfă, restul contractelor fiind cedate deliberat către competitorii privaţi.

Ce se spune în scrisoare

„Conform planului de recuperare actualizat, o parte din activele recuperate în natură de la beneficiar, CFR Marfă, ar fi transferate ulterior unei alte companii, Rofersped, în schimbul capitalului propriu. Aceste active includ 22% din vagoanele CFR Marfă şi 27% din locomotivele sale, în medie 23% din materialul rulant al companiei CFR Marfă. Autorităţile române au explicat că niciun angajat nu ar fi transferat direct de la CFR Marfă la Rofersped, care şi-ar angaja personalul de pe piaţă. Planul de recuperare actualizat estimează că dimensiunea forţei de muncă a Rofersped s-ar situa la 55% din numărul angajaţilor CFR Marfă. Rofersped nu ar primi contracte de la CFR Marfă, ci şi-ar crea portofoliul propriu de clienţi. În acest scop, Rofersped ar transmite oferte noi către 23 din cei aproximativ 256 de clienţi ai CFR Marfă (9%). Aceşti 23 de clienţi reprezintă aproximativ 41% din volumul de marfă al CFR în 2019 şi aproximativ 60% din cifra de afaceri din acelaşi an. Serviciile Comisiei salută clarificările furnizate de autorităţile dvs în acest sens şi le consideră a fi un alt pas în direcţia corectă", se arată în scrisoarea Comisiei Europene.

Liderul federației mecanicilor de locomotivă este revoltat: 'Se trage de timp, ca să închidă definitiv CFR Marfă, să lichideze această companie'

Referitor la situaţia de mai sus, Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă din România, a declarat pentru ziarul BURSA: "Vinerea trecută au fost emise deja preavizele pentru 1436 de oameni care urmează să fie disponibilizaţi până în 5 iulie. Mai rămân 2/3 din actuala structură. Anul trecut s-a mers pe varianta ca CFR Marfă să rămână, să fie restructurată, să fie returnat ajutorul de stat şi într-un final compania publică să fie rentabilizată. Noua conducere a Ministerului Transportului şi a companiei CFR Marfă merg pe ideea unei noi societăţi, care este de fapt casa de expediţii a CFR Marfă, dar nu se face nimic. Actul apărut în mass-media este o completare la ceea ce au trimis la începutul anului 2021, când s-a decis schimbarea strategiei aprobată anul trecut, care se baza pe procedura concordatului preventiv, pe darea în plată, etc.. Din păcate nu au făcut nimic anul trecut, iar acum statul român este nepregătit din toate punctele de vedere, dar în primul rând din punct de vedere legislativ. Trebuia să avem până acum promovat un memorandum, cu schimbări legislative, cu termene clare, dar autorităţile centrale nu au făcut nimic de un an şi jumătate, de când a venit decizia de impunere privind recuperarea ajutorului acordat ilegal către CFR Marfă. Noua propunere a autorităţilor de a face o nouă entitate este făcută greşit. Documentul trimis la Bruxelles de actualul guvern schimbă total strategia făcută anul trecut de premierul Orban şi Lucian Bode, fostul ministru al Transporturilor. Acum practic se trage de timp, ca să închidă definitiv CFR Marfă, să lichideze această companie. Dacă tu, ca stat, nu faci nimic, nu emiţi memorandumul şi legile care ţin de tine să o salvezi la timp, asta înseamnă că de fapt urmăreşti desfiinţarea companiei". Reprezentantul mecanicilor de locomotivă a mai spus că actuala situaţie nu este normală, deoarece vorbim despre un domeniu de interes strategic pentru statul român, mai ales în situaţie de conflict, când este nevoie de o mobilitate ridicată prin transportul pe calea ferată.

Legături cel puțin suspecte

Restructurarea va afecta în primul rând personalul productiv, ceea ce va duce la imposibilitatea îndeplinirii contractelor actuale, arată 7iasi.ro. Efectul va fi imposibilitatea câștigării unor noi contracte și chiar pierderea clienților în detrimentul celor trei mari jucători din piață: GFR (Grupul Feroviar Român), DB Schenker și Unicom Tranzit, care vor fi alimentați atât cu clienți cât și cu personal calificat gratis. Deciziile actualei conduceri a CFR Marfă sunt mai jult decât suspecte, în contextul în care directorul companiei, Mihai Frăsinoi, a fost în ultimii ani director general al competitorului Unicom Tranzit, iar fratele său face parte din conducerea altui mare operator, DB Schenker.

ACTIVEAZĂ NOTIFICĂRILE

Fii la curent cu cele mai noi stiri.

Urmărește stiripesurse.ro pe Facebook

×
NEWSLETTER

Nu uitaţi să daţi "Like". În felul acesta nu veţi rata cele mai importante ştiri.